Trzecia linia warszawskiego metra rusza z budową. Siedem nowych stacji zmieni mapę stolicy. Warszawa wchodzi w nową fazę rozwoju komunikacji miejskiej. Budowa trzeciej linii metra, której pierwszy odcinek połączy ulicę Górczewską z ulicą Tysiąclecia, przestaje być wizją, a staje się realnym placem budowy.

Fot. Warszawa w Pigułce
Inwestycja ma objąć siedem nowoczesnych stacji, które nie tylko poprawią komfort podróżowania, ale również odmienią układ przestrzenny kilku dzielnic.
Nowa trasa, nowe możliwości
Planowany odcinek M3 przebiegać będzie przez intensywnie zurbanizowane rejony Woli i Mokotowa, łącząc je z obszarami dotąd słabiej skomunikowanymi. Trasa ma w przyszłości ułatwić przesiadki, rozładować zatłoczone odcinki linii M1 i M2 oraz skrócić czas dojazdu do Śródmieścia.
Choć projekt na razie obejmuje tylko pierwszy fragment całej planowanej trasy, to już teraz budzi ogromne zainteresowanie – nie tylko wśród pasażerów, ale także wśród urbanistów, deweloperów i przedstawicieli sektora inwestycyjnego.
Nowoczesne stacje z myślą o dostępności
Udostępnione wizualizacje pokazują, iż nowe stacje będą nie tylko funkcjonalne, ale też estetyczne. Przestronne wnętrza, naturalne doświetlenie, wyraźna kolorystyka ułatwiająca orientację – to tylko część planowanych rozwiązań. Każdy przystanek ma być w pełni dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, z windami, szerokimi przejściami i intuicyjnym oznakowaniem.
Stacje mają pełnić również funkcje centrów przesiadkowych – z bezpośrednim dostępem do linii tramwajowych, autobusowych oraz infrastruktury rowerowej. Projekt zakłada także nowe przejścia podziemne i modernizację otaczającej przestrzeni publicznej.
Kiedy ruszą pierwsze pociągi?
Choć szczegółowy harmonogram budowy nie został jeszcze w pełni ujawniony, inwestorzy i przedstawiciele władz miejskich podkreślają, iż przygotowania idą zgodnie z planem. Oczekuje się, iż pierwsze prace konstrukcyjne rozpoczną się w 2025 roku, a przejazd podziemnym pociągiem nową trasą stanie się możliwy w kolejnej dekadzie.
Jednocześnie pojawiają się pytania o ryzyko opóźnień. Doświadczenia z budową linii M2 pokazały, iż harmonogramy mogą się zmieniać. Tym razem jednak miasto deklaruje większą gotowość organizacyjną i finansową.
Co zyskają mieszkańcy?
Trzecia linia metra ma przede wszystkim poprawić jakość życia. Mieszkańcy rejonów dotychczas słabo skomunikowanych zyskają szybki dostęp do centrum. Zmniejszy się także obciążenie głównych tras autobusowych i tramwajowych, co przełoży się na lepszą punktualność całej siatki połączeń.
Inwestycja ma również wymiar ekonomiczny. Wzrost atrakcyjności okolic nowych stacji może pobudzić rynek nieruchomości, przyciągnąć nowych mieszkańców i inwestorów. Dla wielu dzielnic może to oznaczać drugą młodość.
Warszawa stawia na metro
Z każdym kolejnym etapem rozwoju stołecznej sieci podziemnej Warszawa zbliża się do standardów dużych metropolii europejskich. Trzecia linia to nie tylko rozwiązanie problemów komunikacyjnych, ale także strategiczna decyzja o kształcie przyszłości miasta.
Czy uda się uniknąć opóźnień i spełnić wysokie oczekiwania mieszkańców? Tego jeszcze nie wiadomo. Ale jedno jest pewne – start budowy M3 to jeden z najważniejszych momentów w historii warszawskiego transportu. I już teraz widać, iż będzie miał wpływ na życie setek tysięcy osób.
Źródło: forsal.pl/warszawawpigulce.pl