GDDKiA po ponownej ocenie ofert wybrała konsorcjum Strabag na wykonawcę obwodnicy Zatora. Nowoczesna inwestycja z zastosowaniem metodyki BIM rusza w 2025 roku.
GDDKiA wyłania wykonawcę budowy obwodnicy Zatora / foto: GDDKiANajkorzystniejsza oferta po ponownej ocenie
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie wybrała wykonawcę nowej obwodnicy Zatora. Po unieważnieniu wyników pierwotnego przetargu i ponownej analizie dokumentacji, najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe z ofertą opiewającą na 76,2 mln zł.
Pierwotnie zwycięzcą przetargu ogłoszonego we wrześniu 2024 r. była firma Skanska, jednak wszystkie uczestniczące w postępowaniu firmy – Mostostal Warszawa, Skanska i Strabag – odwołały się do Krajowej Izby Odwoławczej. Po uwzględnieniu części zarzutów i korekcie oceny, Strabag uzyskał najwyższą punktację – 77,44 pkt.
GDDKiA wyłania wykonawcę budowy obwodnicy Zatora / foto: GDDKiAKryteria oceny
Oferty oceniano na podstawie czterech kryteriów:
- Zakres BIM (Building Information Modeling) – 40 pkt,
- Cena – 35 pkt,
- Przedłużenie okresu gwarancji jakości – 20 pkt,
- Zagospodarowanie destruktu asfaltowego – 5 pkt.
Po poprawkach punktacja w kryterium BIM została obniżona dla wszystkich wykonawców, co zmieniło ostateczny wynik.
GDDKiA wyłania wykonawcę budowy obwodnicy Zatora / foto: GDDKiABIM jako innowacyjna metoda zarządzania
Budowa obwodnicy Zatora będzie pierwszą inwestycją małopolskiego oddziału GDDKiA realizowaną przy pełnym wykorzystaniu metodyki BIM. Umożliwia ona cyfrowe zarządzanie danymi o inwestycji na każdym etapie – od projektowania, przez realizację, po eksploatację. Plan zakłada również zastosowanie Elektronicznego Dziennika Budowy, co ograniczy dokumentację papierową.
Charakterystyka obwodnicy Zatora
- Długość: 2,1 km,
- Klasa drogi: GP (główna ruchu przyspieszonego), jednojezdniowa z jednym pasem ruchu w każdym kierunku,
- Przebieg: od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 do stacji paliw przy DK28,
- Dodatkowe elementy: rozbudowa dróg lokalnych, przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów, ekrany akustyczne, stawy kompensacyjne.
GDDKiA wyłania wykonawcę budowy obwodnicy ZatoraEkologiczne podejście
W ramach inwestycji zaplanowano przejścia i przepusty dla zwierząt oraz minimalizację wpływu na środowisko, w tym budowę sztucznych mokradeł dla zwierząt.
















