Cyfrowa rewolucja w Warszawskim Pogotowiu Ratunkowym

2 dni temu
Zdjęcie: Cyfrowa rewolucja w Warszawskim Pogotowiu Ratunkowym


Kierownictwo Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” SPZOZ w Warszawie postawiło na nowoczesne technologie i do zbiurokratyzowanej służby zdrowia wprowadziło aplikacje, chmury i automatyzację procesów. Teraz zarządza flotą karetek za pośrednictwem nowoczesnych narzędzi cyfrowych, a dzięki systemowi ERP TETA precyzyjnie śledzi koszty oraz jakość świadczonych usług medycznych. To pierwszy taki projekt nie tylko w Polsce, ale i w tej części Europy, bo system do zarzadzania flotą karetek powstał od zera i nie ma takiego drugiego rozwiązania szytego na miarę konkretnego podmiotu leczniczego.

Od lat jednym z największych problemów polskiej służby zdrowia jest przerośnięta do granic możliwości biurokracja. Lekarze dwoją się i troją, by skutecznie leczyć pacjentów, bo muszą przy tym znaleźć jeszcze czas na mozolne wypełnianie papierowych dokumentów. Do tej pory z podobnym problemem borykała się Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” SPZOZ w Warszawie, która jest największą w kraju i jedną z największych w tej części Europy stacją pogotowia ratunkowego. Dysponuje 84 Zespołami Ratownictwa Medycznego (ambulansami), 39 stacjami wyczekiwania – najdalsze zlokalizowane są choćby 40 km od centrum Warszawy i zatrudnia ponad 1200 osób. Notuje choćby 1000 wyjazdów na dobę, co stanowi aż 8% wszystkich interwencji medycznych realizowanych przez Zespoły Ratownictwa Medycznego w kraju. Efektywne zarządzanie tym potencjałem nie było proste tym bardziej, iż wszystko odbywało się w tradycyjny sposób na papierze. Tymczasem w krajach wysoko rozwiniętych wdrażanie cyfryzacji w służbie to od kilku lat priorytet, a trzy konkretne rodzaje innowacji zmieniają oblicze medycyny. Polska w tym obszarze także robi zauważalne postępy. E-recepty, czy nowy elektroniczny system rejestracji do lekarza, który działa w Polsce od 1 czerwca to tylko początek nadchodzącej rewolucji.

Jak pokazują badania naukowców z Tokyo Institute of Technology cyfrowe innowacje w usługach medycznych zmieniły dotychczasowe praktyki medyczne. Nowatorskie rozwiązania softwarowe są teraz samodzielnymi produktami medycznymi, a innowacja opiera się na trzech filarach: rozwiązaniach umożliwiających prowadzenie zaawansowanej wizualizacji danych, rozwiązaniach służących do analizy i interpretacji dużych zasobów danych oraz na oprogramowaniach i aplikacjach, które pomagają w monitorowaniu jakości świadczonych usług medycznych oraz w prowadzeniu bieżących interwencji medycznych – mówi Piotr Owczarski, rzecznik prasowy Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” SPZOZ w Warszawie – Ameryki zatem nie odkryliśmy, ale zdecydowaliśmy się na wdrożenie rozwiązań cyfrowych, które byłyby stworzone od podstaw dla nas i które odpowiadałyby na nasze potrzeby, bo szpital, szpitalowi nie równy i stacje pogotowia w kraju także sobie nie równe.

W 2023 roku ogłoszono przetarg na zakup zaawansowanego systemu ERP dla potrzeb WSPRiTS „Meditrans” SPZOZ w Warszawie. Warunkiem koniecznym przy wyborze systemu była jego możliwość kastomizacji i dostosowania pod nasze oczekiwania. Od sierpnia rozpoczął się żmudny proces tworzenia koncepcji i wymagań, które były podstawą do budowy odpowiednich narzędzi cyfrowych. Odbyły się setki godzin spotkań z ekspertami, by wdrażany system spełniał potrzeby nie tylko tu i teraz, ale także te, które mogą pojawić się w przyszłości.

– Zależało nam na tym, by wprowadzić nowoczesny, powiem więcej nowatorski system zarządzania flotą karetek oraz system systemu ERP, który wspomagałby nas w efektywnym i najbardziej optymalnym pod wieloma względami zarządzaniu WSPRiTS „Meditrans” SPZOZ w Warszawie, m.in. wspierając automatyzację i procesy w finansach, zasobach ludzkich, łańcuchu dostaw, usługach, nabyciu i nie tylko – mówi dr n. o zdr. Karol Bielski, dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” SPZOZ w Warszawie – Chcieliśmy manualne, pracochłonne procesy zautomatyzować, które jak się gwałtownie okazały były niskoefektywne i które utrudniały nam dokładne monitorowanie kosztów chociażby w obszarze transportowym.

Software programował i wdrażał pod potrzeby WSPRiTS „Meditrans” SPZOZ w Warszawie sztab programistów i informatyków. Następnie specjaliści przeszkolili pracowników pogotowia, by w 100% mogli wykorzystywać możliwości oprogramowania. W styczniu 2024 roku rozpoczął się żmudny proces wdrażania systemów. Dla bezpieczeństwa pogotowie pracowało na dwóch jednocześnie, archaicznym i nowatorskim. W czerwcu zauważono pierwsze efekty.

– Są one spektakularne. Spodziewaliśmy się ich, bo taki był nasz cel wdrażając ten projekt w życie, ale rozwiązania przeszły nasze najśmielsze oczekiwania. W wielu obszarach czas potrzebny na niektóre procesy został skrócony choćby dziesięciokrotnie. Cyfrowy system rejestracji kart drogowych jest tak intuicyjny, iż kierowcom ambulansów wypełnienie karty zajmuje mniej czasu, niż wyjęcie kluczyków z kieszeni i włożenie ich do stacyjki – mówi dr n. o zdr. Karol Bielski, dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” SPZOZ w Warszawie – Znacząco poprawiła się efektywność operacyjna pogotowia, a precyzyjne śledzenie kosztów oraz poziomu świadczonych usług medycznych pozwala nam na nie tylko na szybką reakcję, ale i na skuteczne podnoszenie jakości wszystkich procesów.

Autorem rozwiązania do zarządzania flotą karetek jest firma Business Flow It, która m.in. specjalizuje się w rewolucjonizowaniu sposobów, w jaki zarządza się procesami biznesowymi oraz w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań, które umożliwiają automatyzację procesów biznesowych. Jako Certyfikowany Partner, Business Flow IT dostarczył i dostosował do wymagań WPRiTS „Meditrans” SPZOZ w Warszawie system TETA ERP firmy UNIT4 Polska sp. z o.o.

– Papierowe karty drogowe były czasochłonne i podatne na błędy, co prowadziło do opóźnień i nieścisłości w danych, a brak automatyzacji utrudniał szybkie i dokładne przetwarzanie informacji o przejazdach karetek. To z kolei powodowało trudności w dokładnym monitorowaniu kosztów związanych z paliwem, konserwacją i innymi aspektami operacyjnymi – mówi Anna Moskwiak-Karaszewska z Business Flow It – Cyfrowe rozwiązanie zredukowało błędy związane z ręcznym wpisywaniem danych praktycznie do zera, a to z kolei pozwoliło dyrekcji WSPRiTS „Meditrans” SPZOZ w Warszawie precyzyjne śledzenie kilometrów i czasu przejazdów oraz umożliwiło dokładne monitorowanie kosztów operacyjnych, co pomoże w lepszym zarządzaniu budżetem i zasobami.

Specjaliści nie mają złudzeń, iż rozwiązania cyfrowe, w tym także sztuczna inteligencja to przyszłość nowoczesnej, ale także sprawnie działającej służby zdrowia, w której optymalizacja procesów skróci kolejki do lekarzy, zwiększy dostępność ambulansów i poprawi wydolność całego systemu służby zdrowia.

Mazowsze od lat stawia na innowacje. W roku 2021 roku Sejmik Województwa Mazowieckiego przyjął Regionalną Strategię Innowacji dla Mazowsza do 2030 roku. Min. wspieramy startupy, które nie tylko przodują pod względem innowacji technologicznych, ale także pozytywnie wpływają na społeczeństwo. Inwestujemy także w innowacje w obszarze zdrowia. Wyposażamy szpitale w nowatorski sprzęt medyczny, stacje pogotowia w nowoczesne karetki z najnowocześniejszym dostępnym na europejskim rynku sprzętem medycznym, które są takimi jednołóżkowymi szpitalami na kółkach – mówi Adam Struzik, marszałek Województwa Mazowieckiego – Nowoczesne rozwiązania softwarowe wdrożone w Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” SPZOZ w Warszawie przeniosły nasze pogotowie w inny wymiar, a jednocześnie pozwalają nam utrzymać pozycję lidera w ratownictwie medycznym. „Meditrans” w Warszawie w wielu obszarach wyróżnia się i jest naj, co nas bardzo cieszy, bo siłą Mazowsza są silne i nowoczesne instytucje, które nie boją się innowacji. Na Mazowszu innowacyjność mamy więc we krwi, dlatego tak gwałtownie się rozwijamy i dlatego jesteśmy wzorem do naśladowania dla wielu regionów w Europie, a choćby na świecie.

Kierownictwo Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „Meditrans” SPZOZ w Warszawie nie postawiło jeszcze kropki nad „i”. Rewolucja przez cały czas trwa. W wielu stacjach wyczekiwania, jak i w centrali realizowane są teraz generalne remonty, które mają podnieść komfort pracy zarówno pracowników administracyjnych, jak i członków Zespołów Ratownictwa Medycznego. W niektórych stacjach generalnych remontów nie było od kilkudziesięciu lat, dlatego zmiany odczują wszyscy.

Idź do oryginalnego materiału