Warto pamiętać, iż służby drogowe mogą tylko łagodzić skutki wyjątkowo trudnych warunków pogodowych, związanych z obfitymi opadami śniegu lub marznącego deszczu, ale nie są w stanie całkowicie im zapobiec. (Fot. Pexels)Kilka tysięcy osób będzie pracować w trakcie sezonu zimowego przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które odpowiada GDDKiA. Do zimowego utrzymania dróg (ZUD) będzie wykorzystywanych ponad 2100 pługosolarek i blisko 640 pługów, a także 288 magazynów soli.
I stopień gotowości do zimy oznacza mobilizację na poziomie 20 proc. na terenie całego kraju. Z taką sytuacją mamy do czynienia obecnie. Do 1 listopada osiągniemy II stopień gotowości, który oznacza mobilizację na poziomie 50 proc. Ostatni, III stopień gotowości to 100-procentowa mobilizacja, która nastąpi do 30 listopada.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje ok. 18 tys. km dróg krajowych, a z uwzględnieniem jezdni dodatkowych, np. dróg serwisowych, to już ponad 21 tys. km. Długość sieci dróg krajowych na podkarpaciu to ponad 896 km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg, w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Realizowane są przez wykonawców wyłonionych w drodze postępowań przetargowych, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci.
Przewidujemy, iż w okresie zimowym 2025/2026 zużytych może zostać:
- 335 tys. ton soli drogowej,
- 2,2 tys. ton chlorku wapnia,
- 25,5 tys. ton materiałów uszorstniających.
Dla porównania, w ostatnich dziesięciu latach do zimowego utrzymania dróg krajowych wykorzystaliśmy następujące ilości soli drogowej:
- sezon 2015/2016: 251 667 t
- sezon 2016/2017: 373 249 t
- sezon 2017/2018: 326 412 t
- sezon 2018/2019: 376 211 t
- sezon 2019/2020: 153 506 t
- sezon 2020/2021: 496 643 t
- sezon 2022/2023: 388 745 t
- sezon 2023/2024: 380 628 t
- sezon 2024/2025: 259 384 t
Standardy utrzymania dróg w woj. podkarpackim
Sieć dróg krajowych na terenie województwa podkarpackiego w okresie zimowym 2025/2026 będzie utrzymywana w następujących standardach:
Standard I – ok. 272 km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi w taki sposób, iż nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz. Objęte są nim drogi międzynarodowe i krajowe o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym.
Standard II – ok. 586 km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz. Objęte są nim drogi o dużym znaczeniu komunikacyjnym.
Standard III – ok. 57 km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4 proc., na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez GDDKiA. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu. Objęte są nim drogi o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym.
Efekt działań służb – widoczny po ustaniu opadów
Warto pamiętać, iż służby drogowe mogą tylko łagodzić skutki wyjątkowo trudnych warunków pogodowych, związanych z obfitymi opadami śniegu lub marznącego deszczu, ale nie są w stanie całkowicie im zapobiec.
Gdy realizowane są intensywne opady śniegu, nie ma możliwości, aby jezdnia była czarna. Kilka minut po przejeździe pługu ponownie pokrywa się ona śniegiem. Na prawym pasie (na jezdniach z większą liczbą pasów ruchu) nawierzchnia dłużej pozostaje czarna niż na pasie lewym. Jest to efektem przeważnie większej liczby samochodów przejeżdżających po prawym pasie.
Korzystając z dostępnych prognoz pogodowych, podejmujemy również działania prewencyjne, takie jak posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu.
Nasz sprzęt wyjeżdża na drogi jeszcze przed rozpoczęciem opadów śniegu. Jego zadaniem jest „zasolenie” jezdni. Przy pierwszych opadach śniegu, zaczyna się rola wszystkich użytkowników dróg. Koła przejeżdżających pojazdów mieszają sól drogową ze śniegiem, przyśpieszając reakcję chemiczną. Dlatego tak ważne jest korzystanie ze wszystkich pasów ruchu – im dłużej samochody unikają lewego pasa, tym później „uruchomi się” działanie soli drogowej. Podobnie jest po przejechaniu pojazdów do zimowego utrzymania, które odśnieżają całą szerokość jezdni i dodatkowo posypują ją solą.
Kto jest zarządcą tej drogi
Należy pamiętać, iż GDDKiA nie utrzymuje dróg krajowych przebiegających przez miasta na prawach powiatu, których mamy w Polsce 66. Za wszystkie drogi publiczne, także krajowe (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych), leżące w granicach takich miast odpowiada prezydent tego miasta. Na Podkarpaciu miasta na prawach powiatu to Rzeszów, Przemyśl, Tarnobrzeg i Krosno.
Informacje o warunkach ruchu na drogach krajowych
W GDDKiA działają Punkty Informacji Drogowej, które zbierają dane o sytuacji na drogach i przekazują je kierowcom oraz mediom. Znaleźć je można także na stronie internetowej drogi.gddkia.gov.pl. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKiA 19 111.
Kierowco! Chcesz przejechać – przepuść
Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Odśnieżanie można prowadzić jednym pługiem lub zespołem pługów. Prędkość pojazdów uzależniona jest od stanu drogi oraz panujących warunków atmosferycznych. Zwykle poruszają się z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę – bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Mimo, iż służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy pogotowie ratunkowe niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.
Dlatego apelujemy o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb, jak i innych użytkowników dróg.

1 tydzień temu

![Remonty dróg powiatowych w gminie Stąporków coraz bliżej zakończenia [wideo, zdjęcia]](https://tkn24.pl/wp-content/uploads/2025/10/Remonty-drog-powiatowych-w-gminie-Staporkow-coraz-blizej-zakonczenia-13.jpg)

![BMW R 12 G/S 2025: Bulwarówka czy terenówka? Do czego się nadaje? [TEST, FILM, opinia, wrażenia]](https://i0.wp.com/motogen.pl/wp-content/uploads/2025/11/BMW-R-12-GS-2025-fot-Tomazi-6.jpg?ssl=1)









