Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę we współpracy ze Stowarzyszeniem Moc Wsparcia startuje z kolejną odsłoną kampanii społecznej, której głównym celem jest zachęca dorosłych do refleksji nad znaczeniem wsparcia i obecności w życiu najmłodszych.
W Bajce Pana Kleksa w Katowicach odbyła się wojewódzka inauguracja kampanii „Dzieciństwo bez Przemocy” – ogólnopolskiej akcji społecznej Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, realizowanej w regionie przez Stowarzyszenie Moc Wsparcia. Tegoroczna edycja kampanii skupia się na budowaniu relacji z dzieckiem opartej na bliskości, docenianiu i uważności, które stanowią fundament bezpiecznego dzieciństwa i przeciwdziałają przemocy.
Z najnowszego badania „Wyczerpani doskonałością. Raport o współczesnym rodzicielstwie”, przeprowadzonego przez IPSOS w 2025 roku, wynika, iż prawie 70% rodziców w Polsce czuje, iż mogłoby lepiej pełnić swoją rolę. Jednocześnie dla co trzeciego rodzica budowanie więzi i okazywanie bezwarunkowej miłości nie stanowi priorytetu, a zaledwie 29% uznaje docenianie dziecka za ważniejsze od stosowania kar.Tegoroczna edycja kampanii ma zwrócić uwagę właśnie na te aspekty – zachęca dorosłych do refleksji nad znaczeniem bliskości, uważności i wsparcia, które są kluczowymi elementami zdrowego rozwoju dziecka i fundamentem bezpiecznej relacji. W pierwszych latach swojego życia dzieci rozpoczynają niesamowitą drogę rozwoju i zmian. W trakcie tego okresu więź, relacja z rodzicem/opiekunem stanowi fundament, wspierający każdą sferę rozwoju dziecka.
- Cieszę się, iż możemy wspierać tę kampanię. Jesteśmy rodzicami, bardzo często zapracowanymi i zaabsorbowanymi swoimi obowiązkami, ale warto się na chwilę zatrzymać, posłuchać naszych dzieci, wspierać je i chwalić, choćby za drobne sukcesy. Rozmawiajmy, czytajmy wspólnie książki i spędzajmy wspólnie czas, bo to działanie, które buduje wzajemne zrozumienie i działa w obie strony – tłumaczył Rafał Adamczyk, członek Zarządu Województwa Śląskiego.
Na terenie województwa śląskiego koordynatorem kampanii jest Stowarzyszenie Moc Wsparcia. Głównym partnerem kampanii jest Rzeczniczka Praw Dziecka, pani Monika Horna-Cieślak. Do kampanii jako regionalni partnerzy włączyli się m. in.: Śląski Urząd Marszałkowski, Bajka Pana Kleksa oraz ponad 20 samorządów, w tym Sosnowiec jako lider działań na rzecz ochrony dzieci.
- Podejmowanie działań na rzecz mobilizacji i edukacji społecznej w zakresie ochrony dzieci przed przemocą jest dla nas bardzo ważne. Z euforią włączyliśmy się w kampanię, bo wierzymy, iż wspólne działania samorządów, organizacji i mieszkańców mają sens. W ramach tej akcji przygotowaliśmy szereg działań edukacyjnych, promujących uważne rodzicielstwo, docenianie i budowanie więzi z dzieckiem – podkreślił Arkadiusz Chęciński, Prezydent Miasta Sosnowca.

Podczas inauguracji zaprezentowano główne założenia kampanii, która realizowana jest równolegle na poziomie ogólnopolskim i lokalnym — w szkołach, instytucjach oraz organizacjach działających na rzecz dzieci i rodzin. W ramach kampanii prowadzone są szeroko zakrojone działania edukacyjne w mediach ogólnopolskich i społecznościowych. Powstały spoty telewizyjne i radiowe, materiały dydaktyczne dla nauczycieli, rodziców i specjalistów, a także organizowane są webinary, podcasty i lekcje online dla uczniów. Wszystkie te inicjatywy mają wspólny cel — budowanie świadomości, iż bliskość, docenianie i uważność w relacji z dzieckiem dają mu prawdziwą moc.
- Cieszymy się, iż jako Bajka Pana Kleksa mogliśmy dołączyć do kampanii wspierającej dzieci. To dla nas szczególnie ważne, ponieważ naszą misją jest tworzenie przestrzeni do wspólnego spędzania czasu rodziców i dzieci — tak, aby rodzice mogli powiedzieć swojemu dziecku, iż jest wyjątkowe – powiedziała Justyna Pietraszewska, manager Bajki Pana Kleksa.
Szczególnym, symbolicznym momentem kampanii będzie jej finał 19 listopada w Międzynarodowym Dniu Przeciwdziałania Przemocy wobec Dzieci. Tego dnia budynki i inne obiekty w całej Polsce będą podświetlane na czerwono.
- Więź z dzieckiem jest fundamentem jego rozwoju – to na niej buduje się poczucie bezpieczeństwa, pewność siebie i odporność emocjonalną. Dlatego tak ważne jest, by dzieci były doceniane i zauważane każdego dnia. Chwalmy je, pokazujmy im, iż widzimy ich wysiłek i starania – to właśnie wzmacnia ich moc i pomaga rosnąć w siłę – podkreślił Adrian Drdzeń, Prezes Stowarzyszenia Moc Wsparcia.
W ubiegłorocznej edycji kampanii jej przekaz dotarł do blisko jednej czwartej dorosłych Polaków. W całym kraju zrealizowano ponad 5 tysięcy lokalnych inicjatyw, a w lekcjach online i działaniach edukacyjnych uczestniczyło ponad 200 tysięcy uczniów. Kulminacyjnym momentem akcji był symboliczny gest solidarności — 2600 budynków w całej Polsce zostało podświetlonych na czerwono, przypominając o konieczności przeciwdziałania przemocy wobec dzieci.
Źródło: UM w Sosnowcu