Daimler Buses w nowej roli

1 dzień temu

Doniosła chwila dla Daimler Buses w Lüneburgu: po raz pierwszy w swojej historii firma otrzymała kontrakt jako generalny wykonawca na zaprojektowanie i budowę kompletnej zajezdni autobusów elektrycznych oraz całej infrastruktury ładowania. Zleceniodawcą jest nowo utworzona spółka MOIN Mobilitätsinfrastruktur und -betriebs GmbH Landkreis Lüneburg, w uproszczeniu MOIN GmbH. Zajezdnia ma zostać oddana do użytku na początku 2026 roku. Całkowita wartość inwestycji wynosi 9,6 mln euro. Symboliczna ceremonia wmurowania kamienia węgielnego pod realizację projektu zajezdni autobusowej zlokalizowanej na dziewiczym terenie przy Gebrüder-Heyn-Straße w strefie przemysłowej portu w Lüneburgu odbyła się 27 maja 2025 r. W wydarzeniu wzięli udział: Nils Richert, dyrektor sprzedaży i projektów infrastruktury ładowania DACH w Daimler Buses, Nikolas Wenzel, prezes zarządu MOIN, Alex Meier, dyrektor warsztatu i zajezdni MOIN, a także starosta Jens Böther i prezydent miasta Lüneburg Claudia Kalisch.

Od 1 stycznia 2026 roku spółka MOIN GmbH przejmie wszystkie usługi lokalnego transportu publicznego w powiecie Lüneburg, a także w samym mieście i będzie korzystać wyłącznie z cichych i lokalnie bezemisyjnych autobusów eCitaro marki Mercedes-Benz.

We współpracy ze sprawdzonymi lokalnymi podwykonawcami Daimler Buses zrealizuje kompleksowo budowę całego obiektu, począwszy od robót ziemnych aż po nasadzenie zieleni i wykonanie systemów wjazdowych. Zakres projektu budowy zajezdni w Lüneburgu obejmuje wszystkie usługi architektoniczne, prace budowlane naziemne i podziemne, kompletną instalację elektryczną i elektroniczną, infrastrukturę informatyczną, a także urządzenia do ładowania, wyposażenie do zarządzania ładowaniem oraz system fotowoltaiczny, który pokryje dużą część przyszłego zapotrzebowania na energię elektryczną w nowej zajezdni autobusów elektrycznych. Oprócz 20 punktów ładowania dla autobusów elektrycznych, Daimler Buses wybuduje również dwa transformatory wraz z punktem przyłączeniowym, budynek biurowo-socjalny, centralną dyspozytornię, warsztat dla autobusów elektrycznych, myjnię oraz odpowiednią liczbę miejsc parkingowych dla autobusów i samochodów osobowych.

Oprócz budowy zajezdni e-busów, Daimler Buses dostarczy spółce MOIN GmbH w oddzielnych partiach łącznie 20 autobusów elektrycznych Mercedes-Benz eCitaro w wersji solo i przegubowej. Pierwsze dziesięć autobusów elektrycznych, tj. pięć egzemplarzy eCitaro solo i pięć przegubowych eCitaro G, ma trafić do Lüneburga pod koniec 2025 roku, a pozostałe dziesięć pojazdów – siedem eCitaro i trzy eCitaro G – ma zostać przekazanych do końca 2026 roku. Pojazdy zostaną wyposażone między innymi w dwa miejsca na wózki inwalidzkie, system MirrorCam, system kamer 360° lub 270° oraz cały szereg nowoczesnych systemów bezpieczeństwa i wspomagania.

Dwudrzwiowe autobusy solo będą mogły przewozić około 80 pasażerów, podczas gdy trzydrzwiowe autobusy przegubowe pomieszczą około 120 pasażerów. Autobusy solo będą posiadały pięć pakietów baterii zapewniających zasięg od 300 do 350 km, podczas gdy na wyposażenie autobusów przegubowych trafi siedem pakietów umożliwiających zasięg od 250 do 300 km. Ładowanie pojazdów odbywać się będzie z sieci energetycznej w zajezdni dzięki wtyczki. W ramach przygotowań do integracji z przyszłymi systemami ładowania dzięki pantografu, pojazdy zostaną również wyposażone w szyny kontaktowe na dachu. Wszystkie 20 autobusów elektrycznych i cała infrastruktura ładowania są subwencjonowane przez Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu (BMDV) w ramach „Dyrektywy w sprawie wsparcia alternatywnych systemów napędowych dla autobusów w transporcie pasażerskim” ze specjalnego funduszu „Klimat i Transformacja”.

Mobilitätsinfrastruktur und -betriebs GmbH Landkreis Lüneburg to nowo utworzony podmiot, którego zadaniem jest ponowne przejęcie przez samorząd (rekomunalizacja) obsługi transportu publicznego w powiecie Lüneburg. Właścicielem spółki jest powiat Lüneburg. Od 1 stycznia 2026 r. spółka MOIN GmbH będzie odpowiedzialna za prowadzenie całej komunikacji autobusowej na obsługiwanym obszarze, w tym także za planowanie i organizację rozkładów jazdy, tras, oferty przewozowej i usług dla pasażerów. Celem MOIN GmbH jest przeprowadzenie transformacji, która sprawi, iż transport publiczny w mieście i regionie Lüneburg będzie nowoczesny, przyjazny dla klimatu i niezawodny.

Idź do oryginalnego materiału