W 2024 roku na inwestycje drogowe w woj. warmińsko-mazurskim przeznaczyliśmy kwotę 780 mln zł. Oddaliśmy do ruchu odcinek drogi ekspresowej S16 Borki Wielkie – Mrągowo o długości blisko 13 km – informuje olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przygotowywana jest w tej chwili dokumentacja dla budowy i rozbudowy ponad 270 km dróg. Kontynuowane są prace przygotowawcze dla budowy S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk oraz S5 Ostróda – Nowe Marzy w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Prace nad dokumentacją realizowane są także dla rozbudowy DK53 Olsztyn – Szczytno, DK57 Szczytno – Szymany, DK51 Bartoszyce – Lidzbark Warmiński i Lidzbark Warmiński – Wichrowo oraz DK22 Fiszewo – Elbląg z obwodnicą Jegłownika. Przygotowujemy również projekty kilku mniejszych zadań modernizacyjnych na sieci dróg krajowych.
Kluczowa trasa dla regionu
S16 Olsztyn – Biskupiec
W śladzie obecnej DK16 pomiędzy Olsztynem i Biskupcem, która oddana została do ruchu w 2010 r., powstanie droga ekspresowa S16 o długości blisko 30 km. Realizację podzieliliśmy na dwa odcinki: Olsztyn – Barczewo i Barczewo – Biskupiec. – Dla drugiego z nich, o długości ponad 18 km, umowę z wykonawcą podpisaliśmy w czerwcu br. Natomiast we wrześniu podpisaliśmy umowę dla ponad 11 km odcinka Olsztyn – Barczewo, kończąc tym samym procedurę przetargową i przechodząc do etapu realizacji – informuje olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Skrzyżowanie w Okartowie
Dla kolejnej inwestycji, przebudowy skrzyżowania DK16 w Okartowie, umowę podpisana została w listopadzie tego roku. Zadanie obejmuje poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, rozbudowę skrzyżowania drogi krajowej nr 16 z drogą powiatową i budowę obustronnych poboczy. Powstanie też m.in fragment drogi pieszo-rowerowej oraz chodnik i przejścia dla pieszych.
W województwie warmińsko-mazurskim zaplanowano pięć inwestycji z rządowego Programu budowy stu obwodnic. Ponadto na liście rezerwowej jest obwodnica Dobrego Miasta. Od sierpnia 2022 r. kierowcy korzystają już z obwodnicy Smolajn. – Na etapie realizacji jest obwodnica Gąsek, a w 2025 r. ogłosimy przetarg na budowę obwodnicy Pisza. Dla obwodnicy Szczytna toczy się postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowej (DŚU) – informują drogowcy. – Dla obwodnicy Olsztyna zakończyliśmy prace nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym i w tej chwili toczy się procedura odbiorowa. W przyszłym roku wybierzemy najbardziej korzystny wariant inwestycji i złożymy wniosek o wydanie DŚU. Przygotowujemy również Studium przebiegu obwodnicy Dobrego Miasta. W przyszłym roku wybierzemy optymalny wariant przebiegu tej inwestycji.
Obwodnica Gąsek w ciągu DK65
W sierpniu br. Wojewoda Warmińsko-Mazurski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Gąsek. Zadanie o wartości ok. 77 mln zł realizuje firma PORR. Inwestycja, oprócz budowy obwodnicy Gąsek (o nośności 11,5 tony na oś i szerokości jezdni 8 m), obejmie budowę dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy do obwodnicy, przebudowę dróg publicznych kolidujących z inwestycją oraz budowę wiaduktów, przejść dla zwierząt, chodników i rond. W ramach zadania zostanie wykonane oświetlenie drogi, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).
Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 39 miesięcy od daty zawarcia umowy, tj. w sierpniu 2027 r. Do tego czasu nie wlicza się okresów zimowych podczas trwania robót budowlanych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).
Obwodnica Olsztyna i Dywit w ciągu DK51
Zakończone zostały prace nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym dla przebiegu obwodnicy w korytarzu zachodnim. Analizowane są trzy warianty przebiegu obwodnicy. w tej chwili trwa wewnętrzna procedura oceny Studium. O wyborze wariantu rekomendowanego do realizacji zdecydują kryteria techniczne, ekonomiczne, społeczne, środowiskowe, funkcjonalne i ruchowe. Planowany termin realizacji zadania w trybie Projektuj i buduj to lata 2028-2032.
Obwodnice Szczytna w ciągu DK53, DK57 i DK58 oraz Pisza w ciągu DK58 i DK63
Rozpoczęcie realizacji obwodnicy Pisza w trybie Projektuj i buduj zaplanowano w 2026 r., a ukończenie zadania i oddanie obwodnicy do ruchu w 2029 r. – Dla obwodnicy Szczytna przewidujemy rozpoczęcie realizacji w roku 2029, a zakończenie w roku 2031. Zadanie to będzie realizowane w systemie tradycyjnym – dodają drogowcy.