Do Krakowa przez Zator pojedziemy szybciej

3 dni temu





Czas przejazdu z Oświęcimia do Krakowa Głównego przez Zator i Spytkowice niedługo może ulec zmianie. I to na lepsze.

Po modernizacji linii kolejowej nr 93 pociągi lokalne z Oświęcimia do stolicy województwa, kursujące przez Chrzanów i Trzebinię, jadą sześćdziesiąt kilka minut. Podróż przez Zator, Spytkowice i Skawinę, po linii nr 94, zajmuje około półtorej godziny. Niebawem ta różnica w czasach przejazdu ma ulec zmianie.

PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) w tym roku zamierzają na linię nr 94 wydać 30 milionów złotych. Spółka chce do końca listopada wyremontować most kolejowy na Skawie pomiędzy Zatorem a Spytkowicami. Dzięki modernizacji tej stalowej konstrukcji znikną ograniczenia prędkości na tym odcinku. Pociągi pasażerskie będą wówczas mogły przejeżdżać przez most z prędkością 100 km na godz. Jak podkreślają PLK, jest to kolejny element rozwoju kolei aglomeracyjnej wokół stolicy Małopolski.

„Kończymy oczyszczać i stabilizować nawierzchnię torów na odcinku Kraków Bonarka – Kraków Opatkowice. Do końca lipca potrwają podobne prace pomiędzy Podborami Skawińskimi a Brzeźnicą. Działania specjalistycznych, ciężkich maszyn torowych pozwolą na utrzymanie parametrów linii kolejowej, poprawę komfortu przejazdu i bezpieczeństwa ruchu pociągów. Duże zmiany czekają również podróżnych na przystankach w Zelczynie i Wielkich Drogach. W obu tych miejscowościach zaplanowaliśmy modernizację peronów, która ułatwi dostęp do kolei osobom o ograniczonej możliwości poruszania się i poprawi wygodę korzystania z przystanków” – tłumaczy Piotr Hamarnik z zespołu prasowego spółki.

Przypomnijmy, iż pociągi pasażerskie na linię nr 94 wróciły zaledwie kilka lat temu. Pesymiści nie liczyli na powrót pasażerów na tę trasę. Tymczasem kolej stworzyła łącznicę, dzięki czemu pociągi z Oświęcimia przez Skawinę dojeżdżają do Krakowa Głównego, a nie, jak dawniej, do Krakowa Płaszowa.

PLK wyremontowały perony na przystankach Spytkowice Kępki, Brzeźnica i Półwieś. Nowe przystanki powstały w Zatorze, Skawinie i Krakowie. W sumie w latach 2019-2024 spółka przeznaczyła około 400 mln zł na poprawę warunków podróży na linii kolejowej 94.

Pociągi zaczęły kursować z większą częstotliwością i stały się konkurencją dla busów pokonujących tę trasę. I to do tego stopnia, iż busiarze zaczęli się z niej wycofywać.

„Dojazd pociągiem do Krakowa od strony Oświęcimia, Skawiny i Spytkowic cieszy się coraz większą popularnością wśród mieszkańców regionu. Chcemy, by podróżni mogli korzystać z wygodnej infrastruktury, a czasy przejazdu były coraz lepsze” – zapewnia Andrzej Lipski, dyrektor krakowskiego zakładu linii kolejowych PKP PLK.

Idź do oryginalnego materiału