Ekspresowa S3 do Świnoujścia będzie gotowa pod koniec roku

swinoujskie.info 2 miesięcy temu

Budowa drogi ekspresowej S3 Świnoujście – Troszyn otrzymała unijne wsparcie w wysokości ponad 757 mln zł. Podpisano siódmą umowę o wsparcie ze środków UE w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). To równocześnie pierwsza umowa o dofinansowanie projektu w całości z Programu FEnIKS, z którego otrzymano już ponad 2,5 mld zł na rozwój krajowej sieci drogowej.

Koszty i cel projektu

Planowany całkowity koszt realizacji ww. projektu wynosi ponad 1,75 mld zł, kwota wydatków kwalifikowalnych przekracza 891 mln zł, a dofinansowanie ze środków UE to 757,4 mln zł.

Celem jest budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Świnoujście-Troszyn o długości 32,9 km, zlokalizowanej w sieci bazowej TEN-T. Inwestycja znajduje się w północno-zachodniej części województwa zachodniopomorskiego, na terenie Świnoujścia i powiatu kamieńskiego, w gminach Świnoujście, Międzyzdroje i Wolin. Projekt składa się z dwóch odcinków realizacyjnych, będących osobnymi kontraktami w systemie Projektuj i buduj: Świnoujście – Dargobądz i Dargobądz – Troszyn.

Droga ekspresowa S3 przebiega wzdłuż zachodniej granicy Polski i połączy Świnoujście (terminal promów morskich) z granicą z Republiką Czeską w Lubawce. 17-kilometrowy odcinek Świnoujście – Dargobądz jest początkowym fragmentem tej trasy. Rozpoczyna się na terenie Miasta Świnoujście od terminalu promów morskich i wylotu z tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin. Odcinek kończy się przed węzłem Dargobądz, znajdującym się na zachód od tej miejscowości.

Odcinek Dargobądz – Troszyn o długości 15,9 km rozpoczyna się od węzła Dargobądz. Kończy się natomiast na włączeniu w obwodnicę Troszyna, Parłówka i Ostromic, obejmując przebudowę początkowego (jednojezdniowego) fragmentu tej obwodnicy.

Zakończenie prac na S3 Świnoujście – Troszyn zaplanowane jest na IV kwartał br.

Po oddaniu do ruchu tych dwóch odcinków, ukończona będzie cała droga ekspresowa S3. Docelowo S3 na terenie naszego kraju będzie miała ok. 470 km. Wraz z zakończeniem budowy odcinka S3 pomiędzy Świnoujściem i Troszynem powstanie nowoczesny szlak komunikacyjny wzdłuż zachodniej granicy Polski. Skomunikujemy porty w Świnoujściu i Szczecinie, poprzez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę z Czechami. Całą trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami będzie można przejechać w nieco ponad 4 godz., a po ukończeniu budowy czeskiej D11 zyskamy dogodne połączenie z Pragą.

Jakie prace planujemy przeprowadzić

Wybudujemy siedem węzłów drogowych (Świnoujście, Świnoujście Terminal LNG, Świnoujście Łunowo, Międzyzdroje, Dargobądz, Wolin Zachód, Wolin Wschód), dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Dargobądz w obu kierunkach), Obwód Utrzymania Drogi oraz obiekty inżynierskie, m.in. mosty, wiadukty i przepusty. Powstaną także drogi do obsługi terenów przyległych.

Ze względu na konieczność dostosowania istniejącego układu komunikacyjnego do przebiegu drogi, zostaną wykonane prace przy drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych, krzyżujących się z inwestycją.

Całość zadania uzupełni budowa systemu odprowadzania wód deszczowych wraz z budową kanalizacji deszczowej, oświetlenia drogowego, a także urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, ogrodzenia). Wykonane zostanie też oznakowanie poziome i pionowe, jak również nasadzenia zieleni.

FEnIKS na polskich drogach

Wcześniej umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE, przeznaczonych na lata 2021-2027, podpisaliśmy m.in. dla budowy autostrady A2 oraz kilku dróg ekspresowych. Były to tzw. umowy fazowane, w ramach których źródłem dofinansowania oprócz FEnIKS był również wcześniejszy Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ). Łącznie zawarliśmy umowy na sześć takich projektów realizowanych przez GDDKiA:

W sumie ze środków unijnych w ramach Programu FEnIKS pozyskaliśmy w ostatnich miesiącach na budowę polskich dróg ponad 2,5 mld zł.

Idź do oryginalnego materiału