Duży kontrakt bydgoskiej Pesy. Dostarczy nowe tramwaje na Śląsk [ZDJĘCIA, WIZUALIZACJE]

3 godzin temu

Na mocy podpisanej we wtorek, 4 lutego umowy, PESA Bydgoszcz dostarczy na Śląsk czterdzieści nowych tramwajów typu Twist. – Łączna wartość zakupu pojazdów to 777 milionów złotych brutto – informuje bydgoski producent.

To już trzecia umowa między bydgoskim producentem taboru kolejowego a Tramwajami Śląskimi. – Dotychczasowe dostawy były realizowane na podstawie dwóch umów w latach 2013 – 2014 i 2020 – 2022 – przypomina rzecznik prasowy PESA Bydgoszcz SA Maciej Grześkowiak, precyzując, iż w pierwszym kontrakcie na Śląsk trafiło 30 pojazdów, a na mocy drugiego kontraktu bydgoska firma dostarczyła na południe kraju kolejnych 40 pojazdów.

Tyle samo tramwajów trafi na mocy podpisanych we wtorek w Chorzowie dwóch umów, które parafowali m.in. prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie Bolesław Knapik, prezes PESA Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski oraz prezes Modertrans Poznań Piotr Pawalk. Na ich mocy, tabor tramwajowy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii do połowy 2027 roku zwiększy się o 50 nowoczesnych wagonów. – Łączna wartość zakupu wynosi blisko 777 milionów złotych brutto. To największe tego typu zamówienie w historii Tramwajów Śląskich – słyszymy.

Tak wygląda nowy tramwaj Twist, który na Śląsk dostarczy bydgoska Pesa. Źródło wizualizacji: PESA Bydgoszcz

PESA Bydgoszcz z umową z Tramwajami Śląskimi. Jakie pojazdy dostarczy przewoźnikowi?

Muszę przyznać, iż mam osobistą satysfakcję z tego, iż w procedurze przetargowej wyłonione zostały dwie polskie firmy, które są sprawdzonymi i rzetelnymi producentami nowoczesnych wagonów tramwajowych – nie ukrywa prezes Tramwajów Śląskich. Bolesław Knapik przypomina, iż na ten cel pozyskano m.in. środki z Unii Europejskiej i one pozostaną w kraju. To właśnie spółka Tramwaje Śląskie jest beneficjentem zadania, które realizowane jest w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FenIKS) 2021 – 2027. – Zamówienie na dostawę nowych tramwajów opiewa na ogromną kwotę, którą pozyskujemy głównie z funduszy europejskich. Program FEnIKS otwiera nowe możliwości i – tak jak dwóch poprzednich perspektywach finansowania – będziemy z nich skutecznie korzystać – zapowiada Knapik.

W sumie zadanie obejmuje dostawę 40 wagonów o długości 25 metrów (w tym 10 z nich będzie dwukierunkowych) przez bydgoską Pesę oraz dostawę 10 wagonów 15-metrowych (wszystkie dwukierunkowe) przez poznański Modertrans. – Szacuje się, iż pierwsze dostawy mają się zakończyć do czerwca – lipca 2026 roku – informuje Grześkowiak. Jak się dowiadujemy, właśnie do przyszłorocznych wakacji na śląskie tory tramwajowe wyjedzie do tego czasu dziesięć krótszych dwukierunkowych tramwajów. – Następne dostawy będą odbywały się sukcesywnie, a cały kontrakt ma być zrealizowany do połowy 2027 roku – dodaje rzecznik bydgoskiej firmy.

PESA podkreśla, iż nowe pojazdy będą niskopodłogowe i dostosowane w pełni dla potrzeb osób niepełnosprawnych, przyjazne dla środowiska, energooszczędne, a ponadto zostaną wyposażone w klimatyzację, elektroniczne tablice informacyjne czy bezprzewodowy dostęp do internetu.

Tramwaje z Pesy na Śląsku. „Przejechały już miliony kilometrów”

Nasze tramwaje przejechały już w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii 28 milionów kilometrów – przypomina prezes PESA Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski i dodaje, iż śląska spółka eksploatuje już niemal siedemdziesiąt pojazdów, jakie bydgoski producent dostarczył w tę część kraju. Nie ukrywa przy tym, iż Tramwaje Śląskie są wymagającym partnerem biznesowym. – Dokładnie i profesjonalnie określają swoje wymagania, zgodnie z oczekiwaniami pasażerów – podkreśla.

Tramwaje Śląskie eksploatują w tej chwili 70 tramwajów produkcji PESA: 30 tramwajów długich 2012N, 8 tramwajów długich 2012N-10 i 32 sztuki tramwajów krótkich 2017N.

Idź do oryginalnego materiału