Droga połączy Sielpię, Piekło i Czarniecką Górę? Są wielkie pieniądze i ambitne plany [wideo]

9 miesięcy temu

W poniedziałek w siedzibie Urzędu Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego odbyło się posiedzenie Komitetu Sterującego Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Północy, podczas którego jego członkowie jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie pozytywnego zaopiniowania projektu strategii Miast Północy. Dla miasta i gminy Końskie oznacza to łatwy dostęp do 50 milionów złotych z nowej strategii województwa świętokrzyskiego. Co za nie miałoby być zrobione? To między innymi droga od Sielpi przez Piekło po Czarniecką Gorę, zakup bezemisyjnych autobusów oraz… stworzenie nowoczesnego obiektu przesiadkowego w okolicach dworca PKP w Końskich. Wszystko to w ramach ambitnego projektu „Szlaku Żelaznych Dolin”.

Zawiązanie „Miast Północy”, czyli obszaru funkcjonalnego, który formalnie połączył Końskie, Starachowice, Ostrowiec Świętokrzyski i Skarżyko-Kamienna oraz mniejsze gminy znajdujące się w tym regionie, w tym naszą gminę Stąporków, miało miejsce na początku kończącej się kadencji samorządu. Celem było opracowanie wspólnej strategii, a następnie wspólne sięganie po środki zewnętrzne, głównie te z Unii Europejskiej. Teraz ten cel udaje się realizować.

We wspomnianym projekcie Strategii, który został przyjęty wyznaczono cztery projekty zintegrowane. Głównym z nich jest projekt: „Szlak tematyczny turystyki postindustrialnej – Żelazne Doliny” oraz trzy projekty zintegrowane dotyczące poprawy mobilności miejskiej poprzez budowę infrastruktury komunikacyjnej i zakup nowoczesnych środków transportu.

Dla gminy Końskie szlak „Żelazne Doliny” miałby oznaczać stworzenie drogi od Sielpi przez Piekło i Wąsosz do Czarnieckiej Góry. W przyszłości ścieżką rowerową szlak ten miałby łączyć także Zalew Antoniów w gminie Radoszyce, Zabytkowy Zakład Hutniczy w gminie Ruda Maleniecka, rezerwat Skałki Piekło pod Niekłaniem i kolejne obiekty przyrodnicze na terenie choćby gmin Bliżyn i Skarżysko-Kamienna. To jednak nie wszystko. Szczegółowo o projekcie opowiada burmistrz Krzysztof Obratański:

-„Ten dokument, który wygląda niepozornie ma niezwykłą wartość. To strategia tworzona przez Miasta Północy. Od kiedy w roku 2019 prezydenci miast: Ostrowca, Starachowic i Skarżyska spotkali się w Urzędzie Miasta i Gminy Końskie by zawrzeć porozumienie o wspólnym ubieganiu się o dodatkowe środki finansowe z nowego rozdania w perspektywie Unii Europejskiej zaczęły się prace nad przygotowaniem takich zamierzeń, które mogą być sfinansowane poza konkursowo, z osobnych, wydzielonych pieniędzy. I to się udało […] Wspólnie przeprowadzimy operację, która została opisana w wartości prawie 25 mln w strategii województwa świętokrzyskiego i w umowie podpisanej przez Zarząd Województwa z Komisją Europejską. To są pieniądze już przyznane. Ma tutaj swój rozdział również gmina Końskie, która przewiduje budowę za nieco ponad 50 mln złotych uzupełniającego systemu komunikacji publicznej, wychodzącego poza obszar gminy – ze szczególnym uwzględnieniem połączenia z gminą Stąporków. Przebudowę dróg i ścieżek rowerowych, które połączą w szlak 'Żelaznych Dolin’ ośrodki tworzące kręgosłup Miast Północy. Chcielibyśmy również przywrócenia do życia dawnego Dworca PKP/PKS, uruchomienia ścieżek rowerowych oraz budowy lub odbudowy drogi łączącej Sielpię przez Piekło i Niebo z Końskich oraz odnogą przez Wąsosz do Czarnieckiej Góry. To dałoby efekt synergii zarówno dla turystyki sielpiańskiej, jak i uzdrowiska w Czarnieckiej Górze i uzupełniło by szlak Green Velo, który jest bardzo popularny. Wartość tego koneckiego komponentu to 50 mln złotych i są to pieniądze, które już leżą na stole” – mówi Obratański.

Sam szlak „Żelaznych Dolin” ma być rowerowy, ale i autobusowy, obsługiwany taborem bezemisyjnym. Gmina Końskie do realizacji tego zadania miałaby nabyć 10 takich autobusów. W strategii województwa uzupełnieniem szlaku ma być też komunikacja kolejowa.

Idź do oryginalnego materiału