Nadchodzi nowy rozdział w elektromobilności. EXLANTIX, globalna premium marka należąca do Chery International, przygotowuje się do swojego debiutu w Polsce. I robi to z bardzo mocnym atutem: flagowy elektryczny sedan ES właśnie zdobył 5 gwiazdek Euro NCAP, osiągając aż 88%
w kategorii ochrony dorosłych pasażerów – jeden z najwyższych wyników w historii testów. Na tym nie koniec. Model ES ustanowił także Rekord Guinnessa, pokonując slalom pomiędzy 16 poruszającymi się samochodami w czasie 29,89 sekundy. To dowód, iż EXLANTIX łączy najwyższy poziom bezpieczeństwa z wyjątkowymi osiągami i zaawansowaną technologią.
Pięć gwiazdek Euro NCAP – liczby mówią same za siebie
Wyniki testów ogłoszone 8 września potwierdzają, iż ES jest jednym z najbezpieczniejszych samochodów w Europie. Oto szczegóły:
- Ochrona dorosłych: 88%
- Ochrona dzieci: 82%
- Ochrona niechronionych uczestników ruchu (piesi, rowerzyści): 77%
- Systemy wspomagające: 77%
Dzięki temu ES dołączył do elitarnego grona najlepiej ocenianych modeli w historii Euro NCAP. To kolejny sukces po zdobyciu międzynarodowych wyróżnień: Muse Award (USA), iF Design Award (Niemcy), A’Design Award (Włochy).
„Kosmiczna klatka 2.0” – nadwozie jak forteca
Kluczem do bezpieczeństwa ES jest innowacyjna konstrukcja Cage-Style Cabin 2.0, która łączy stal i aluminium wysokowytrzymałe w rekordowym udziale 88%.
Najważniejsze cechy:
- Sztywność skrętna 46 000 N·m/deg – wartość typowa dla supersamochodów, gwarantująca stabilność i odporność konstrukcji.
- Struktura „dwa poziome, trzy pionowe” – rozprasza energię uderzenia, chroniąc pasażerów.
- Słupki B o wytrzymałości 1500 MPa – kluczowa bariera chroniąca kabinę.
- Przednia część: aluminiowa belka na całej szerokości, w połączeniu z ultrawytrzymałą stalą tłoczoną na gorąco, tworzy strefy kontrolowanego zgniotu.
- Boki: aluminiowe wzmocnienia progów nie tylko chronią pasażerów, ale także zabezpieczają akumulatory przed skutkami uderzeń bocznych.
Pasywne systemy bezpieczeństwa – więcej niż standard
EXLANTIX ES to także bogaty zestaw rozwiązań pasywnych:
- 7 poduszek powietrznych, w tym far-side, które zapobiegają zderzeniom pasażerów ze sobą podczas kolizji bocznej.
- Aktywny pas bezpieczeństwa kierowcy – technologia inspirowana luksusowymi limuzynami.
Pasy bezpieczeństwa oferują dodatkowe funkcje:
- automatyczne napinanie w krytycznych sytuacjach,
- eliminację luzów,
- utrzymanie prawidłowej postawy pasażera,
- ogranicznik kolizyjny,
- ostrzeżenie poprzez wibracje.
ADAS L2 – samochód, który przewiduje ryzyko
Na liście systemów aktywnych znalazł się zaawansowany zestaw ADAS poziomu L2, który obejmuje:
- AEB – automatyczne hamowanie awaryjne skuteczne m.in. przy ochronie motocyklistów,
- Blind Spot Detection (BSD) – monitorowanie martwych pól przy prędkości od 15 km/h,
- Rear Collision Warning (RCW) – ostrzeganie o gwałtownie nadjeżdżających pojazdach od tyłu,
- skuteczne systemy ochrony pieszych i rowerzystów – potwierdzone wynikiem 77% w Euro NCAP.
Co wyróżnia ES na tle konkurencji? Integracja danych z systemów ADAS z czujnikami pasywnymi. To rozwiązanie pozwala inteligentnie przewidzieć niebezpieczeństwo i zoptymalizować moment uruchomienia poduszek powietrznych i napinaczy pasów.
Polska: rynek, na który warto czekać
Debiut EXLANTIX ES w Polsce to strategiczny krok dla marki. Polska to bowiem:
- jeden z największych rynków motoryzacyjnych w Unii Europejskiej,
- kraj, w którym liczba rejestracji samochodów elektrycznych rośnie w szybkim tempie,
- rynek, gdzie bezpieczeństwo drogowe pozostaje istotnym wyzwaniem – wskaźniki wypadków są jednymi z najwyższych w UE.
Dzięki temu pojawienie się modelu ES – samochodu, który łączy zeroemisyjny napęd, rekordowe wyniki Euro NCAP i innowacyjne technologie – odpowiada na realne potrzeby polskich kierowców.