Samochód elektryczny. Dopłaty
W ramach programu dopłat do samochodów elektrycznych „NaszEauto” złożono dotąd ponad 20 tysięcy wniosków na łączną kwotę ponad 650 mln zł. Oznacza to wykorzystanie ponad połowy dostępnej alokacji z Krajowego Programu Odbudowy (KPO), wynoszącej 1,18 mld zł.
Program cieszy się dużym zainteresowaniem, a ponad 50% wniosków dotyczy aut produkcji chińskiej.
Dotacje obejmują samochody osobowe i nowe kategorie pojazdów
Na razie wszystkie wnioski dotyczą elektrycznych aut osobowych (M1). Nabór trwa do końca kwietnia 2026 roku.
Od 20 października program rozszerzono o nowe kategorie pojazdów – M2 i N1, czyli małe furgonetki i busy. Dodano także nowe grupy beneficjentów: oprócz osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych dopłat mogą teraz korzystać organizacje pozarządowe, instytucje edukacyjne, medyczne, opiekuńcze oraz parki narodowe.
Finansowanie zeroemisyjnego transportu publicznego i ciężkiego
NFOŚiGW przeznacza na rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego i indywidualnego ponad 5 mld zł z KPO i funduszy własnych. Obejmuje to m.in. zakup autobusów elektrycznych i trolejbusów w ramach programu Zielony Transport Publiczny oraz samochodów elektrycznych w programie „NaszEauto”.
Ponadto uruchomiono trzy programy wsparcia dla transportu ciężkiego o łącznym budżecie 4 mld zł, obejmujące budowę infrastruktury sieciowej, stacje ładowania dużej mocy oraz wsparcie zakupu i leasingu pojazdów ciężarowych kategorii N2 i N3. Łącznie na te cele zaplanowano 6 mld zł.
Budowa stacji ładowania dla transportu ciężkiego
W ramach programu „Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego” wpłynęło ponad 350 wniosków na łączną kwotę ponad 2 mld zł, przy budżecie 1 mld zł. Planuje się budowę 1 671 stacji ładowania z punktami o mocy minimum 350 kW, zlokalizowanych wzdłuż strategicznych korytarzy TEN-T oraz w centrach logistycznych.
Do inwestycji zgłoszono także 45 magazynów energii o łącznej mocy niemal 190 MW. Budżet programu z Funduszu Modernizacyjnego wynosi 2 mld zł.
Program „NaszEauto” – szansa na transformację transportu
Program „NaszEauto” ruszył 3 lutego 2025 roku i jest efektem rewizji KPO. Dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych zastąpiły wcześniejszy kamień milowy KPO dotyczący podatku od aut spalinowych. Dzięki programowi możliwe jest wspieranie ekologicznego transportu indywidualnego i zmniejszenie emisji w sektorze motoryzacyjnym.
Na jakie dopłaty możesz liczyć?
1. Samochody osobowe (M1)
-
Dopłata wynosi 30% ceny netto pojazdu, nie więcej niż 150 000 zł dla samochodów elektrycznych osobowych.
-
Dotyczy zarówno osób fizycznych, jednoosobowych działalności gospodarczych, jak i nowych grup beneficjentów (NGO, instytucje edukacyjne, medyczne, opiekuńcze, parki narodowe).
2. Małe furgonetki i busy (N1)
-
Dopłata wynosi 30% ceny netto, maksymalnie do 225 000 zł.
-
Program obejmuje również pojazdy kategorii M2 (małe autobusy).
3. Pojazdy ciężkie (N2, N3)
-
Wsparcie obejmuje zarówno zakup, jak i leasing.
-
Program przewiduje dofinansowanie infrastruktury ładowania o dużej mocy i magazynów energii dla transportu ciężkiego.
-
Budżet na te cele wynosi łącznie 4–6 mld zł w kilku programach NFOŚiGW, przy czym stacje ładowania mają minimalną moc 350 kW.












