„Drive to Zero” – centrum wspierane przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), zostało w środę 10 kwietnia 2024 roku oficjalnie uruchomione w Warszawie. Jest to trampolina, umożliwiająca przejście lokalnych flot samochodów ciężarowych i autobusów w kierunku zeroemisyjnym.
Na początek kilka statystyk
Co piąty pojazd w Unii Europejskiej o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony jest zarejestrowany w Polsce, przy czym 98% floty transportu towarowego w naszym kraju opiera się na silnikach diesla. W czasach maksymalnego skupienia na ograniczeniu emisyjności i kierowaniu się w stronę elektromobilności, te liczby stanowią doskonałą bazę do wprowadzenia zmian.
Taki jest właśnie cel hubu implementacyjnego, w swojej drugiej odsłonie zainaugurowanego 10 kwietnia w Warszawie. Centrum, wspierane przez CALSTART i zasilane przez PSPA, zostało uruchomione w celu przekształcenia lokalnych flot w zaawansowane technologicznie pojazdy zeroemisyjne.
„Floty na całym świecie dążą do przyjęcia bezemisyjnych ciężarówek i autobusów ze względu na ich korzyści operacyjne, ekonomiczne, klimatyczne i czystego powietrza tak szybko, strategicznie i opłacalnie, jak to możliwe” – tłumaczy Stephanie Kodish, starszy dyrektor globalny programu i kampanii CALSTART Drive to Zero. „Chociaż ambicje są obecne i rosną, floty muszą się jeszcze wiele nauczyć. Nasze centra zapewniają dostosowane rozwiązania i wsparcie, aby obniżyć koszty wdrożenia i przyspieszyć przejście, aby zmaksymalizować korzyści płynące z w pełni bezemisyjnej floty”.
Firmy pragnące wdrożyć zeroemisyjność do transportu stoją przed kilkoma kluczowymi wyzwaniami – jednym z nich są koszty implementacji bezemisyjnych pojazdów, których produkcja jest często trzy-, czterokrotnie wyższa niż ma to miejsce w przypadku odpowiedników z napędem spalinowym. Około połowę tych kosztów pochłania produkcja baterii. Do tego dochodzą wyzwania logistyczne i infrastrukturalne oraz bariera finansowa – rozwiązania elektromobile powinny być atrakcyjne finansowo, aby mogły na dobre zaistnieć w skali globalnej.
Hub implementacyjny pełni rolę platformy do międzynarodowej wymiany informacji, doświadczeń, technologii i ogólnie pojętego know-how, co znacznie ułatwi „wstępującym” państwom wyposażenie lokalnej floty transportowej i wdrożenie rozwiązań elektromobilnych, przetestowanych i stosowanych z powodzeniem przez inne kraje.
Polski hub jest wspierany przez lokalnego eksperta flotowego PSPA – największą organizację branżową w Polsce i Europie, zajmującą się tworzeniem zrównoważonego rynku transportowego. Hub połączy działania z Komitetem Logistyki i Transportu PSPA, a w rezultacie operatorzy, producenci, klienci, instytucje finansowe, producenci ładowarek EV, CPO i cały łańcuch wartości pojazdów ciężkich – w tym naukowcy i samorządy – zostaną włączeni do Polskiej Sieci Hubów Wdrożeniowych. Wspólne przedsięwzięcie PSPA i CALSTART jest również częścią Forum eHDV opracowywanego w ramach Kongresu Nowej Mobilności – największej w regionie CEE konferencji branżowej i EXPO poświęconej nowej mobilności.
„Nasz” hub jest drugim tego typu przedsięwzięciem na świecie
Drive to Zero uruchomiło niedawno pierwszy na świecie Implementation Hub w Holandii w celu uruchomienia co najmniej 30 lokalnych centrów wspierających wdrażanie bezemisyjnych pojazdów o średniej i dużej ładowności (ZE-MHDV) do 2030 roku. Na równoległej ścieżce eksperci flotowi i Drive to Zero uzyskują wgląd w to, jak polityka i przepisy wpływają na adopcję nowych rozwiązań. Wnioski te są przekazywane agencjom rządowym w celu poprawy polityki i przyspieszenia implementacji.
Drive to Zero i Holandia pomagają w tej chwili krajom w osiągnięciu ambitnego założenia, jakim jest sprzedaż 100% nowych bezemisyjnych pojazdów o średniej i dużej ładowności najpóźniej do roku 2040 w ramach Globalnego protokołu ustaleń w sprawie bezemisyjnych pojazdów o średniej i dużej ładowności (Global MOU). 33 kraje, w tym 10 reprezentujących UE (Austria, Belgia, Chorwacja, Dania, Finlandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Holandia i Portugalia) są sygnatariuszami Global MOU, a ponadto kraje członkowskie, w tym Stany Zjednoczone, Kanada, Turcja, Chile i wiele innych, stanowią w tej chwili około 21 procent globalnego rynku sprzedaży pojazdów MHDV.