Klimatyzowane, niskopodłogowe, z zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa i rozwiązaniami dla osób z niepełnosprawnościami - 31 fabrycznie nowych autobusów będzie woziło pasażerów, podróżujący liniami miejskimi po zachodniej części Wrocławia oraz liniami aglomeracyjnymi do Miękini i Kątów Wrocławskich.
Miasto rozstrzygnęło przetarg. Linie obsłuży operator Przedsiębiorstwo Transportowe Kłosok. Przewoźnik zakupi nowoczesne autobusy spełniające wymogi Urzędu Miejskiego Wrocławia i przez 6 lat zapewni obsługę wybranych połączeń autobusowych. Usługa będzie kosztować blisko 332 miliony złotych. Wybrany operator będzie miał maksymalnie 14 miesięcy od dnia podpisania umowy na dostarczenie pojazdów. W taborowej puli znajdzie się 31 autobusów typu solo, co piąty z nich będzie zeroemisyjny. Będzie to dokładnie 25 pojazdów marki MAN EfficientHybrid nowej generacji, które zadebiutują na wrocławskich ulicach oraz 6 pojazdów elektrycznych Mercedes-Benz eCitaro. Zamawiający przewidział możliwość zwiększenia liczby pojazdów w trakcie trwania umowy o kolejne cztery autobusy solo, w tym dwa zeroemisyjne. Będzie to 7 linii miejskich obsługujących między innymi Leśnicę, Ratyń czy Jerzmanowo, 6 linii aglomeracyjnych łączących miejscowości w gminie Miękinia oraz wybrane kursy linii 909, która łączy Wrocław z gminą Kąty Wrocławskie.
Co więcej, duże zmiany jakościowe zauważą między innymi pasażerowie korzystający już teraz z linii aglomeracyjnych. Zwiększy się liczba kursów linii 938 i 948, które zapewniają połączenie z gwałtownie rozwijającym się obszarem mieszkaniowym i przemysłowym w gminie Miękinia.
– Nowe autobusy to nie tylko poprawa jakości podróży i jej bezpieczeństwa, ale też inwestycja w czystsze powietrze i nowoczesną mobilność. Zrównoważony transport to przyszłość Wrocławia i gmin aglomeracji. Dzięki tym zakupom komunikacja miejska i aglomeracyjna staną się jeszcze bardziej spójne i dostępne – podkreśla Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Wszystkie zakupione pojazdy będą fabrycznie nowe, a co piąty z nich będzie autobusem zeroemisyjnym. Będą w pełni klimatyzowane i niskopodłogowe. We wszystkich będzie można podładować przenośnie urządzenia przez USB oraz skorzystać z ogólnodostępnego wi-fi. Będą posiadały udogodnienia dla pasażerów o ograniczonej mobilności oraz z niepełnosprawnościami sensorycznymi. Zwiększona zostanie liczba miejsc dostępnych dla pasażerów poruszających się na wózku. Każdy autobus będzie wyposażony w defibrylatory AED.
W pojazdach znajdzie się także kilka nowinek pod kątem podróżnych. Autobusy będą miały nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz bramki liczące pasażerów, które poza standardowym zliczaniem wsiadających i wysiadających będą w stanie rozpoznać, czy do autobusu wsiadł pasażer z rowerem czy też rodzic z wózkiem dziecięcym. Zostaną również wyposażone w asystenta hamowania, alkoblokadę, system wykrywania pieszych i rowerzystów z prawej strony autobusu, czy pełny system monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego, w tym kamery 360 stopni.
Stolicę regionu wraz z ośmioma gminami Aglomeracji Wrocławskiej łączy już blisko 30 linii, na których kursuje niemal 100 autobusów. Na każdej z tych linii działa już system URBANCARD - Wrocławska Karta Miejska, który umożliwia pasażerom zakup biletów znacznie szybciej i na kilka różnych sposobów - dzięki karty w kasowniku, w aplikacji mobilnej, automacie biletowym czy przez stronę urbancard.pl.







![Komunikacja miejska będzie kursować według specjalnych rozkładów jazdy [INFORMATOR]](https://cowkrakowie.pl/wp-content/uploads/2025/11/mpk.jpg)








