Czeska Skoda będzie wozić pasażerów po Krakowie?

1 miesiąc temu

Pesa i Skoda złożyły oferty w przetargu ogłoszonym przez MPK Kraków na dostawę do 90 nowych tramwajów, obejmującym zarówno pojazdy o długości 32–34 metrów, jak i 42–45 metrów.

Postępowanie na zakup 90 nowych tramwajów trwa od 2022 roku, kiedy to rozpoczęto wstępne konsultacje rynkowe z producentami. W grudniu 2023 roku krakowski przewoźnik ogłosił trzy przetargi obejmujące dostawę trzech rodzajów wagonów: do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32–34 metrów, do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32–34 metrów oraz do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42–45 metrów.

Ostatecznie, w lipcu, podjęto decyzję o anulowaniu wszystkich trzech przetargów. W rywalizacji o kontrakt udział wzięły dwie firmy: polski producent Stadler, który wcześniej dostarczył tramwaje Lajkonik dla Krakowa, oraz turecka firma Bozankaya. Warto zaznaczyć, iż w kategorii najdłuższych pojazdów, o długości 42–45 metrów, swoją ofertę złożył jedynie turecki producent.

Po tym jak krakowski przewoźnik unieważnił przetarg, padła deklaracja, iż postepowanie zostanie powtórzone. I tak się stało. MPK w sierpniu po raz kolejny ogłosiło przetarg, a dzisiaj, 5 grudnia, poznaliśmy złożone oferty.

W przetargu na dostawę jednokierunkowych tramwajów o długości do 32 metrów ofertę złożyła wyłącznie Pesa, wyceniając koszt jednego pojazdu na 17,313 mln zł netto. W przypadku zakupu 30 tramwajów daje to łączną kwotę 519,39 mln zł netto.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku tramwajów dwukierunkowych o tej samej długości – jedyną ofertę złożyła również Pesa, proponując cenę 18,618 mln zł netto za sztukę. Łącznie za 30 takich pojazdów kwota wynosiłaby 558,54 mln zł netto.

Natomiast w przetargu na 30 tramwajów o długości od 42 do 45 metrów wpłynęły dwie oferty. Jedną z nich złożyła Pesa, wyceniając koszt jednego tramwaju na 23,055 mln zł netto, co przekłada się na prawie 692 mln zł netto za cały pakiet. Drugą ofertę przedstawiła Škoda, która zaproponowała cenę 24,068 mln zł netto za pojazd, czyli 722,04 mln zł netto za 30 tramwajów.

Oba przetargi zakładają, iż pierwszy tramwaj z pierwszej umowy realizacyjnej ma zostać dostarczony między 18 a 28 miesiącem od momentu zawarcia umowy wykonawczej, natomiast drugi wagon w okresie do 3 miesięcy od dostawy pierwszego tramwaju. Ostatni z 15 wagonów ma zostać dostarczony nie później niż 7 miesięcy od daty dostawy pierwszego tramwaju. Dostawy pozostałych wagonów, w ramach następnych umów realizacyjnych, będą przedmiotem uzgodnień pomiędzy MPK a wykonawcą.

MPK planuje, iż po dostawie nowych wagonów z ruchu zostaną wycofane wszystkie tramwaje bez niskiej podłogi i klimatyzacji. Dzięki temu po zakończeniu dostaw, cała tramwajowa flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów z niską podłogą, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. Więcej o tym pisaliśmy tutaj:

Idź do oryginalnego materiału