Premier Ontario Doug Ford ponownie stanowczo opowiedział się za budową tunelu pod autostradą 401, argumentując, iż brak dotychczasowej realizacji takiego projektu nie oznacza, iż jest on niemożliwy do wykonania.
Podczas piątkowej konferencji prasowej Ford został zapytany o to, dlaczego jego pomysł znalazł się na liście propozycji dużych projektów infrastrukturalnych, które premier federalny Mark Carney chciałby przyspieszyć dzięki nowej ustawie przedstawionej tego dnia w Izbie Gmin.
„Autostrada 401 to prawdziwy koszmar. Nie trzeba tego nikomu tłumaczyć. Przejechanie przez Toronto graniczy z cudem, a i poza miastem, w kierunku wschodnim i zachodnim, jest ciągły korek” – powiedział Ford. – „Autostrada została zaprojektowana dekady temu bez wystarczającej wizji. My taką wizję mamy. Zbudujemy tunel – mówię to z pełnym przekonaniem”.
Rząd Ontario rozpoczął już działania zmierzające do opracowania studium wykonalności dla tunelu. Niedawno zakończył się etap przyjmowania zgłoszeń od zainteresowanych podmiotów.
Pomysł spotkał się jednak z krytyką części ekspertów, którzy wskazują na ogromne koszty (mogące sięgać miliardów dolarów) i długoterminowy charakter inwestycji, który może rozciągać się na wiele dekad.
W nowym projekcie ustawy Carney’a zawarto kryteria, które mają definiować projekty „budujące naród”. Są to m.in. wzmacnianie bezpieczeństwa i suwerenności Kanady, przynoszenie znaczących korzyści ekonomicznych, pozytywny wpływ na społeczności rdzenne oraz zgodność z celami klimatycznymi.
Zapytany, czy tunel spełnia te warunki, Ford odpowiedział twierdząco, wskazując na straty w produktywności spowodowane korkami w Toronto, które – według niego – sięgają miliardów dolarów.
W marcu premier Ontario przesłał Markowi Carneyowi list z propozycją pięciu dużych inwestycji, które chciałby zrealizować z pomocą federalnych funduszy. Oprócz tunelu pod 401 znalazły się na niej: rozwój regionu Ring of Fire, rozbudowa energetyki jądrowej, budowa głębokowodnego portu James Bay oraz projekt „GO 2.0” – modernizacja sieci GO Transit w rejonie Golden Horseshoe.
Pomysł budowy tunelu Ford przedstawił po raz pierwszy we wrześniu ubiegłego roku. Plan zakłada, iż podziemna trasa miałaby przebiegać od Highway 410 w Mississauga aż po wschodnią część Scarborough.