Dokładnie 11 lipca 1991 roku wieczorem na pętli Ogrody pojawił się pierwszy w Poznaniu żółto-szary tramwaj z Amsterdamu. Jego wygląd i rozwiązania techniczne, m.in. wyświetlacz linii, przyciski otwierające drzwi i automatycznie zamykane stopnie, budziły ogromne zainteresowanie. Tak rozpoczęła się epoka „holendrów” w Poznaniu.
Do 1995 roku z Holandii sprowadzono 20 używanych tramwajów typów 1G i 2G z lat 50. XX wieku, a w 2003 roku kolejne 11 nowszych wagonów typu 3G. Przez 20 lat woziły pasażerów na wielu liniach, a ich dużą zaletą były szybkie systemy zmiany tablic kierunkowych – wystarczyła jedna korbka, by ustawić numer trasy i końcówkę.
Wycofane z ruchu w latach 2009–2011 „holendry” zniknęły z poznańskich ulic, ale jeden z nich, wagon nr 805, zachowano jako egzemplarz historyczny. Po decyzji o jego powrocie na tory rozpoczęto żmudny remont prowadzony równolegle z bieżącymi pracami MPK.
Dziś wagon jest gotowy. Otrzymał oryginalne żółto-szare barwy i numer 610, pod którym kursował niegdyś po Amsterdamie. Od tej niedzieli ponownie przewiezie pasażerów – choć już wyłącznie podczas wydarzeń specjalnych.
23 listopada o godz. 11:00 z zajezdni Madalińskiego wyruszy parada 24 zabytkowych i współczesnych tramwajów. To kulminacja obchodów 145-lecia komunikacji miejskiej i dnia św. Katarzyny – patronki tramwajarzy.
Brama zajezdni zostanie otwarta już o godz. 10:00, a po przejeździe ulicami miasta – m.in. Hetmańską, Głogowską, Świętym Marcinem, Marcinkowskiego i dalej na Wildę – parada powróci na Madalińskiego, gdzie do godz. 16:00 zaplanowano liczne atrakcje. Na miejscu będzie można zobaczyć prezentację taboru historycznego i współczesnego, zwiedzić Izbę Pamięci MPK, obejrzeć makiety kolejowe oraz modele tramwajów, odwiedzić stoisko z gadżetami komunikacyjnymi, a także spotkać się z Remigiuszem Grochowiakiem podczas promocji jego książki.
Po zakończeniu parady część taboru będzie wozić pasażerów na specjalnej linii „K”. W ruchu znajdą się m.in. wagony 13N, „holender” 3G oraz różne składy N+ND z Poznania, Krakowa i Gdańska.
Wszystkie wydarzenia są bezpłatne. Z uwagi na charakter historycznego taboru miejsca w wagonach są limitowane. Członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych będą zbierać dobrowolne datki na renowację zabytkowych tramwajów.
Parada tramwajów:
Na tory wyjadą 24 pojazdy:
- Bergische Stahlindustrie Typu I z wagonem doczepnym WD produkcji Carl Weyer (numery boczne 15+305),
- KSW+S2D (158+423),
- N+ND (178+436),
- N+ND (286+456),
- N+ND (9+454) – w ramach współpracy z MPK SA w Krakowie,
- skład 13N (407+642) – dzięki współpracy z Tramwajami Warszawskimi,
- 102N (1),
- 102Na (71),
- 105N+105N (82+81),
- 105Na+105Na (144+145)
- Beijnes 3G (805),
- Düwag GT6 (2513),
- Düwag GT8 (702),
- Düwag GT8 ZR (907),
- NGT6D (971)
- Tatra RT6 (400),
- Siemens Combino (501),
- Moderus Beta MF02 (415),
- Solaris Tramino S105p (547)
- Moderus Gamma LF01 (500),
- Moderus Gamma LF02 (610),
- Moderus Gamma LF05 (600),
- Moderus Gamma LF04 (941),
- techniczny tramwaj wieżowy 4N1 (2041).

16 godzin temu







![Dęby: Wypadek na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich. Interwencja straży i medyków [ZDJĘCIA]](https://www.eostroleka.pl/luba/dane/pliki/zdjecia/2025/wypadek_deby.jpg)




