Śliwka w czekoladzie, Kraków i Zakopane podbiły serca mieszańców Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Polska jest w pierwszej dziesiątce państw najczęściej odwiedzanych przez Emiratczyków. Coraz istotniejszym graczem staje się również branża IT. 13 firm z Dolnego Śląska zaprezentowało swoją ofertę na tragach inwestycyjnych AIM Congress w stolicy Emiratów Abu Dhabi. Nawiązano pierwsze kontakty, a polska ambasada oraz Polska Agencja Inwestycji i Handlu zadeklarowały wsparcie dolnośląskich biznesów w tej części świata.
Celem AIM Congress jest „wyposażenie” jego uczestników w nawigację po gwałtownie zmieniającym się świecie zglobalizowanych inwestycji i ich wpływu na przemysł poprzez wyznaczanie kursu dla pojawiających się trendów inwestycyjnych.
– Targi inwestycyjne AIM w Abu Dhabi z jednej strony są ogromną szansą dla dolnośląskich przedsiębiorców na pozyskiwanie kapitału i partnerów oraz nawiązywanie kontaktów, a z drugiej doskonałą okazją do prezentowania dolnośląskich przestrzeni inwestycyjnych oraz dolnośląskiej oferty gospodarczej, którą chcielibyśmy zainteresować kapitał z całego świata. Liczymy na to, iż targi, w których bierze udział 25 tys. osób ze 180 państw zaowocują kolejnymi kontraktami dolnośląskich inwestorów, iż będzie to kolejny krok w ich rozwoju na globalnym rynku biznesowym – mówi przewodniczący misji Jarosław Rabczenko, członek zarządu województwa dolnośląskiego.
Dolnośląscy przedsiębiorcy w biznesowym „podboju” Zjednoczonych Emiratów Arabskich Mogą liczyć na wsparcie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, której biuro działa w Dubaju.
– Jesteśmy w stanie wesprzeć was w waszych planach ekspansji. Organizujemy regularnie webinaria, seminaria, przygotowujemy pakiety inwestycje, jak zaplanować strategię, czego unikać a czego się spodziewać, bo to jest bardzo zróżnicowany i trudny rynek. Emiratczycy stanowią zaledwie 10 proc. mieszkańców kraju, pozostali to ekspaci (wysokiej klasy specjaliści, którzy dobrowolnie opuścili ojczyznę, by pracować za granicą, przyp. red.). Dwieście narodowości, a co za tym idzie różna mentalność powodują, iż trzeba bardzo ostrożnie podchodzić do swoich planów biznesowych, dlatego serdecznie zapraszam do współpracy – deklaruje Maciej Białko, szef biura Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Dubaju.
Do inwestycji w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zachęca także polska ambasada.
– Zachęcamy do kontaktów z Emiratczykami, deklarując wszelką pomoc, która przyczyni się do rozwinięcia państwa biznesów – powiedział na spotkaniu z dolnośląskimi przedsiębiorcami Grzegorz Gawin, ambasador RP w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
– Tu łatwo znaleźć ludzi podobnie myślących, ludzi dla których tolerancja ma niezwykłe znaczenie. To nie dzieje samo, to państwo inwestuje w tolerancję i koegzystencję udowadniając, iż ludzie różnych nacji, kultur i religii mogą funkcjonować razem, tworzyć państwo i rozwijać się tak dynamicznie – dodaje arabista Jacek Buda, kierownik referatu ds. polityczno-ekonomicznych polskiej ambasady
Serca Emiratczyków podbijają polskie słodycze. Prym wiedzie śliwka nałęczowska, ptasie mleczko i czekolada z nadzieniem truskawkowym. Dużym zainteresowaniem cieszą się także produkty mleczne. Ale urzeka ich przede wszystkim klimat i polska gościnność. Polska to coraz częściej cel rodzinnych, turystycznych wyjazdów rodowitych mieszańców Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Słowa klucze, kojarzące się Polską to Kraków i Zakopane.
– Te miasta to hit eksportowy ostatnich lat. Zachwyca ich klimat. Jeżdżą tam głównie latem, kiedy u nas jest przepiękna pogoda, a tu temperatury sięgają 50 stopni. Oni od tych upałów uciekają, a polskie lato odpowiada klimatowi tutejszej zimy, ale to tylko połowa sukcesu. Drugą połową jest życzliwość i gościnność Polaków. Oni wyczuwają, iż my lubimy gości, nie tylko w sensie biznesowym. Choć nie bez znaczenia pozostaje fakt, iż to jest dobry, spokojny klient, który jedzie do Polski, by wydawać duże pieniądze – tłumaczy Jacek Buda.
Coraz istotniejszym graczem staje się również branża IT.
– Start up-y, które prezentowane są na stoisku Dolnego Śląska mają potencjał, by odnieść tu sukces. Podkreślamy, jednak, iż kluczem i podstawą jest dobra strategia wejścia na ten rynek, ponieważ nie jest to kultura protransakcyjna, do której jesteśmy przyzwyczajeni, jest to kultura ceremonialna, która wymaga większej ilości spotkań, by biznes doszedł do skutku – dodaje Ben Sassi, zastępca dyrektora departamentu wsparcia eksportu PAIH w Dubaju.
Stoisko Dolnego Śląska na AIM Congress cieszyło się olbrzymim zainteresowaniem uczestników tragów.
– Dolny Śląsk góruje na tragach w Abu Dhabi wielkością i atrakcyjnością, przykuwając uwagę uczestników AIM Congress. Odrobiliśmy lekcję z marketingu i promocji, a dołączając do tego jakość prezentowanych technologii i usług naszych dolnośląskich przedsiębiorców na pewno zostaliśmy tu zauważeni, a to już duży krok do tego, by zaistnieć na rynkach Bliskiego Wchodu – mówi Ewa Kocemba, radna Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.
Władze regionu mają ambicję, by Dolny Śląsk stał się – obok Krakowa i Zakopanego – turystycznym celem Emiratczyków.
– Mamy do wykonania sporo pracy w kierunku rozwijania rynku turystycznego. Ten szlak został już przetarty przez Kraków i Zakopane. Nam pozostaje dołączyć do tego grona, a nie możemy mieć kompleksów, bo Dolny Śląsk to wyjątkowy region, z którego możemy być dumni i który musimy promować – mówi Magdalena Brodowska, radna województwa Dolnośląskiego.
Celem władz regionu dolnośląskiego jest uruchomienie bezpośrednich lotów z Wrocławia do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Potencjał współpracy z krajami Bliskiego Wschodu i samymi Emiratami jest obiecujący. Obroty w handlu między Polską a Zjednoczonymi Emiratami Arabskim systematycznie rosną. W 2024 roku wyniosły 2,2 mld dolarów w stosunku do 1,5 mld w roku 2023.
***
Wizyta władz oraz dolnośląskich przedsiębiorców w Zjednoczonych Emiratach Arabskich odbyła się w ramach projektu „Going Global 4.0 – Internacjonalizacja Dolnośląskich Przedsiębiorstw” realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego od siedmiu lat. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska 2021-2027 oraz ze środków Samorządu Województwa Dolnośląskiego.
Dolnośląscy przedsiębiorcy na AIM Congress 2025:
- Al Cluster Sp. z o.o.
- Greenfields Sienkiewicz Spółka Komandytowa
- Hinty Sp z o.o.
- Synergia Pro Sp. z o.o.
- Neural Sp. z o.o.
- Surveily Sp. z o.o.
- Genuitek Software Sp. z o.o.
- NutriBox Sp. z o.o.
- BangProof sp. z o.o.
- Nanores Sp. z o.o. Sp. K.
- Veritas Pflege Sp. z o.o.
- JBST Sp. Z o.o. Sp. K.-A.
- Trasee Sp. z o.o.


























