
W postępowaniu przetargowym była złożona tylko jedna oferta. 18 autobusów Urbino 12 hydrogen o długości 12,5 m dla Płocka wyprodukuje spółka Solaris BUS & Coach.
I to ona dostarczy płockiej Komunikacji Miejskiej niskopodłogowe autobusy o napędzie elektrycznym, zasilane wodorem. Firma ma rok na wywiązanie się z zawartej umowy (prezydent Płocka podpisał ją w miniony czwartek, 5 czerwca).
Przypomnijmy, miasto przeznaczyło na ten zakup 74 mln 840 tys. zł. Z kolei Solaris BUS & Coach zaproponował cenę za jeden autobus wodorowy: 3 mln 921 tys. 240 zł brutto, co dało za całość zamówienia kwotę 70 mln 582 tys. 320 gr brutto.
Płock od dawna nie robił tak dużych zakupów dla Komunikacji Miejskiej. W dotychczasowych większych projektach miasto posiłkowało się unijnym dofinansowaniem. Tym razem Płock skorzysta z dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Pozyskane przez samorząd Płocka dofinansowanie z KPO stanowi 100 proc. kwoty netto, czyli ponad 57 mln zł.
– Z budżetu Płocka zapłacimy podatek VAT w wysokości nieco ponad 13 mln zł. To nasz wkład własny – wskazuje Andrzej Nowakowski, prezydent Płocka.
Zakupy wpisują się w plany ogłoszone w 2022 r.
Będzie też stacja do tankowania wodoru?
Orlen pozyskał już pozwolenie na budowę pierwszej płockiej stacji tankowania wodoru przy ul. Łukasiewicza 15. Decyzja pozytywna została wydana 18 kwietnia br. Jednak na razie nie ogłosił przetargu.
Czytaj: Wiemy, gdzie i kiedy może powstać pierwsza w Płocku stacja tankowania wodoru
Co wiemy o zamawianych 18 autobusach – zgodnie z zamówieniem?
– mają być nie dłuższe niż 12,5 metra,
– niskopodłogowe,
– mieszczące minimum 80 pasażerów (minimum 25 miejsc siedzących, 4 miejsca siedzące wykonane jako siedzenia specjalne dla pasażerów niepełnosprawnych), sześć foteli dostępnych z niskiej podłogi,
– zapewnione miejsce dla osoby korzystającej z wózka inwalidzkiego,
– zapewnione miejsce na wózek dziecięcy,
– trzy pary dwuskrzydłowych drzwi wejściowych,
– w każdym autobusie stelaż do zamontowania biletomatu,
– elektroniczne kasowniki – w każdym autobusie dwa na bilety papierowe jednorazowe oraz jeden kasownik wielofunkcyjny dokonujący m.in. rejestracji biletów elektronicznych na kartach bezstykowych zakupionych w internecie,
– ładowarki USB z podwójnymi gniazdami (trzy sztuki w jednym autobusie),
– konstrukcja pojazdu wykonana ze stali nierdzewnej lub z aluminium (ewentualnie ze stali o podwyższonej jakości zabezpieczonej przeciw korozji),
– wbudowany centralny asynchroniczny silnik elektryczny o mocy minimum 150 kW netto,
– moc wodorowych ogniw paliwowych zamontowanych na dachach autobusów: 70 kW (gwarancja na wodorowe ogniowo paliwowe, część wodorową i instalację wodorową, także na wszystkie części stykające się z wodorem, z którego to ogniowo jest zasilane – ma wynieść 10 lat bez limitu przebiegu),
– zbiorniki ciśnieniowe o pojemności minimum 1550 litrów oraz masie użytecznej zmagazynowanego wodoru min. 35 kg, aby zapewnić zasięg co najmniej 300 km na jednym tankowaniu do pełna w najbardziej niekorzystnych warunkach pogodowych,
– pojazdy wyposażone w system ogrzewania, klimatyzację, w monitoring, system bramek liczących pasażerów wsiadających i wysiadających na poszczególnych przystankach, także w system informacji pasażerskiej (wizualnej i głosowej) – będą głośniki, ekrany wyświetlające reklamy, ekrany z trasą przejazdu autobusu.
W ramach zamówienia wykonawca miałby dostarczyć m.in. 2 ładowarki zajezdniowe o mocy 20-40 kW, służące do ładowania baterii trakcyjnej pojazdów. Urządzenia muszą być w pełni kompatybilne z zamawianymi autobusami.
Na realizację zamówienia przewidziano 365 dni od momentu podpisania umowy. Pojazdy powinny być wyprodukowane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed datą dostawy. Konstrukcja pojazdu i zastosowane rozwiązania (sprawdzone, produkowane seryjnie) mają gwarantować co najmniej 15 lat eksploatacji przy założeniu średnio 90 tys. km rocznego przebiegu.
Foto: profil prezydenta Płocka Andrzeja Nowakowskiego na Facebooku