Gorzowska Karta Mieszkańca w aplikacji? Najpierw i tak trzeba złożyć papierowy wniosek

1 godzina temu
Od 2026 roku Gorzowska Karta Mieszkańca będzie kluczowa – będzie uprawniała do bezpłatnych przejazdów autobusami i tramwajami w mieście. Dlatego urząd planuje uruchomić jej elektroniczną wersję, którą będzie można pobrać na telefon.


– Pracujemy nad tym, żeby każdy mieszkaniec mógł pobrać ją na telefon. Dopracowujemy koncepcję, czy będzie to dedykowana aplikacja, czy karta zostanie dodana do mObywatela. Karta musi ruszyć w tym roku, ponieważ od 2026 roku będzie darmowa komunikacja miejska dla gorzowian, więc spodziewamy się, iż mieszkańcy będą chętnie wyrabiali karty – mówi w rozmowie z Radiem Gorzów Grzegorz Małyszek, dyrektor Wydziału Zarządzania Systemami Informatycznymi w gorzowskim magistracie.


W najbliższym czasie ma zostać ogłoszony przetarg na przygotowanie aplikacji. Miasto liczy, iż całość ruszy w ciągu trzech miesięcy.


Jak wyrobić kartę mieszkańca Gorzowa?


Choć aplikacja ma ułatwić korzystanie z Karty Mieszkańca, to warunkiem koniecznym do jej aktywowania będzie złożenie papierowego wniosku. To ważna rzecz, która nie zawsze jest jasno komunikowana. Aby otrzymać kartę – niezależnie od tego, czy ma być w formie fizycznej, czy elektronicznej – trzeba osobiście udać się do Urzędu Miasta Gorzowa przy ul. Sikorskiego 4 i złożyć komplet dokumentów.


Na ten moment i według w tej chwili obowiązujących zasad wygląda to tak, iż najpierw trzeba złożyć papierowy wniosek o kartę razem z PIT-em. Dopiero wtedy można ją otrzymać. Bez tej procedury niemożliwe będzie skorzystanie z żadnej wersji karty – ani tej plastikowej, ani elektronicznej w telefonie.


Podstawą do otrzymania karty jest rozliczanie podatku dochodowego w gorzowskim urzędzie skarbowym lub opłacanie podatku rolnego na terenie miasta. Kartę mogą też wyrobić dzieci takich osób – do 18 roku życia, a jeżeli kontynuują naukę, to do 25 roku życia. Karta przysługuje także dzieciom przebywającym w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.


Podczas składania wniosku należy okazać dowód tożsamości oraz pierwszą stronę zeznania podatkowego PIT z ostatniego roku z potwierdzeniem jego złożenia w urzędzie skarbowym. Osoby, które rozliczały się online, muszą wydrukować PIT oraz UPO – czyli urzędowe poświadczenie odbioru. jeżeli ten dokument nie zawiera numeru identyfikacyjnego, konieczne jest pobranie dodatkowego zaświadczenia z urzędu skarbowego.


Plastikowa karta z naklejką tylko na rok


Po złożeniu wniosku mieszkaniec otrzymuje plastikową Gorzowską Kartę Mieszkańca. To nie jest karta elektroniczna, tylko zwykła, fizyczna karta, na której umieszczana jest naklejka z rokiem ważności. Taka karta działa tylko przez jeden rok. Po upływie tego czasu trzeba ponownie złożyć dokumenty i odnowić ważność karty, przynosząc aktualny PIT z poświadczeniem złożenia. W zamian mieszkaniec dostaje nową naklejkę na kolejny rok.


Nawet jeżeli karta będzie dostępna w formie aplikacji, elektroniczna wersja również będzie wymagała corocznej aktualizacji – tak samo, jak karta plastikowa.


Wielu mieszkańców Gorzowa wciąż nie wie, iż karta w ogóle istnieje


Gorzowska Karta Mieszkańca działa od 1 sierpnia 2018 roku. Na początku oferowała zniżki dla uczniów na bilety miesięczne, które kosztowały 29 zł zamiast 46 zł. Później, w grudniu tego samego roku, wprowadzono zniżki także dla dorosłych mieszkańców. Były to rabaty m.in. w księgarniach, kwiaciarniach, sklepach optycznych czy zoologicznych, ale nie przekraczały 5–10 procent. W program zaangażowanych było siedem lokalnych firm.


Karta nie została jednak odpowiednio wypromowana. Informacje o niej były ograniczone, a zakres zniżek niewielki. Do dziś wiele osób nie wie, iż w ogóle coś takiego istnieje. Ma się to zmienić w 2026 roku, kiedy karta będzie uprawniać do darmowych przejazdów komunikacją miejską. Wtedy zainteresowanie ma znacząco wzrosnąć.
Idź do oryginalnego materiału