Griffiny z Nowego Sącza na torach całej Polski! Newag skorzysta z kolejnej transzy KPO dla PKP Intercity

1 tydzień temu

To doskonała wiadomość dla pasażerów i ogromny zastrzyk finansowy dla krajowej kolei. PKP Intercity otrzymało właśnie drugą transzę dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy – 147 mln złotych, które zasilą projekty taborowe. Dotychczas przewoźnik otrzymał już ponad miliard złotych z puli przewidzianej na lata 2024–2026, wynoszącej łącznie 2,162 mld zł.

Griffiny z Nowego Sącza ruszają w Polskę

Wśród największych beneficjentów tego wsparcia znalazł się Newag z Nowego Sącza, który odpowiada za produkcję nowoczesnych lokomotyw Griffin. Przewoźnik planuje zakup aż 56 takich pojazdów rozwijających prędkość do 160 km/h. Te zaawansowane technologicznie maszyny stanowią dumę sądeckiego przemysłu – są nie tylko wydajne, ale również bezpieczne i przyjazne środowisku.

Wagony na miarę XXI wieku

Oprócz zakupu lokomotyw, z unijnych środków zostanie zmodernizowanych aż 248 wagonów. Pasażerowie mogą liczyć na klimatyzację, wygodne fotele, indywidualne oświetlenie, system informacji pasażerskiej oraz specjalne udogodnienia dla rodzin z dziećmi, seniorów, osób z niepełnosprawnościami i rowerzystów. W ramach tej inwestycji powstanie także 50 wagonów COMBO o podwyższonym standardzie dostępności.

Polska myśl techniczna w służbie pasażerom

Zgodnie z zasadami KPO, projekty realizują wyłącznie polskie firmy. Oprócz sądeckiego Newagu, za modernizację wagonów odpowiadają m.in. Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski z Poznania, Pesa Bydgoszcz, Pesa Mińsk Mazowiecki oraz PKP Intercity Remtrak.

Czas goni, inwestycje ruszyły

Umowa między PKP Intercity a Centrum Unijnych Projektów Transportowych została podpisana w październiku 2024 roku. Poziom dofinansowania to imponujące 94% wydatków kwalifikowanych. Warunkiem uzyskania pełnej puli środków jest zakończenie wszystkich inwestycji do połowy 2026 roku.

Sądeczanie mają powody do dumy

Nowoczesne Griffiny z Nowego Sącza niedługo ruszą na tory w całym kraju. To nie tylko ogromna promocja dla lokalnego przemysłu, ale też potwierdzenie, iż Sądecczyzna ma realny wpływ na rozwój infrastruktury kolejowej w Polsce. Śledzimy ten projekt z bliska – i z dumą!

Źródło: PAP
Fot.: Newag.pl

Idź do oryginalnego materiału