PKP Intercity wybrało ofertę Alstom Polska na budowę 42 piętrowych pociągów o prędkości 200 km/h za 4,1 mld zł – poinformował w środę (3 września) kolejowy przewoźnik. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zaznaczył, iż najnowocześniejsze szybkie piętrowe pociągi będą budowane w Polsce.
PKP Intercity w lipcu br. otworzyło oferty złożone w postępowaniu na zakup 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z 30-letnim okresem utrzymania i opcją dodatkowego zamówienia kolejnych 30 pojazdów.
Oferty przedstawiło dwóch producentów: Alstom Polska, posiadający fabrykę w Chorzowie, oraz Stadler Polska z zakładem w Siedlcach. Po weryfikacji ofert przewoźnik za najkorzystniejszą uznał zaproponowaną przez Alstom Polska, który dostawę 42 pociągów wycenił na 4,1 mld zł, a ich utrzymanie – na blisko 2,8 mld zł. Druga oferta wynosiła 4 mld zł za pojazdy i 3,3 mld za ich utrzymanie. Wybrana oferta jest tańsza o niemal 400 mln zł.
„Szybkie piętrowe pociągi, których bardzo potrzebujemy”
O wyborze oferty Alstomu mówili na środowym (3 września) briefingu podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.
Jest decyzja. Będziemy budować w Polsce najnowocześniejsze szybkie piętrowe pociągi, których bardzo potrzebujemy
– skomentował szef MI.
Liczę, iż po rozstrzygnięciu przetargu spełnicie wszystkie formalności. Mam nadzieję, iż gwałtownie podpiszecie kontrakt, a pasażerowie będą mogli się cieszyć nowoczesnym taborem na wielu popularnych liniach kolejowych w Polsce
– dodał Klimczak.
Malinowski wskazał, iż każdy z tych pociągów na pokład, na miejsca siedzące, będzie zabierał ponad 500 pasażerów.
Będą mogły jeździć w podwójnej trakcji, czyli w okresie wakacyjnym nad morze będziemy mogli jednorazowo na siedząco przewozić ponad 1100 pasażerów. Myślę, iż to w dużej części rozwiąże problemy z dostępnością biletów
– dodał.
Dalsza część tekstu pod polecanym artykułem
Czytaj także:

Negocjacje ws. zakładu PKP Cargo w Czerwieńsku
Samorząd województwa rozważa przejęcie zakładu remontowego lokomotyw w Czerwieńsku. Miałby on wejść w skład spółki transportowej, która będzie organizować regionalne przewozy pasażerskie. Własny zakład naprawczy pozwoliłby uniezależnić się od...
Czytaj więcejDetailsUściślił, iż składy z zamówienia podstawowego zapewnią przewoźnikowi łącznie 23,5 tys. miejsc.
Jeżeli wykorzystamy opcję, a pewnie wykorzystamy, to jest 40 tys. dodatkowych miejsc. To jest ogromny wolumen, to jest ogromny zastrzyk podaży miejsc i to są pociągi bardzo efektywne ekonomiczne
– ocenił.
To będą pociągi o prędkości 200 km/h, dwusystemowe – czyli będą mogły jeździć pod zasilaniem 3 kV prądu stałego i 25 kV prądu zmiennego, więc będą mogły pojechać np. na lotnisko CPK, ale pojawią się w większości miast. Będą jeździły z Gdyni, Olsztyna, Białegostoku, Terespola, Lublina, Krakowa, Łodzi do Warszawy, więc pewnie je spotkamy wszędzie, na każdej trasie
– zasygnalizował prezes.
Teraz jeszcze oczywiście zgodnie z prawem mogą nastąpić pewne czynności proceduralne, ale mamy nadzieję, iż będziemy mogli gwałtownie podpisać ten kontrakt i pasażerowie będą mogli gwałtownie korzystać z tych pociągów
– zaznaczył Janusz Malinowski.
Wcześniej PKP Intercity oszacowały, iż pierwsze pociągi mogłyby wejść do eksploatacji za około 3,5 roku.
To pierwsze takie zamówienie w Polsce
PKP Intercity akcentuje, iż to pierwsze tego typu zamówienie w Polsce i największe pod względem liczby pojazdów przeznaczonych do obsługi połączeń dalekobieżnych.
Spółka zapewniła, iż każdy skład będzie wyposażony w udogodnienia, jak klimatyzacja, WiFi, gniazdka, strefy ciszy, przestrzeń dla dzieci, miejsca na rowery i duży bagaż oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.
Postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, z możliwością domówienia kolejnych 30 pociągów, PKP Intercity ogłosiło w październiku ub. roku.
Dalsza część tekstu pod polecanym artykułem
Czytaj także:

Nieprawidłowości w przygotowaniach do budowy CPK. Raport NIK
Przygotowanie i realizacja budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w latach 2021–2023 nie przebiegały prawidłowo – oceniła Najwyższa Izba Kontroli w opublikowanych w środę (3 sierpnia) wynikach kontroli. Projekt CPK pozostaje...
Czytaj więcejDetailsSwojej oferty w przetargu nie złożyła Pesa Bydgoszcz, która wcześniej dostarczyła PKP Intercity 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Dart kursujących z prędkością do 160 km/h. Prezes Pesy Krzysztof Zdziarski stwierdził, iż spółka nie mam takiego pojazdu w portfolio.
Nie złożyliśmy oferty na piętrowe ezty dla PKP IC, bo nie mamy takiego pojazdu w portfolio i nie bylibyśmy w stanie dostarczyć go w wymaganym terminie. Mamy duży portfel zamówień, w tej chwili produkujemy tabor dla przewoźników z Polski, Rumunii i Czech, a nasze pojazdy są coraz szybsze, pod koniec roku pierwsze testy ezt dla RegioJet na 200 km/h, chcemy być gotowi do przetargów na pojazdy dla CPK
– powiedział Zdziarski w przesłanym PAP oświadczeniu.
Elektryczne zespoły trakcyjne składają się z dwóch członów sterowniczych na końcach pociągu oraz członów pośrednich. PKP Intercity ma już elektryczne zespoły trakcyjne, jednak nie piętrowe: Pendolino, FLIRT, Dart i ED74.
PKP Intercity początkowo planowały kupić 38 piętrowych pociągów typu push-pull, ale przewoźnik unieważnił dwa postępowania przetargowe. W pociągach push-pull, złożonych z lokomotywy i wagonów, ostatni wagon może pełnić rolę sterowniczego. Gdy pociąg jest ciągnięty przez lokomotywę, sterowanie odbywa się z niej, a gdy jest przez lokomotywę pchany – z wagonu sterowniczego.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. Pociągi PKP Intercity przewiozły w ub.r. 78,5 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i 33 proc. więcej niż w roku 2022.
Firma oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) – połączenia ekspresowe.
Szacunki przewoźnika zakładają, iż w tym roku zwiększy liczbę przewiezionych pasażerów do 88 mln, a w 2030 roku – do 110 mln.
Polecamy

Pociągi zatrzymają się w Grabiku
Weszła w życie powakacyjna korekta rocznego rozkładu jazdy pociągów. Zmiany oznaczają dla pasażerów szybsze przejazdy, nowe trasy i dodatkowe przystanki....
Czytaj więcejDetails
PKP Intercity: pociągami podróżuje coraz więcej psów i kotów
Będą nowe połączenia z Gorzowa Wlkp. PKP Intercity dostanie też pociągi
Czytaj także:

Co dalej z pociągiem aglomeracyjnym
Lubuskie Trójmiasto nie rezygnuje z Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Po tym, jak na początku roku nie udało się złożyć wniosku o dofinansowanie inwestycji ze środków rządowych projekt stanął pod znakiem...
Czytaj więcejDetailsCzytaj także:
140 km/h dla pociągów pasażerskich po remoncie Nadodrzanki
Przejazd przez Zieloną Górę ma być szybszy, bezpieczniejszy i cichszy – tak o efektach remontu Nadodrzanki mówią przedstawiciele kolei. Modernizacja Nadodrzanki, czyli linii od Wrocławia do Szczecina, podzielona jest na...
Czytaj więcejDetails