Urząd Miasta Bieruń, powołując się na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, komunikuje, iż droga S1 z Bojszów do Dankowic jest już gotowa. Czeka jedynie na formalne oddanie do użytkowania.
Na stronie www.projekts1.pl można przeczytać, iż na trasie S1 od Bojszów do Dankowic wykonano już sto procent robót. To najdłuższy, bo 16-kilometrowy fragment budowanego południowego odcinka tej trasy. Po zakończeniu formalności związanych z oddaniem do użytkowania owych 16 km pierwsze pojazdy powinny pojawić się tam już w drugiej połowie sierpnia 2025 roku.
– Nowa droga to dwujezdniowa ekspresówka, na której powstały dwa pasy ruchu z rezerwą na przyszły trzeci pas – informuje projekts1.pl. – Na całej długości odcinka wybudowano aż 18 obiektów inżynierskich, w tym spektakularny most na Wiśle oraz mosty nad rzekami Korzeniec i Pszczynka. Istotnym elementem infrastruktury są również rozbudowane wały przeciwpowodziowe, nowoczesne wiadukty kolejowe oraz liczne przejścia ekologiczne.
W ramach inwestycji po stronie małopolskiej powstały, jak czytamy, trzy najważniejsze węzły drogowe: „Oświęcim”, „Brzeszcze” oraz „Wola”. Pierwszy z nich znajduje się w Bojszowach Jedlinie.
Węzeł „Oświęcim” funkcjonuje w tej chwili jako swego rodzaju atrakcja turystyczna i miejsce wycieczek rowerowych. W drugiej połowie sierpnia na nową trasę ekspresową wjadą samochody.
Nazwa węzła wzięła się stąd, iż właśnie na nim będzie się kończyć południowa obwodnica Oświęcimia, która stworzy zarazem nowe połączenie międzyregionalne. Tamtejszy nowy most na Wiśle ma długość 432 m. Ma być też alternatywą dla zawsze zakorkowanej DK44 biegnącej przez Nowy Bieruń. Oddanie do ruchu obwodnicy zaplanowane jest na maj 2026 roku.
W kolejnych miesiącach i latach planowane są, jak czytamy, następne otwarcia. W przypadku odcinka Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów (11,9 km) otwarcie powinno nastąpić w czwartym kwartale 2025 roku, fragment Bieruń – Oświęcim (2,9 km, początkowo po jednej jezdni) według planu powinien być oddany do użytku pod koniec 2025 roku. Natomiast pełne otwarcie odcinków Mysłowice – Bieruń oraz Bieruń – Oświęcim (już w wersji dwujezdniowej) przewidywane jest na koniec 2026 roku.
Dodatkowo jeszcze w tym roku, jak słyszymy, ma być udostępniony kierowcom malowniczy odcinek od Milówki do Przybędzy (8,5 km). Niemal połowę infrastruktury stanowią tu tunele i estakady.
(pp)