Eksplozja wadliwego airbaga Takata mogła doprowadzić do obrażeń 26-latka

6 godzin temu

Poważne pytania o nadzór nad akcjami serwisowymi i odpowiedzialność właścicieli pojazdów

Do groźnie wyglądającego wypadku drogowego doszło we wtorek (8 lipca) około godziny 15:50 w Strovolos. W wyniku zderzenia dwóch pojazdów ranny został 26-letni kierowca. Według wstępnych ustaleń policji, przyczyną odniesionych przez niego obrażeń mogła być eksplozja wadliwego poduszki powietrznej marki Takata – tej samej, której dotyczy globalna akcja serwisowa.

Wypadek miał miejsce na skrzyżowaniu alei Aten z ulicą Keramikou. 51-letni kierowca z Rumunii, skręcając w prawo, przeciął tor jazdy samochodu prowadzonego przez 26-letniego Syryjczyka. Siła zderzenia doprowadziła do aktywacji airbaga po stronie pasażera w aucie młodszego z mężczyzn. Poszkodowany trafił do szpitala, gdzie po udzieleniu pomocy został wypisany.

„Z pierwszych oględzin pojazdu wynika, iż mógł zadziałać wadliwy airbag Takata, który eksplodował z nadmierną siłą” – poinformowały służby na miejscu zdarzenia.

Samochód objęty akcją serwisową – właściciel ignorował wezwania

Z informacji przekazanych przez służby wynika, iż pojazd 26-latka figurował w oficjalnym wykazie aut objętych akcją przywoławczą opublikowaną 3 lutego 2025 roku. Mimo to nie został on nigdy zgłoszony do serwisu. Departament Transportu Drogowego wysłał właścicielowi dwa powiadomienia SMS – 3 lutego i 2 maja – przypominając o konieczności wizyty serwisowej. 10 czerwca podobne wezwanie przesłała także firma odpowiedzialna za dystrybucję pojazdu, dołączając link do formularza zgłoszeniowego.

„Brak reakcji ze strony właściciela, mimo trzech powiadomień, to sygnał ostrzegawczy. Musimy zastanowić się nad skutecznością obecnych mechanizmów egzekwowania napraw w ramach akcji serwisowych” – oceniają przedstawiciele branży motoryzacyjnej.

Dochodzenie w toku

Na czwartek zaplanowano techniczny przegląd pojazdu przez Służbę Elektromechaniczną. Ma on ustalić, czy eksplozja poduszki powietrznej rzeczywiście przyczyniła się do urazów kierowcy i czy jej działanie miało charakter wadliwy.

„Choć auto nie zostało sklasyfikowane jako wymagające natychmiastowego unieruchomienia, znajdowało się na liście pojazdów z obowiązkową interwencją serwisową” – potwierdził w rozmowie z mediami przedstawiciel policji.

Policja zapowiada kontrole

Zgodnie z deklaracją Zastępcy Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego, Tasosa Asiikkisa, funkcjonariusze otrzymali jasne wytyczne, by intensyfikować kontrole pojazdów objętych akcją serwisową Takata.

„Naszym celem jest eliminacja z ruchu aut, które powinny przejść naprawy, a mimo to przez cały czas są użytkowane” – podkreślił Asiikkis.

FAQ

Czym są poduszki powietrzne Takata i dlaczego są niebezpieczne?
Airbagi Takata były montowane w milionach aut na całym świecie. W wyniku wady technicznej mogą eksplodować zbyt gwałtownie, raniąc kierowców lub pasażerów odłamkami.

Jak sprawdzić, czy mój samochód jest objęty akcją serwisową?
Właściciele mogą sprawdzić to na stronie producenta pojazdu, korzystając z numeru VIN. Na Cyprze listy publikowane są również przez Departament Transportu.

Czy niezgłoszenie się na naprawę jest wykroczeniem?
Obecnie nie jest to karalne, jeżeli pojazd nie widnieje na liście natychmiastowego wycofania z ruchu. Jednak brak reakcji może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji i konsekwencji cywilnoprawnych w przypadku wypadku.

Idź do oryginalnego materiału