Grupa Azoty integruje obszary logistyki, aby zwiększyć konkurencyjność i przychody

miastoiludzie.pl 2 miesięcy temu

Zarząd Grupy Azoty podjął decyzję o integracji obszarów logistyki w ramach Grupy Kapitałowej. Celem jest centralizacja procesów oraz zwiększenie efektywności i konkurencyjności na rynku usług logistycznych. Decyzja jest częścią strategicznych inicjatyw realizowanych w Programie Azoty Business.

Zgodnie z przyjętą uchwałą, Grupa Azoty planuje zintegrować obszary logistyki w ramach całej Grupy Kapitałowej. W pierwszym etapie dedykowany zespół opracuje docelowy model integracji, uwzględniając możliwości centralizacji. Planowany termin zatwierdzenia harmonogramu działań przewidziany jest na trzeci kwartał 2025 roku.

Nowe podejście do logistyki – większa rola i szansa na przychody zewnętrzne

Wiceprezes Zarządu Grupy Azoty S.A., a zarazem Prezes Zarządu Grupy Azoty Police, Andrzej Dawidowski, podkreśla rosnącą rolę logistyki w strategii Grupy Azoty. – „Odchodzimy od koncepcji wykorzystywania naszych aktywów niemalże wyłącznie na potrzeby Grupy Kapitałowej. Widzimy w tym obszarze duży potencjał do generowania przychodów z usług zewnętrznych” – mówi Dawidowski.

Dawidowski zwraca uwagę na potencjał portów morskich, w szczególności Portu w Policach, gdzie realizowany jest projekt budowy przyłącza kolejowego wraz z bocznicą. Dzięki tej inwestycji port ma zostać otwarty na klientów zewnętrznych, co zwiększy jego potencjał przeładunkowy.

Unikalna pozycja na rynku i rozwój infrastruktury

Grupa Azoty posiada jedyny w Polsce morski terminal przeładunkowy amoniaku, co daje jej wyjątkową pozycję do bycia liderem w dostawach tego surowca. Oprócz tego w skład aktywów logistycznych wchodzą spółka kolejowa Grupa Azoty Koltar oraz porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Policach, a także rozbudowana infrastruktura logistyczna poszczególnych spółek z Grupy Kapitałowej.

Partnerstwa lokalne i rozwój Portu w Policach

Na przestrzeni ostatnich dni polickie zakłady Grupy Azoty podpisały porozumienie dotyczące rozwoju obszaru Portu Morskiego w Policach. Dokument został zawarty z Urzędem Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego, Starostwem Powiatowym w Policach, Urzędem Miejskim w Policach oraz Zarządem Morskiego Portu Police.

Porozumienie obejmuje ponad 300 działek o łącznym obszarze przekraczającym 460 hektarów. Celem jest zwiększenie potencjału gospodarczego oraz atrakcyjności tych terenów dla inwestorów, co ma przełożyć się na wzrost konkurencyjności na regionalnym rynku pracy. Zakłada się także wzrost przychodów z tytułu obsługi przeładunków portowych, dzierżaw, usług portowych oraz lokalnych opłat.

Inwestycje wspierane funduszami europejskimi

W kontekście rozwoju obszaru logistyki warto przypomnieć o przyznanym w październiku ubiegłego roku dofinansowaniu w wysokości ponad 33 mln euro z Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska na inwestycję realizowaną przez Zarząd Morskiego Portu Police. Projekt ten ma na celu zwiększenie dostępności portu zarówno od strony lądowej, jak i morskiej oraz poprawę wydajności przeładunkowej. Zakończenie inwestycji planowane jest na pierwszy kwartał 2028 roku.

Logistyka kluczowym elementem strategii Grupy Azoty

Koncepcja integracji logistyki jest wynikiem realizacji inicjatyw strategicznych w Programie Azoty Business. Przedstawiciele Grupy Azoty wskazują, iż nowa strategia logistyczna pozwoli na bardziej efektywne wykorzystanie posiadanych zasobów oraz wzmocnienie pozycji Grupy na rynku usług logistycznych.

Decyzja o integracji obszarów logistyki to kolejny krok w kierunku zwiększenia efektywności operacyjnej oraz umocnienia pozycji rynkowej Grupy Azoty jako lidera branży chemicznej w Polsce i Europie.

Zapraszamy do lektury magazynu Miasto i Ludzie:

Idź do oryginalnego materiału