E-świat stoi dla biznesu otworem. Opole przystankiem ogólnopolskiego cyklu szkoleń

1 tydzień temu

Szkolenie e-eksport w Opolu było kolejnym z cyklu ogólnopolskich spotkań przedsiębiorców i praktyków z branży – E-eksport. Wielkie możliwości dla małych firm”. Z tej okazji w stolicy regionu gościło dziś wielu ekspertów, przedstawicieli firm i instytucji w ramach dużego projektu Krajowej Izby Gospodarczej.

Szkolenie e-eksport w Opolu dla ponad 70 przedsiębiorców

Bartosz Ryszka, prezes Opolskiej Izby Gospodarczej, współorganizatora wydarzenia, podkreśla, iż na Opolszczyźnie jest wielu przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą online.

– Wielu z nich już od lat z powodzeniem sprzedaje przez internet – mówi. – Mimo to, z badania naszego lokalnego rynku wiem, iż również spora grupa chciałaby wyjść z tą sprzedażą za granicę. Nie wszyscy jednak wiedzą, jak się za to zabrać. Dlatego chcemy rozwiać różne wątpliwości.

Jak tłumaczy, obaw i problemów jest sporo.

– To między innymi kwestie podatkowe i prawne – wskazuje Bartosz Ryszka.

Z drugiej strony to także sprawy związane z kosztami transportu czy zwrotów, które w branży e-commerce są sprawą oczywistą.

– W związku z tym te decyzje u wielu przedsiębiorców zajmujących się taką sprzedażą były wstrzymywane. Dlatego też po rozmowie z Krajową Izbą Gospodarczą udało się doprowadzić do tego, by zaprosić przedstawicieli firm, by rozwiali wątpliwości i pokazali, jak działać w tym biznesie i pokonać przeszkody. Pierwszą częścią szkolenia zainteresowanie wykazało od 70 do 100 opolskich przedsiębiorców, nie tylko członków OIG.

Szkolenie e-eksport w Opolu odbyło się w hotelu Mercury.

Sprzedaż online ma wielki potencjał

Forma sprzedaży online jest oczywistością od wielu lat. Dobrym przykładem jest marka Amazon.

– Można tu sprzedawać swoje produkty, dystrybuować je na cały świat, mając siedzibę na przykład w Opolu – podkreśla Bartosz Ryszka. – Faktem jest również to, iż mamy coraz więcej powstających firm, które sprzedają online i chcą poszerzyć zasięg poza – bardzo specyficzny – rynek polski na rynki europejskie czy ogólnoświatowe. Chcemy pokazać, jak można to zrobić.

Szef OIG zauważa, iż w e-eksporcie duże znaczenie ma logistyka. Inaczej bowiem będzie wyglądała sprzedaż i wysyłka np. kabla zasilającego. A inaczej naczepy samochodowej.

– Barierą jest także nieznajomość prawa lokalnego, które jest inne w każdym kraju – zaznacza.

– Ważne są też kwestie oczekiwania klienta na towar. W Polsce jest tak, iż jeżeli ktoś kupuje online, oczekuje, iż towar będzie na następny dzień u niego w domu czy w firmie. Na innych rynkach klienci są bardziej wyrozumiali, mogą czekać choćby 7-14 dni. I to jest standard. Kolejną sprawą jest np. przedpłata, która na niektórych rynkach jest oczywista. Robi się ją zaraz po zamówieniu, czyli przed jego otrzymaniem. Ale w wielu krajach europejskich standardem jest to, iż towar dociera do klienta za pobraniem, czyli on płaci w momencie, gdy towar jest u jego drzwi.

Amazon – uznany gracz na rynku e-commerce

Urszula Drej z Amazon to doświadczona managerka w obszarze sprzedaży, negocjacji, marketingu konsumenckiego i badań rynkowych. w tej chwili jako Account Manager wspiera partnerów biznesowych w dołączeniu do Amazon w Polsce oraz w ich długofalowym rozwoju.

– Kanał e-commerce jest jedną z najszybciej rozwijających się przestrzeni, gdzie można prowadzić sprzedaż – stwierdza w rozmowie z „O!Polską”. – I to bez względu na to, czy jest się dużym graczem, małą czy średnią firmą. Miejsce jest dla wszystkich, bo przestrzeń jest wirtualna. Możliwości jest znacznie więcej niż w przypadku punktów stacjonarnych.

Amazon to wywodzące się z Seattle amerykańskie przedsiębiorstwo handlowe oraz spółka aukcyjna, która powstała w 1994 roku. Jak podaje Wikipedia, firma ta prowadzi największy na świecie sklep internetowy.

– Przy tej skali globalnej trudno, byśmy byli idealnie dopasowani lokalnie – mówi Urszula Drej.

– Mimo to w miarę rozwoju naszego sklepu w warunkach lokalnych staramy się dopasować maksymalnie do oczekiwań naszych partnerów biznesowych. Poruszanie się po naszym sklepie postrzegane jest jako nieintuicyjne, jako proces wymagający i długi. Partnerom zainteresowanym dołączeniem do nas pokazujemy, jak to zrobić. To znaczy, jak się poruszać sprawnie. I jak rozwijać swoją ofertę w sposób skuteczny. Naszym celem jest dotarcie do szerokiej skali klientów dostępnych na całym kontynencie.

E-eksport. Jakie są największe obawy?

Wśród najpopularniejszych obaw przedsiębiorców chcących współpracować z marką wymienia wysokie koszty.

– To jeden z największych mitów, jakie obalamy – wskazuje Urszula Drej. – Polska jako kraj ekspansji jest przygotowana na to, by wyjść naprzeciw naszym partnerom. Mamy różne możliwości i modele współpracy, w tym otrzymania wsparcia. Jesteśmy od tego, by nauczyć naszych partnerów szybkiego poruszania się po sklepie. Po to, by pomóc im gwałtownie osiągnąć satysfakcjonujący przychód. Nie podpisujemy umów, a rejestrujemy konto. Posiadamy między innymi obsługę w języku polskim, a każdy partner, który chce dołączyć do Amazona – bez względu na formę osobowości prawnej – ma takie same kryteria do wypełnienia i przejścia. Działania te początkowo mogą być czasochłonne, ale nie są one trudne.

Reklama dźwignią handlu

Marta Zawiła-Piłat z firmy Shoper specjalizuje się w reklamach na marketplace’ach. Wprowadza również marki na zagraniczne rynki. W Shoperze prowadzi kampanie reklamowe klientów m.in. na platformach Amazon, Emag, eBay, Kaufland, Allegro czy Alibaba.

Jakie ma spostrzeżenia w kwestii trudności branży e-commerce na polskim rynku?

– Niewielu z polskich sprzedawców korzysta w pełni z potencjału, jaki daje prowadzenie reklam na Amazonie – stwierdza. – Gdy klienci reklamują się w Google, to trafiają do ludzi, którzy szukają jakiegoś produktu, ale niekoniecznie z zamiarem kupienia. Oni mogą to tylko rozważać, rozglądają się. Natomiast, gdy reklamują się na marketplace’ach, a już zwłaszcza na Amazonie, to nie dość, iż wiedzą, iż trafili do ludzi, którzy wiedzą, co chcą kupić, to jeszcze w marketplace mają podpiętą kartę kredytową i wszystko ułatwione tak, by ten zakup odbył się jednym kliknięciem.

Wśród błędów, które powtarzają się wśród wielu przedsiębiorców, wymienia przede wszystkim opieranie się na przeczuciu. A nie na danych.

– Budują tak biznes, licząc, iż on po prostu wprost się zeskaluje i przyjmie – mówi Marta Zawiła-Piłat. – Amazon sam dostarcza wielu raportów, ale są też narzędzia zewnętrzne, które te raporty dostarczają. Uczulam przedsiębiorców, iż trzeba na bok odłożyć intuicję, a zaufać twardym danym.

E-eksport także dla MŚP

Za ogólnopolski cykl szkoleń, którego przystankiem jest Opole, poświęconych zagadnieniu e-eksportu, odpowiada Krajowa Izba Gospodarcza. W związku z tym do współpracy instytucja ta zaprosiła najlepszych praktyków e-commerce w ramach większego projektu: www.cross-border.pl.

– Naszą misją jest wspieranie polskich przedsiębiorców z małych i średnich firmy w rozwijaniu ich sprzedaży transgranicznej przy użyciu nowoczesnych kanałów sprzedaży: e-commerce, platformy marketplace, jak np. Amazon. Ale nie tylko – mówi Małgorzata Zienkowska z Biura Komunikacji i Rozwoju Biznesu Krajowej Izby Gospodarczej.

– Do tej pory eksport cyfrowy był domeną raczej większych przedsiębiorstw, które posiadają większy kapitał. Natomiast handel wykraczający poza granice kraju, to dziś jedna z największych szans na skalowanie sprzedaży dóbr czy usług także wśród mniejszych i średnich firm. Takich, które do tej pory niekoniecznie widziały taką strategię w swoich działaniach.

Jak dodaje, za cyfrowym eksportem przemawia przede wszystkim większa dostępność. A także otwartość dla kolejnych branż oraz łatwiejsza obsługa niż wcześniej.

Szkolenia w całej Polsce rozpoczęły się w ubiegłym roku. W związku z tym do tej pory odbyły się we Wrocławiu, Poznaniu, Bielsku-Białej i dziś – w Opolu. Kolejne zaplanowano w Gdyni, Krakowie, Rzeszowie i Warszawie.

***

Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania.

Idź do oryginalnego materiału