Jakie plany na 2023 rok ma Poczta Polska? Czy pracownicy mogą liczyć na podwyżki, a klienci na wyższe ceny listów i paczek? Rozmawiamy z Danielem Witowskim rzecznik prasowy Poczty Polskiej.
Czy Poczta Polska S.A, planuje podwyższenie cen usług w 2023 roku?
Poczta Polska, jako operator wyznaczony, zobowiązana jest do świadczenia powszechnych usług pocztowych i nie może samowolnie ustalać cen za świadczenie tego typu usług. Ścisły reżim ustalania opłat za realizację powszechnych usług pocztowych wyznaczają art. 53 i 54 ustawy Prawo pocztowe. Przepisy te stanowią systemowe unormowanie przesłanek ustalania opłat za usługi powszechne przez operatora wyznaczonego i nie podlegają dowolnym modyfikacjom. Ponadto, w myśl art. 57 tejże ustawy projekt cennika usług powszechnych albo projekt zmian do obowiązującego cennika wraz z określeniem poszczególnych składników kosztów świadczenia każdej usług operator wyznaczony jest zobligowany przedłożyć Prezesowi UKE, co najmniej na 60 dni przed planowanym terminem ich wprowadzenia. W ciągu 30 dni od dnia przedłożenia projektu, Prezes UKE ma prawo wnieść sprzeciw w stosunku do całości albo części projektu cennika albo projektu zmian do obowiązującego cennika, co w konsekwencji prowadzi do zablokowania wejścia w życie projektowanych zmian. O wprowadzeniu zmiany cen usług powszechnych decyduje regulator rynku pocztowego. Zgodnie z obowiązującą operatora wyznaczonego procedurą zmiany cen, ew. zmiana cen będzie komunikowana na 30 dni przed terminem jej wprowadzenia.
Czy cena za list zwykły zrośnie w 2023 roku?
W obszarze usług KEP, logistycznych oraz finansowych Poczta Polska S.A analizuje wszelkie zjawiska makroekonomiczne zachodzące na rynku.
Ile placówek pocztowych otworzycie w 2023 roku?
Obecnie dysponujemy stabilną siecią placówek pocztowych. Uruchomienie nowych placówek odbywa się zgodnie z zapotrzebowaniem dotyczącym utrzymania dostępności i ciągłości świadczenia usług powszechnych oraz wypełnienia wymagań regulacyjno-kontraktowych nałożonych na naszą Spółkę.
Jak wyglądają plany remontowe punktów pocztowych na 2023 rok?
W planie remontów, konserwacji i przeglądów obowiązkowych obiektów budowlanych na 2023 ujętych jest do realizacji 237 zadań. Planujemy m.in. wyremontować UP Gdynia 3 przy ul. Podchorążych 10, UP Gdynia 16 przy ul. Chwaszczyńskiej 22/1.
Czy remonty dotyczą też skrzynek pocztowych?
Planujemy wyremontować w roku 2023 około 7900 skrzynek oddawczych rozmieszczonych na terenie całej Polski. Dane ujęte w planie remontów i planie inwestycji stanową tajemnicę przedsiębiorstwa.
Czy Poczta Polska podwyższy pensje pracownikom w 2023 roku?
Poczta Polska reguluje pensje pracowników stosownie do zmieniającej się sytuacji rynkowej. W 2022 roku podwyższyliśmy zarówno wynagrodzenia pracowników, jak i kwoty wypłacanych premii czasowo-jakościowych oraz zadaniowych. W efekcie tych podwyżek, w 2022 roku zarobki w Spółce wzrosły średnio o 972 złotych brutto miesięcznie w przeliczeniu na pełen etat.
Planujecie nowe zatrudnienia?
Poczta reguluje stan zatrudnienia w spółce odpowiednio do wymagań rynkowych. W okresach wzmożonego zapotrzebowania staramy się uzupełniać kadrę stałych pracowników – zatrudnionych na umowę o pracę – o pracowników sezonowych. Zawsze informujemy rynek o ile podejmujemy dodatkowe działania w tej sferze.
Jaki procent rynku kurierskiego należy do Poczty Poczty S.A ?
Poczta Polska od 2015 roku jest operatorem wyznaczonym. Świadczy usługi powszechne oraz niepowszechne, udział Poczty Polskiej jest znaczący w kontekście wszystkich usług pocztowych w tym usług kurierskich. Wolumen paczek w roku 2022 był mniejszy niż roku 2021 o ok. 9%, natomiast przesyłek poleconych i zwykłych w roku 2022 był mniejszy w porównaniu do roku 2021 o ok. 6%.
Jakie plany rozwoju kurierskiego ma Poczta Polska S.A w bieżącym roku?
Poczta Polska konsekwentnie realizuje plany rozwoju usług kurierskich. W listopadzie 2021 roku wdrożyła zmodyfikowaną usługę kurierską Pocztex, która jest dostosowana do oczekiwań klientów zwłaszcza z segmentu eCommerce. Oferujemy w jej zakresie szeroki wachlarz usług dodatkowych. W usłudze Pocztex staramy się wyeksponować i wykorzystać możliwość zróżnicowanych dostaw, czyli tzw. multikanałowość, która ma zapewnić zwiększenie dostępności naszych usług oraz zapewnić klientom znacznie większą wygodę odbioru zakupów online oraz możliwość odebrania ich w dogodnym czasie.
Ile automatów paczkowych (konkurencji paczkomatów) powstało w 2022 roku ?
Klient może wybierać najdogodniejszą formę odbioru zakupów spośród trzech możliwych wariantów: Pocztex PUNKT – oferujący dostawę przesyłek do sieci punktów odbioru, Pocztex AUTOMAT – z dostawą przesyłek do automatów paczkowych, Pocztex KURIER – zapewniający doręczenie kurierem pod wskazanym adresem.
Na terenie całego kraju mamy blisko 17 000 punktów odbioru Pocztex PUNKT i gwarantujemy aż 7 dni na odebranie przesyłki, co jest atutem, który znajduje uznanie wśród coraz liczniejszej grupy klientów. Stale pracujemy nad rozwojem sieci punktów odbioru Pocztex PUNKT, którą w tej chwili tworzą, obok placówek pocztowych, punkty partnerskie – sklepy: Żabka, Biedronka, ABC, Lewiatan, Delikatesy Centrum, Groszek, Arhelan oraz kioski Ruchu.
Intensywne prace nad rozbudową sieci odbioru przesyłek kurierskich, realizowane są także w ramach projektu budowy własnej sieci automatów paczkowych Pocztex AUTOMAT, w których klienci będą mieli możliwość odbioru, nadania i zwrotu przesyłek zakupionych online.
Automaty paczkowe będą zamontowane w około 1000 lokalizacjach przy sklepach Biedronka w całym kraju. Ponadto planujemy zainstalować automaty przy placówkach pocztowych, na terenach spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych oraz we współpracy z innymi podmiotami, z którymi zaoferujemy klientom komfortowe warunki odbioru i nadania przesyłek, blisko, gwałtownie i wygodnie „po drodze” do domu lub do pracy. w tej chwili funkcjonuje nasza sieć automatów paczkowych do odbioru przesyłek kurierskich przede wszystkim w placówkach pocztowych w Strefach 24h oraz w marketach m.in. Biedronka, Lewiatan, Carrefour i liczy blisko 200 sztuk.
Zgodnie z zapowiedziami realizowane są intensywne prace nad uruchomieniem nowej sieci zewnętrznych automatów paczkowych Pocztex AUTOMAT 24/7.
Jak wygląda montaż waszych automatów?
Zaplanowane i realizowane w tej chwili prace zakładają osiągnięcie liczby 2000 automatów paczkowych w 2023 roku, w których nasi klienci będą mieli możliwość odbioru, nadania i zwrotu przesyłek zakupionych online w miastach wojewódzkich, powiatowych oraz gminnych. Przyjęliśmy kryteria wygody i komfortu klientów, zapewnimy swobodny i nieograniczony dostęp do urządzeń oraz umożliwienie szybkiego odbioru i nadania przesyłki „przy okazji” załatwiania codziennych spraw.