Andrzej Wilczyński to od 1 września nowy dyrektor Domu Kultury w Ozimku. Na co dzień to muzyk, dyrygent i animator życia kulturalnego, od lat związany z gminą. Ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Estradowej, specjalizując się w grze na puzonie. Gra również na gitarze, gitarze basowej, perkusji i instrumentach klawiszowych.
Od 2016 roku kieruje Ozimską Orkiestrą Dętą, z którą aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym regionu. Przez wiele lat współpracował z Teatrem Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach.
Nowy dyrektor Domu Kultury w Ozimku: zapytamy ludzi wprost, czego im brakuje
Jako jedyny z czterech kandydatów w konkursie na dyrektora Domu Kultury w Ozimku, był związany z tą placówką.
– Chcę by Dom Kultury był przestrzenią spotkań, twórczej aktywności i integracji międzypokoleniowej. Miejscem, które łączy tradycję z nowoczesnością. A także wspiera lokalne talenty i inspiruje do rozwijania pasji – wylicza Andrzej Wilczyński.
Jednym z pierwszych jego działań będzie zbadanie potrzeb kulturalnych wśród mieszkańców gminy.
– Oferta instytucji musi być dopasowana do specyfiki regionu. Już teraz dużo się u nas dzieje, ale być może są jeszcze inne oczekiwania – mówi Andrzej Wilczyński. – Dlatego zapytamy ludzi wprost o to, czego im brakuje.
Specjalna ankieta „Inkubator pomysłów” pojawi się na stronie internetowej instytucji, ale propozycje będzie można też wrzucać do specjalnej skrzynki w budynku.
Lepszy PR i dbałość o lokalne korzenie
Nowy szef chce postawić w większym stopniu na marketing i promocję, wskazując na fakt, iż o wielu wartościowych inicjatywach placówki kilka słychać na zewnątrz.
Ma się dziać też więcej dla grupy, dotąd słabo zainteresowaną propozycjami Domu Kultury.
– W najmniejszym stopniu z naszej oferty korzystają chłopcy i młodzi mężczyźni. Chcemy wyjść na przeciw ich zainteresowaniom. Być może będą to zajęcia szachowe, z programowania czy majsterkowania – zapowiada.
Andrzej Wilczyński podkreśla także, iż w tworzeniu nowego chce zachować szacunek i miejsce dla tradycji i lokalnych korzeni.
– W gminie Ozimek krzyżują się cztery kultury: polska, niemiecka, śląska i tak charakterystyczna dla nas kultura kresowa, która przywędrowała do nas ze Lwowa – podkreśla Andrzej Wilczyński. –
Nowe technologie mają przyciągnąć odbiorców
Nowy dyrektor DK w Ozimku słynie z zainteresowania nowoczesnymi technologiami – oprócz wykształcenia artystycznego jest informatykiem ze specjalizacją w administracji sieci komputerowych.
– Już jako dyrygent orkiestry ciągle główkuję, jak połączyć nowe trendy z lokalną tradycją – przyznaje. – Młodzi już dawno są przeniknięci nową technologią. Teraz AI jest w stanie stworzyć np. muzykę, która choć nie będzie szczytem marzeń, to może udawać sztukę, zaspokoić pierwsze potrzeby.
Dodaje, iż w przypadku orkiestr dętych i podobnej muzyki musi się pojawić atrakcyjna alternatywa dla nowej generacji odbiorców. – Bo inaczej taka muzyka umrze śmiercią naturalną – przekonuje.
W aspekcie przyciągania odbiorców przez nowe formy wymienia m.in. podcasty czy wywiady z zespołami, twórcami, laureatami konkursów.
– Myślę o rozszerzeniu pewnych działań o internet. Chciałbym również powrotu programów, które zawiesiliśmy z różnych względów. Choćby tych, które w Domu Kultury w Ozimku prowadziliśmy w czasie pandemii. To była np. Kulturalna Pajęczyna, czy cykl Andrzejkowe Melodie
Wygrało doświadczenie
– Przy wyborze nowego dyrektora doceniliśmy najbardziej doświadczenie w obszarze edukacji, organizacji wydarzeń artystycznych, produkcji muzycznej i zarządzania projektami kulturalnymi – argumentuje Marcin Widera, wiceburmistrz Ozimka.
Wilczyński na stanowisku zastąpił Justynę Wajs-Fijałkowską, która pełniła tę funkcję przez 9 lat.
– Dziękuję Justynie, z którą nieraz miałem okazję współpracować, za wszelką pracę na rzecz rozwoju kultury w gminie Ozimek. A nowemu dyrektorowi życzę wielu sukcesów zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym – podsumowuje wiceburmistrz.
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania