Gminy Metropolii Krakowskiej apelują o sprawiedliwe zasady w Strefie Czystego Transportu

3 godzin temu

Wójtowie i burmistrzowie gmin należących do Stowarzyszenia Metropolia Krakowska przedstawili stanowisko dotyczące wdrażania Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Władze lokalne apelują o uwzględnienie w uchwale Rady Miasta Krakowa zasad, które pozwolą na skuteczne i sprawiedliwe wprowadzenie zmian dla wszystkich mieszkańców metropolii. Ich postulaty obejmują m.in. jednolite zasady dla mieszkańców Krakowa i gmin ościennych, dopasowanie granic strefy do realnych potrzeb, co najmniej pięcioletni okres przejściowy, stopniowe wdrażanie ograniczeń oraz przejrzyste zasady funkcjonowania SCT.

Gminy zrzeszone w Metropolii Krakowskiej już w 2024 roku przyjęły Plan Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej i jej Obszaru Funkcjonalnego (SUMP), który zakłada wdrażanie SCT jako narzędzia poprawy jakości powietrza. kooperacja samorządów przyniosła już wymierne efekty w redukcji emisji, m.in. poprzez skuteczną likwidację kotłów węglowych. Kolejnym krokiem ma być ograniczenie emisji zanieczyszczeń transportowych.

– Redukcja emisji zanieczyszczeń transportowych to kolejny krok w walce o czyste powietrze zarówno w Krakowie, jak i w całej Metropolii Krakowskiej. Potrzebujemy skoordynowanych i przemyślanych rozwiązań, aby skutecznie ograniczyć ruch pojazdów emitujących nadmierne ilości zanieczyszczeń, a jednocześnie nie doprowadzić do wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców gmin metropolii – podkreśla Krzysztof Wołos, Wójt Gminy Wielka Wieś, Członek Zarządu Stowarzyszenia.

Wdrożenie Strefy Czystego Transportu to nie tylko wymóg wynikający z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, ale także element strategii ochrony środowiska. Rada Miasta Krakowa już w 2022 roku przyjęła uchwałę dotyczącą SCT, zakładającą stopniowe ograniczenia w ruchu pojazdów emitujących nadmierne ilości zanieczyszczeń. Aktualnie realizowane są prace nad jej aktualizacją.

– Nie sprzeciwiamy się wprowadzeniu SCT, ale apelujemy o przemyślane i sprawiedliwe rozwiązania. Najważniejsze jest zapewnienie mieszkańcom wszystkich gmin Metropolii Krakowskiej czytelnych zasad oraz okresu przejściowego pozwalającego na przygotowanie się do nadchodzących zmian. Musimy stworzyć warunki, w których każdy będzie miał czas na dostosowanie się do nowych regulacji – mówi Mirosław Golanko, Wójt Gminy Zielonki, Przewodniczący Komisji ds. Środowiska, Przestrzeni i Mobilności Stowarzyszenia Metropolia Krakowska.

Wójtowie i burmistrzowie gmin członkowskich Stowarzyszenia podkreślają, iż regulacje powinny obejmować wszystkich mieszkańców w równym stopniu, niezależnie od tego, czy mieszkają w Krakowie, czy w gminach ościennych. Ich zdaniem, konieczne jest dostosowanie granic SCT do rzeczywistych potrzeb, uwzględniając lokalizację parkingów Park&Ride oraz możliwości organizacyjne poszczególnych samorządów.

Samorządowcy zwracają również uwagę na konieczność wprowadzenia co najmniej pięcioletniego okresu przejściowego, który pozwoli mieszkańcom i przedsiębiorcom na odpowiednie przygotowanie się do nowych wymogów. Apelują także o stopniowe wdrażanie ograniczeń, rozpoczynając od pojazdów niespełniających żadnych norm emisji, aby zmiany nie były dla kierowców zbyt nagłe i uciążliwe.

Podkreślają również potrzebę zapewnienia pełnej przejrzystości zasad funkcjonowania SCT. Mieszkańcy powinni otrzymać jasne i czytelne informacje dotyczące granic strefy, pojazdów objętych ograniczeniami oraz możliwych wyjątków, tak aby mogli świadomie dostosować się do nowych regulacji.

Tymczasem – jak już pisaliśmy – rośnie opór wobec planów wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Krakowie w obecnym kształcie. Sprzeciw wyrażają m.in. Nowa Huta, której radni wskazują na nierówne traktowanie, a także gminy Zabierzów i Wieliczka, domagające się złagodzenia restrykcji i ograniczenia strefy do najbardziej zanieczyszczonych obszarów.

Dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, Łukasz Franek, zapowiedział, iż opłaty pobierane od osób przyjezdnych wjeżdżających do krakowskiej Strefy Czystego Transportu zostaną przeznaczone na wymianę tramwajów i autobusów na nowe. Kwestia ta była jednym z tematów poruszonych podczas kolejnych konsultacji dotyczących SCT, które odbyły się 6 lutego w Klastrze Innowacji Społeczno-Gospodarczych Zabłocie Space.

Idź do oryginalnego materiału