
Premier Ontario Doug Ford wezwał rząd federalny do utrzymania 100-procentowego cła na import chińskich samochodów elektrycznych. W otwartym liście skierowanym do premiera Marka Carneya podkreślił, iż decyzja ta jest kluczowa dla ochrony kanadyjskiego przemysłu motoryzacyjnego i utrzymania współpracy handlowej ze Stanami Zjednoczonymi.
Ford zaznaczył, iż zniesienie cła podważyłoby wielomiesięczne rozmowy z amerykańskimi partnerami na temat bezpieczeństwa transgranicznych łańcuchów dostaw. – To ochrona 157 tys. miejsc pracy i 46 mld dolarów inwestycji w rozwój sektora pojazdów elektrycznych i akumulatorów od 2020 roku – napisał premier Ontario.
Kanada nałożyła 100-procentowe cło w październiku 2024 r., równolegle z podobnym działaniem ówczesnego prezydenta USA Joe Bidena. Rząd federalny uzasadniał tę decyzję dumpingową polityką Chin, które – zdaniem Ottawy – dotują nadprodukcję i zalewają rynek tanimi pojazdami. Pekin odpowiedział kontrcłami, m.in. 76-procentowym na rzepak i 100-procentowym na olej rzepakowy, śrutę i groch.
Scott Moe, premier Saskatchewan, który niedawno odwiedził Chiny, stwierdził, iż rozwiązanie sporu wymaga dialogu z udziałem nie tylko Pekinu i Waszyngtonu, ale i wszystkich partnerów w Ameryce Północnej.
Ford ostrzegł jednak, iż zniesienie taryf groziłoby izolacją Kanady na północnoamerykańskim rynku. Jego apel zbiegł się z informacją ministra handlu międzynarodowego Manindera Sidhu, iż federalny resort finansów dokonuje przeglądu ceł na pojazdy elektryczne.
Na podst. Canadian Press




![Trzymetrowa chanuka rozświetliła ul. Szeroką w Krakowie [ZDJĘCIA]](https://cowkrakowie.pl/wp-content/uploads/2025/12/chanuka1.jpg)







![Pod prąd na ekspresówce. "To nie escape room" [NAGRANIE]](https://interia-s.pluscdn.pl/pod-prad-na-ekspresowce-to-nie-escape-room-nagranie/000M2WK3CN85321X-C461.jpg)


