Do Miejskiego Zakładu Komunikacji (MZK) w Oświęcimiu przyjechał już pierwszy przegubowy autobus elektryczny solaris.
To pierwszy z 14 zeroemisyjnych pojazdów zamówionych przez oświęcimskiego przewoźnika obsługującego miasto Oświęcim oraz gmin Brzeszcze, Chełmek, Oświęcim w powiecie oświęcimskim, Libiąż w powiecie chrzanowskim i Miedźna w powiecie pszczyńskim na Śląsku.
Przegubowy, ponad 18-metrowy solaris w drodze do bazy docelowej w mieście nad Sołą pokonał około 400 kilometrów na jednym ładowaniu.
„Ma wiele zalet i udogodnień. Jedną z nich jest system bezpieczeństwa GSR2, który wspomaga kierowców ostrzegając przed pieszymi, pokazuje tak zwane martwe punkty i pilnuje toru jazdy” – mówi Katarzyna Kwiecień, rzecznik prasowa Urzędu Miasta Oświęcimia.
Solaris typu mega przewiezie jednorazowo do 130 pasażerów. Ma niską podłogę i jest dostosowany do osób ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami.
Przegubowiec jest klimatyzowany, ma sieć Wi-Fi, biletomaty i monitoring. Ponadto posiada pantograf do ładowania od góry, dzięki czemu nie busi być ładowany wyłącznie mobilnymi ładowarkami.
„MZK na dziewięć autobusów pozyskała pieniądze europejskie z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, a pięć kupi w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) finansowanego z Narodowego Funduszu Gospodarki Wodnej i Środowiska” – informuje Katarzyna Kwiecień.
Do końca 2025 roku producent dostarczy jeszcze pięć elektrycznych solarisów o długości 9 i 12 metrów. Pozostałe pojawią się w bazie na ulicy Leszczyńskiej w 2026 roku. Z dziewięciu elektryków z unijnym dofinansowaniem jeden to 18-metrowy przegubowy typ mega, dwa w 12-metrowej wersji maxi, a sześć w wersji midi, czyli od 9,2-10,5 m.
Ich zakup z budową stacji transformatorowych i stacji ładowania w bazie przy ulicy Leszczyńskiej oraz na pętli przy ulicy Unii Europejskiej kosztuje 32,2 mln zł. 23 mln pochodzi z Unii Europejskiej (UE).
Oświęcimski przewoźnik kupi też pięć autobusów elektrycznych z dofinansowaniem z KPO. Inwestycja jest warta 16,6 mln zł, a dotacja wynosi 12,5 mln zł.
„Zakupiony tabor zastąpi pięć najbardziej wyeksploatowanych i awaryjnych pojazdów spalinowych. W ramach przedsięwzięcia 20 kierowców i 10 pracowników stacji obsługi zostanie przeszkolonych z obsługi tych pojazdów” – mówi Bożena Fraś, prezes MZK w Oświęcimiu.
Nowe zeroemisyjne autobusy miejskie typu maxi z napędem elektrycznym to jednak nie wszystko. Projekt objęty dofinansowaniem przewiduje też infrastrukturę ładowania. Dlatego MZK kupi dwie ładowarki typu plug-in. W Oświęcimiu będą to ładowarki dwustanowiskowe. Pozwolą na jednoczesne ładowanie dwóch autobusów mocą 60 kilowatów lub jednego mocą 120 kilowatów.
Autobusy o długości 11-13 metrów, przewidziane na około 100 pasażerów, podobnie jak tabor marki Solaris, będą niskopodłogowe i dostosowane do osób ze szczególnymi potrzebami.
Pierwszy elektryk pojawił się w MZK w Oświęcimiu w 2021 roku