Gdańsk.pl: Nowe autobusy MAN z początkiem przyszłego roku wyjadą na ulice Gdańska

2 godzin temu
Fot. Piotr Wittman/ www.gdansk.pl

Od stycznia 2026 r. na ulicach Gdańska pojawi się 27 nowoczesnych autobusów, w tym siedem elektrycznych. Pojazdy obsłużą 13 tras do ościennych miejscowości, głównie Pruszcza Gd., ale także do Kolbud i Kowal. Pasażerów przewozić będzie spółka Relobus z Torunia. W zakładzie MAN Bus w Starachowicach (Świętokrzyskie) toruńska firma odebrała w poniedziałek, 13 października, pierwsze trzy autobusy.

Dla wygody pasażerów

Na miejscu był m.in. Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa.

Mamy okazję odwiedzić dzisiaj fabrykę MAN po to, aby obejrzeć produkcję autobusów dla naszego nowego podwykonawcy, dla Relobusa, który od 1 stycznia 2026 roku będzie jeździł po ulicach Gdańska, wożąc naszych pasażerów, zarówno w Gdańsku, jak i w okolicznych miastach, w całej metropolii. Cieszę się, iż po raz kolejny podniesie to komfort naszej komunikacji publicznej – powiedział Piotr Borawski.

Gdańska delegacja zapoznała się z procesem produkcji autobusów – od magazynów i spawalni, przez hale montażowe, aż po zaawansowaną instalację kataforezy, chroniącą konstrukcje pojazdów przed korozją.

O autobusach, które za niedługo pojawią się na ulicach Gdańska, mówił Marcin Grabowski, dyrektor ds. produktu i sprzedaży autobusów MAN Truck&Bus Polska.

Z ogromną satysfakcją gościliśmy delegację z Gdańska w naszej fabryce w Starachowicach. Realizacja tak dużego projektu – obejmującego zarówno autobusy spalinowe, jak i elektryczne – to dowód zaufania do marki MAN i naszych rozwiązań technologicznych. Współpraca z firmą Relobus oraz miastem Gdańsk to istotny krok w stronę nowoczesnego, komfortowego i niskoemisyjnego transportu publicznego w Polsce podkreślił.

Fot. Piotr Wittman/ www.gdansk.pl

Spółka Relobus Transport Polska będzie nowym operatorem komunikacji miejskiej w Gdańsku na podstawie umowy zawartej z Zarządem Transportu Miejskiego w listopadzie 2024 r.

Gdzie pojadą nowoczesne autobusy?

Od 1 stycznia 2026 r. spółka z Torunia będzie obsługiwać 13 linii autobusowych:

  • N5
  • 107
  • 132
  • 156
  • 174
  • 200
  • 205
  • 207
  • 232
  • 255
  • 256
  • 307
  • 607

Relobus będzie świadczyć usługi transportowe na rzecz miasta Gdańska przez 10 lat, do końca 2035 roku. Kontrakt zakłada, iż firma z Torunia wykona:

  • 2 220 000 wozokm rocznie, przy czym:
  • zamówienie podstawowe to 1 920 000 wozokm rocznie
  • zamówienie opcjonalne (dodatkowa rezerwa) 300 000 wozokm rocznie

Jakie pojazdy kupi Relobus?

Aby wywiązać się z umowy z miastem Gdańsk spółka Relobus zobowiązała się do zakupu w fabryce MAN 27 autobusów:

  • 17 pojazdów MEGA, z czego 7 będzie elektrycznych
  • 10 autobusów w standardzie MAXI

Nowa flota dla Gdańska to autobusy z serii MAN Lion’s City. Będzie to dziesięć pojazdów 12-metrowych i 18-metrowych z silnikami diesla, a także siedem z napędem elektrycznym. Autobusy te są w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w oświetlenie LED i przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Wersje elektryczne są zeroemisyjne i ładowane nocą w zajezdniach, co ograniczy hałas i emisję spalin w centrum miasta. Autobusy, które trafią do Gdańska, wyposażono w dwa centralne silniki elektryczne oraz system rekuperacji energii, umożliwiający odzyskiwanie energii podczas hamowania. Zastosowane rozwiązania techniczne pozwalają na efektywną eksploatację w warunkach miejskich i wpisują się w politykę klimatyczną miasta.

Z kolei, modele z napędem wysokoprężnym spełniają rygorystyczne normy emisji spalin Euro 6, zachowując wysoką efektywność paliwową i niskie koszty eksploatacji.

Relobus (dawniej dawniej Arriva Bus Transport Polska) to przewoźnik miejski i regionalny z dużym doświadczeniem. Świadczy usługi przewozowe miejskie na terenie Warszawy i Ciechocinka oraz przewozy regionalne, szkolne i pracownicze na terenie czterech województw: kujawsko-pomorskiego, pomorskiego, mazowieckiego i wielkopolskiego.

Źródło: Gdańsk.pl (Autor: Robert Pietrzak)
Fot. Piotr Wittman/ www.gdansk.pl
Idź do oryginalnego materiału