Cztery miesiące od komunikacyjnej „rewolucji”. Jakie jest zainteresowanie nowymi liniami autobusowymi?

2 dni temu

Na których trasach autobusy jeżdżą zapełnione, a na których dostrzegalne są pustki? Czy linia nr 5, która zastąpiła „pięćdziesiątki”, cieszy się popularnością? Świdnicki magistrat przedstawił dane dotyczące zainteresowania pasażerów nowymi liniami, które zostały utworzone kilka miesięcy temu w ramach dużych zmian w miejskiej komunikacji.

Przypomnijmy, 1 lipca weszły w życie istotne zmiany w funkcjonowaniu świdnickiej komunikacji miejskiej. Zniknęły linii autobusowe numer 50 oraz 52, zaczęły działać nowe linie, powstały nowe pętle autobusowe i przystanki. W ramach komunikacyjnej „rewolucji” przewidziano skomunikowanie nowych osiedli mieszkaniowych powstających na terenie Świdnicy, w tym osiedla Klimatycznego, rozbudowującego się osiedla przy ulicy Parkowej, a także zapewnienie łatwiejszego dostępu do komunikacji miejskiej mieszkańcom z rejonu ulic Jałowcowej/Wrzosowej.

Jak nowe i zmodyfikowane linie radzą sobie po czterech miesiącach od zmian w miejskiej komunikacji? O przedstawienie danych dotyczących zapełnienia autobusów na poszczególnych liniach wystąpiła podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej w Świdnicy radna Zofia Skowrońska-Wiśniewska. – Czy mamy już wiedzę na ten temat? Docierają do mnie głosy od osób jeżdżących, iż w wielu przypadkach te autobusy jeżdżą niestety puste – stwierdziła radna. Do jej zapytania odniosła się kilka dni temu prezydent Świdnicy.

Na podstawie udostępnionych przez operatora danych, uzyskanych z systemu zliczania pasażerów zainstalowanych w 6 autobusach MPK „Świdnica” sp. z o.o., przeprowadziliśmy analizę rentowności. Celem oszacowania rentowności kursów zastosowano algorytm obliczeniowy, wykorzystywany w tym celu przez renomowane instytucje, zajmujące się analizą sytuacji eksploatacyjno-ekonomicznej komunikacji miejskiej – informuje prezydent Beata Moskal-Słaniewska. Jak dodaje, działające od czterech miesięcy linie autobusowe „mimo tak krótkiego czasu już teraz wykazują osiągniecie lub zbliżenie do poziomu rentowności”.

W odpowiedzi udzielonej na zapytanie radnej stwierdzono, że:

Linia nr 2, kursująca na trasie ul. Bolesława Krzywoustego – ul. Strzelińska – ul. Bolesława Krzywoustego: średnia dobowa liczba pasażerów plasuje się na poziomie 12 osób na kurs, co daje wskaźnik 0,7 (pasażera odcinkowego). Przy nowo powstałej linii wskaźnik jest na granicy rentowności (minimalny wskaźnik rentowności: 0,7 pasażera na odcinek trasy) w odniesieniu dla całej linii. Natomiast odcinkowo linia ta wykazuje tendencję rozwojową, zwłaszcza w dni powszednie, niejednokrotnie przy napełnieniu powyżej 30 pasażerów

Linia nr 3, kursująca na trasie ul. Emilii Plater – ul. Słowiańska – ul. Emilii Plater: średnia dobowa liczba pasażerów plasuje się na poziomie 21 osób na kurs, co daje wskaźnik 1 (pasażera odcinkowego). Linia ta jest wzmocnieniem linii nr 6, a mimo wszystko jej napełnienie wykazuje rentowność w ciągu całego dnia. Należy zwrócić również uwagę, iż w godzinach obsługi pracowniczej liczba pasażerów osiąga niejednokrotnie wartość powyżej 50 pasażerów na kurs.

Linia nr 5, kursująca na trasie ul. Bolesława Krzywoustego – ul. Mikołaja Kopernika – ul. Bolesława Krzywoustego: średnia dobowa liczba pasażerów plasuje się na poziomie 14 osób na kurs, co daje wskaźnik 0,6 (pasażera odcinkowego). Linia ta posiada 23 przystanki w trasie, co sztucznie zaniża wskaźnik. Niemniej jednak, linia ta w godzinach szczytowych przewozi jednorazowo choćby 40 pasażerów i stanowi 75% trasy zlikwidowanych linii 50 i 52.

Linia nr 7, kursująca na trasie ul. Emilii Plater – ul. Bolesława Krzywoustego – ul. Emilii Plater (wariant niepracowniczy): średnia dobowa liczba pasażerów plasuje się na poziomie 14 osób na kurs, co daje wskaźnik 1 (pasażera odcinkowego). W ujęciu ogólnym, linia ta wykazuje wysokie napełnienie na odcinkach pomiędzy osiedlami, a centrum miasta.

Linia nr 8, kursująca na trasie ul. gen. Władysława Sikorskiego – ul. Strzelińska – ul. gen. Władysława Sikorskiego: ze względu na brak danych z bramek zliczających, szacunek opieramy na zliczeniu pasażerskim, uzyskanym od kierowców: średnia dobowa liczba pasażerów plasuje się na poziomie 7 osób na kurs, co daje wskaźnik 0,7 (pasażera odcinkowego). Jest to linia uzupełniająca z krótkim przebiegiem trasy, która w godzinach obsługi pracowniczej i szkolnej wykazuje zwiększone napełnienie.

Linia nr 11, kursująca na trasie ul. Mikołaja Kopernika – ul. gen. Ignacego Prądzyńskiego – ul. Mikołaja Kopernika: średnia dobowa liczba pasażerów plasuje się na poziomie 7 osób na kurs, co pozwala uzyskać wskaźnik 0,5 (pasażera odcinkowego). Należy zauważyć, iż linia nr 11 jest poprowadzona peryferyjnymi rejonami miasta i nie jest ukierunkowana na pasażera przypadkowego. Kursy są dedykowane przede wszystkim uczniom i pracownikom. Dodatkowo pełnią funkcję skomunikowania osiedli z cmentarzami oraz szpitalem. Dlatego też ze względu na możliwość wykluczenia komunikacyjnego pewnych rejonów miasta utrzymanie linii i liczby kursów jest uzasadnione.

Linia nr 12, kursująca na trasie ul Inżynierska – ul. Pogodna – ul. Inżynierska (linia pracownicza), według danych od kierowców wynika, iż średnia dobowa liczba pasażerów plasuje się na poziomie 22 osób na kurs, co daje wskaźnik 1 (pasażera odcinkowego). Jest to linia dedykowana pracownikom fabryki „Ideal Automotive Świdnica sp. z o.o”, mimo to w godzinach popołudniowych korzystają z niej również uczniowie Zespołu Szkół Mechanicznych w Świdnicy.

Linia nr 20, kursująca na trasie Wieruszów – Plac Grunwaldzki – Wieruszów (wariant przejazdu przez ul. Jodłową): średnia dobowa liczba pasażerów plasuje się na poziomie 32 osób na kurs, co daje wskaźnik 2 (pasażera odcinkowego). We wskazanym wariancie obsługa nowych przystanków umożliwia dotarcie dzieciom i młodzieży z rejonu przedmieścia (okolice ul. Strzelińskiej) do szkół podstawowych i średnich wykazując, iż na tym odcinku dochodzi do wymiany pasażerskiej na poziomie 50% ogółu podróżnych.

/mn/

Idź do oryginalnego materiału