Dobiega końca budowa nowego mostu w Sandomierzu

carpatiabiznes.pl 6 dni temu
Zdjęcie: nowy most sandomierz


Nowy most na Wiśle w Sandomierzu niemal gotowy. Zostanie oddany do użytku w 2026 roku

W Sandomierzu dobiegają końca prace nad budową nowego mostu na Wiśle. Inwestycja realizowana w ciągu drogi krajowej nr 77 (Lipnik – Sandomierz – Stalowa Wola) ma zastąpić wyeksploatowany obiekt z 1953 roku, który został rozebrany przed rozpoczęciem obecnych robót.

Nowy most ma całkowitą długość 495 metrów, waży około 1300 ton i składa się z 82 elementów stalowych.

Konstrukcja mostu jest stalowa, skrzynkowa z żelbetową płytą zespoloną. Składa się z pięciu przęseł: dwa skrajne mają po około 85 metrów, a trzy środkowe po ponad 95 metrów – informuje Grzegorz Kaleta z kieleckiego oddziału GDDKiA, kierownik projektu.

Most testowany ciężarówkami

We wtorek nowa przeprawa przechodziła testy obciążeniowe. Ich celem jest potwierdzenie, iż parametry rzeczywiste mostu odpowiadają założeniom projektowym i zapewniają pełne bezpieczeństwo przyszłym użytkownikom.

Na moście ustawiono dziewięć ciężarówek załadowanych żwirem, każda o masie 34 ton – wyjaśnia Wojciech Kalandyk z firmy Promost Consulting Rzeszów, pełniącej funkcję inżyniera kontraktu. – Samochody poruszają się po moście, pokonują próg zwalniający, a specjalistyczna aparatura pod konstrukcją rejestruje odkształcenia i osiadanie podpór.

Oddanie do użytku po zakończeniu budowy węzła drogowego

Grzegorz Bukała, prezes firmy INTOP Tarnobrzeg, która odpowiada za wykonanie inwestycji, zapewnił, iż most jest już praktycznie ukończony. Zaznaczył jednak, iż do ruchu zostanie oddany dopiero pod koniec 2026 roku, równolegle z ukończeniem budowy węzła drogowego po prawej stronie Wisły.

Węzeł ma połączyć nową przeprawę z mostem wybudowanym w 2011 roku, a także z drogą krajową nr 77 i nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 723. Jak zapowiada wykonawca, budowa węzła ruszy w najbliższych tygodniach.

Przepustowość i bezpieczeństwo – priorytety inwestycji

Po zakończeniu całej inwestycji ruch samochodowy przez Wisłę w Sandomierzu będzie prowadzony dwoma równoległymi mostami, co pozwoli na znaczące zwiększenie przepustowości oraz poprawę bezpieczeństwa na trasie łączącej województwo świętokrzyskie z Podkarpaciem.

Całkowity koszt budowy mostu i węzła wyniesie około 90 mln zł. Środki pochodzą w całości z budżetu państwa – podsumował Grzegorz Kaleta z GDDKiA.

Idź do oryginalnego materiału