18 grudnia 2024 r. Wojewoda Małopolski ogłosił wyniki naboru z funduszu Autobusowego na przyszły rok. Dofinansowanie uzyskało: 65 zadań zgłoszonych przez gminy, 9 przez powiaty i jeden przez zawiązek powiatowo-gminny. Łącznie obejmują one 247 linii o długości blisko 7100 km. Wśród jednostek które otrzymały dotacje na tworzenie nowych lini autobusowych znalazły się m.in. Gmina Gnojnik, Gmina Borzęcin oraz Powiat Brzeski. Łączna kwota dofinansowania jaką otrzymały to 669 192,74 zł.
– Liczba zgłoszonych wniosków jest budująca. Potwierdza, iż jest duże zainteresowanie tworzeniem nowych połączeń autobusowych. Co więcej, do Funduszu Autobusowego po raz pierwszy zdecydowało się aplikować 10 gmin, które do tej pory nie uczestniczyły w programie. Dobre praktyki w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej realizują zatem kolejne samorządy. Tworzone połączenia są bowiem praktycznym rozwiązaniem dla mieszkańców i turystów – mówi wojewoda małopolski dr inż. Krzysztof Jan Klęczar.
75 nowych zadań, 247 nowych linii o długości blisko 7100 km
Zadanie obejmujące najwięcej linii komunikacyjnych zrealizuje powiat nowotarski, który zawnioskował o dofinansowanie dla 18 linii, obsługujących teren 14 gmin: Czarny Dunajec, Czorsztyn, Krościenko nad Dunajcem, Łapsze Niżne, Nowy Targ, Ochotnica Dolna, Raba Wyżna, Rabka-Zdrój, Spytkowice, Szaflary, miasto Nowy Targ oraz w ramach zawartego porozumienia – gminę i miasto Jordanów. Łączna długość objętych dofinansowaniem linii to aż 1036,3 km!
Wśród gmin największą liczbę linii zadeklarowała do uruchomienia gmina Andrychów. Będzie to 13 połączeń o łącznej długości prawie 281 km.
Po raz pierwszy w historii programu aplikowały gminy: Bolesław, Czernichów, Igołomia-Wawrzeńczyce, Krościenko nad Dunajcem, Miechów, Nowy Targ, Pałecznica, Skała, Tuchów i Uście Gorlickie.
Wszystkie samorządy gminne i powiatowe oraz związki powiatowo-gminne otrzymały środki w kwocie, o jaką zawnioskowały. Jeszcze przed końcem roku wojewoda małopolski dr inż. Krzysztof Jan Klęczar podpisze z umowy
z samorządowcami i niektóre linie zostaną uruchomione już na początku 2025 roku.
Link do wyników naboru:
Myśląc perspektywicznie
Zgodnie ze zmianą obowiązującą od 2024 r. organizatorzy mogli aplikować o dofinansowanie dla zadań wieloletnich, czyli tych, które przekraczają rok budżetowy i są zaplanowane do utrzymania do 2033 r.
Wśród wniosków na 2025 r. aplikowano o dofinansowanie dla 22 zadań wieloletnich, w tym 20 takich wniosków złożyły gminy, a 2 powiaty. Zadania obejmują okres od 2 do 9 lat.
5 organizatorów – gminy: Gródek nad Dunajcem, Pałecznica, Krzeszowice, Zabierzów i Zawoja – aplikowały o środki na realizację połączeń w maksymalnym dopuszczalnym czasie (do 2033 roku).
Są szanse na dodatkowych 55 linii
Limit środków przyznanych przez Ministra Infrastruktury Małopolsce w ramach Funduszu autobusowego na rok 2025 wynosił ponad 59,5 mln zł. Zostało złożonych 76 wniosków, opiewających na łączną kwotę przewyższającą ten limit (wnioskowana kwota dopłat – ponad 69 mln zł). Jeden z wniosków (województwa małopolskiego, na ponad 31 mln zł) nie mógł zatem zostać objęty pełnym dofinansowaniem w ramach przyznanych środków. Istnieje jednak szansa, iż zadanie to również uzyska środki na dalszym etapie.
Także zadania z roku ubiegłego
Warto wspomnieć, iż w ramach zadań wieloletnich zgłoszonych w ubiegłorocznym naborze, były także zadania wieloletnie, które będą realizowane również w 2025 r. Dla tych podmiotów umowy na dofinansowanie z zakresu przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej już zostały podpisane. Łącznie opiewają one na ponad 21,6 mln zł.
—
MUW