Decyzją UOKiK, KIA Polska i dealerzy zostali ukarani za nieuczciwe praktyki na rynku

2 godzin temu
Zdjęcie: Gotówka | fot. Adobe Stock


Prezes UOKiK ukarał KIA Polska oraz 11 jej dealerów karą wynoszącą ponad 405 mln zł za zmowę cenową i podział rynku. Przez osiem lat nabywcy samochodów KIA nie mieli możliwości kupna pojazdów w konkurencyjnych cenach. Ukarano również pięć osób odpowiedzialnych za te działania.

Zmowa cenowa i ograniczenia rynkowe

Ustalenia KIA Polska i jej dealerów ograniczały możliwości klientów w zakupie samochodów KIA. Przedsiębiorcy porozumieli się co do cen pojazdów, a klienci byli zmuszeni do kupna od wyznaczonych sprzedawców bez możliwości negocjacji cen. Jak podkreśla Prezes UOKiK Tomasz Chróstny:

„Nabywcy samochodów marki KIA przez co najmniej osiem lat, od 2013 do 2021 r., mogli kupić pojazd jedynie od odgórnie wyznaczonego sprzedawcy, bez możliwości otrzymania tańszej oferty od innego dealera”.

Nałożone kary – surowe konsekwencje zmowy

W wyniku nielegalnych ustaleń UOKiK nałożył wysokie kary na KIA Polska oraz dealerów. Największą karę, ponad 331 mln zł, otrzymała sama spółka KIA Polska. Kary wyniosły:

  • KIA Polska – 331 021 284,64 zł
  • Marvel – 27 263 871,67 zł
  • AS Motors Classic – 11 617 847,67 zł
  • Pozostali dealerzy – łącznie ponad 35 mln zł

Dodatkowo ukarano pięć osób fizycznych, które bezpośrednio przyczyniły się do zawarcia zmowy, w tym dwóch menedżerów KIA Polska.

Jak oceniasz działania UOKiK w sprawie zmowy cenowej KIA Polska? Czy spotkałeś się kiedyś z podobnymi praktykami? Podziel się swoją opinią w komentarzach lub udostępnij artykuł, aby inni dowiedzieli się o tej sprawie!

Idź do oryginalnego materiału