Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie planuje zakup 10 autobusów wodorowych. W ogłoszonym przetargu wpłynęła tylko jedna oferta, złożona przez firmę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o.o. Większościowym akcjonariuszem tej spółki jest miliarder Zygmunt Solorz. Koszt jednego pojazdu spółka wyceniła na blisko 3 mln złotych.
Marka autobusu wodorowego „Neso” to akronim oznaczający „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza Powietrze”. Pojazd ma zasięg wynoszący do 450 km, a jego tankowanie zajmuje 15 minut. Dzięki temu NesoBus unika długotrwałego procesu ładowania baterii, co pozwala na maksymalne wykorzystanie czasu w trasie. Charakteryzuje się dużą wydajnością – średnie zużycie wodoru wynosi około 8 kg na 100 km, a zbiorniki mieszczą 37,5 kg tego paliwa, co wystarcza na pokonanie około 450 km.
Solorz od lat angażuje się w rozwój branży energetycznej, ze szczególnym naciskiem na zieloną energię i transport oparty na wodorze. Jego grupa kapitałowa nie tylko projektuje i produkuje autobusy wodorowe, ale także inwestuje w budowę stacji tankowania wodoru oraz instalacje do jego produkcji. Producent podkreśla, iż NesoBus został stworzony przez polskich inżynierów i konstruktorów we współpracy z partnerami z Europy i innych części świata.
„Za projekt wyglądu zewnętrznego i wnętrza odpowiada włoska firma Torino Design, znana z działalności w branży motoryzacyjnej. Ogniwa paliwowe dostarcza firma Ballard, światowy lider w tej technologii, natomiast zbiorniki wodorowe pochodzą od firmy Hexagon, specjalizującej się w ich produkcji” – informuje spółka.
NesoBus jest wyposażony w silnik elektryczny. Prąd wytwarzany jest na bieżąco z wodoru przechowywanego w zbiornikach, dzięki zastosowaniu ogniwa paliwowego. Funkcjonuje jak „minielektrownia” na pokładzie pojazdu. W procesie tym wodór zmagazynowany w zbiorniku łączy się z tlenem pobranym z powietrza, co prowadzi do produkcji energii elektrycznej zasilającej silnik. Cały proces odbywa się bez spalania. Jedynym efektem ubocznym jest para wodna, która powstaje w wyniku reakcji wodoru z tlenem i jest odprowadzana z pojazdu jako w pełni destylowana woda.
Autobusy mają 12 m długości, do 93 miejsc, w tym 37 miejsc siedzących. Wszystkie pojazdy będą niskopodłogowe, wyposażone w system klimatyzacji i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Zostaną zapewnione udogodnienia, takie jak przestrzeń dla pasażerów na wózkach inwalidzkich, opiekunów z wózkami dziecięcymi oraz platformy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie. W pojazdach znajdzie się zaawansowany system informacji pasażerskiej, obejmujący tablice wskazujące przebieg trasy oraz zapowiedzi głosowe zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz autobusu.
MPK otrzymał na ich zakup dofinansowanie pozyskane z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na około 130 mln złotych. W ramach tych środków zostanie także sfinansowany zakup 32 autobusów elektrycznych, które chce zamówić krakowski przewoźnik. Po Krakowie w tej chwili jeździ 121 autobusów zeroemisyjnych napędzanych energią elektryczną. Po dostarczeniu nowych pojazdów ich liczba wzrośnie do 163.