Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała zatwierdzone przez Ministerstwo Infrastruktury Programy inwestycji, potwierdzające finansowanie dla zadań na sieci dróg, które ucierpiały w wyniku ubiegłorocznej powodzi. W pierwszej kolejności GDDKiA przygotuje dokumentację przetargową, co umożliwi ogłoszenie przetargów na realizację poszczególnych inwestycji.
Planowane prace obejmą zarówno naprawę nawierzchni, jak i wzmocnienie konstrukcji dróg, poprawę odwodnienia oraz zabezpieczenie infrastruktury mostowej i ochronnej przed ewentualnymi przyszłymi zniszczeniami.
Wilkanów – droga krajowa nr 33
W rejonie Wilkanowa planowana jest kompleksowa naprawa uszkodzonego korpusu drogowego, który został podmyty przez wodę, a także odbudowa poboczy i barier ochronnych. Dodatkowo przewidziano poprawę systemu odwodnienia drogi poprzez budowę rowu odwadniającego o długości około 400 metrów. Inwestycja obejmie również przebudowę muru oporowego wzdłuż rzeki Wilczka, budowę nowych przepustów oraz korektę niwelety drogi, co zwiększy jej odporność na przyszłe zalania. Prace dokumentacyjne zaplanowano na lata 2026-2027, natomiast ich realizacja nastąpi w latach 2028-2029.

Żelazno – odbudowa drogi krajowej nr 33
W miejscowości Żelazno przewidziana jest odbudowa kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 33, który uległ poważnym zniszczeniom podczas powodzi. Kluczowym elementem inwestycji będzie przebudowa skrzyżowania DK-33 z drogą wojewódzką nr 382 prowadzącą do Lądka-Zdroju i Stronia Śląskiego. W ramach projektu zwiększona zostanie nośność nawierzchni do 11,5 t/oś oraz skorygowana niweleta drogi, aby lepiej zabezpieczyć ją przed zalewaniem. Dokumentacja projektowa zostanie opracowana w latach 2025-2028, a realizacja prac planowana jest na lata 2029-2030.

Sprzątanie po powodzi – dotychczasowe działania
Oprócz planowanych inwestycji GDDKiA przeprowadziła już szereg interwencyjnych prac porządkowych, mających na celu przywrócenie przejezdności na zniszczonych odcinkach dróg krajowych. W ramach tych działań: udrożniono instalacje wodne, w tym rowy i studnie, umocniono pobocza, skarpy oraz stożki przy mostach, a także odbudowano zniszczone chodniki i inne elementy infrastruktury drogowej.

Foto: GDDKiA