Czempiń buduje tunel pod torami. Rusza największa inwestycja w historii gminy

14 godzin temu

Obecnie przez to miejsce każdego dnia przejeżdża około 9 tysięcy pojazdów i 144 pociągi, co powoduje ogromne korki w centrum miasta. Władze Czempinia od lat zabiegały o rozwiązanie tego problemu. Pierwsze analizy techniczne wykonano już w 2023 roku na Politechnice Poznańskiej, a rok później opracowano koncepcję projektową i przeprowadzono konsultacje społeczne. Aż 98 procent mieszkańców opowiedziało się za budową tunelu.

W 2025 roku gmina Czempiń zgłosiła projekt do programu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych” prowadzonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Wniosek został oceniony jako drugi najlepszy w kraju i otrzymał dofinansowanie w wysokości 24 milionów złotych. Jednak całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 115 milionów złotych, dlatego gmina szukała dodatkowych źródeł finansowania.

W październiku wsparcie projektu zadeklarował Sejmik Województwa Wielkopolskiego, który przeznaczył na ten cel 50 milionów złotych, oraz Powiat Kościański, który dołoży 6 milionów. W sumie zapewniono już ponad 80 milionów złotych, co pozwoli rozpocząć proces przygotowania inwestycji.

Burmistrz Czempinia Konrad Malicki podkreśla, iż to historyczny moment dla gminy:

– To strategiczna inwestycja o znaczeniu nie tylko lokalnym, ale i regionalnym. Dzięki niej zniknie jeden z największych wąskich gardeł komunikacyjnych w powiecie. Oczywiście będzie to ogromne wyzwanie finansowe dla gminy, ale warto je podjąć, bo mówimy o rozwiązaniu problemu na pokolenia.

Projekt nie zakłada wyburzeń budynków mieszkalnych. Tunel ma umożliwić bezkolizyjny przejazd pod torami, a jego zachodni wylot połączony będzie z nowym rondem w ciągu drogi wojewódzkiej nr 310. Powstaną również nowe połączenia ulic, ciągi pieszo-rowerowe oraz druga kładka umożliwiająca wygodne przejście nad jezdnią.

W miejscu tzw. „małego przejazdu” na ul. Stęszewskiej powstanie tunel pieszo-rowerowy, a w rejonie ulic Kościańskie Przedmieście i Zachodniej – drugie rondo usprawniające ruch w centrum.

Kolejnym krokiem będzie podpisanie porozumień z partnerami oraz ogłoszenie przetargu na dokumentację lub realizację inwestycji w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Ostateczna decyzja o rozpoczęciu budowy zapadnie po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego i potwierdzeniu, iż koszty zmieszczą się w zaplanowanym budżecie.

Jeśli projekt zostanie zrealizowany, Czempiń zyska nowoczesne, bezpieczne i płynne połączenie drogowe, które znacząco poprawi komfort mieszkańców i kierowców korzystających z tego ważnego szlaku komunikacyjnego.

Idź do oryginalnego materiału