„Holender” wraca na tory

16 godzin temu

Dokładnie 11 lipca 1991 roku wieczorem na pętli Ogrody pojawił się pierwszy w Poznaniu żółto-szary tramwaj z Amsterdamu. Jego wygląd i rozwiązania techniczne, m.in. wyświetlacz linii, przyciski otwierające drzwi i automatycznie zamykane stopnie, budziły ogromne zainteresowanie. Tak rozpoczęła się epoka „holendrów” w Poznaniu.

Do 1995 roku z Holandii sprowadzono 20 używanych tramwajów typów 1G i 2G z lat 50. XX wieku, a w 2003 roku kolejne 11 nowszych wagonów typu 3G. Przez 20 lat woziły pasażerów na wielu liniach, a ich dużą zaletą były szybkie systemy zmiany tablic kierunkowych – wystarczyła jedna korbka, by ustawić numer trasy i końcówkę.

Wycofane z ruchu w latach 2009–2011 „holendry” zniknęły z poznańskich ulic, ale jeden z nich, wagon nr 805, zachowano jako egzemplarz historyczny. Po decyzji o jego powrocie na tory rozpoczęto żmudny remont prowadzony równolegle z bieżącymi pracami MPK.

Dziś wagon jest gotowy. Otrzymał oryginalne żółto-szare barwy i numer 610, pod którym kursował niegdyś po Amsterdamie. Od tej niedzieli ponownie przewiezie pasażerów – choć już wyłącznie podczas wydarzeń specjalnych.

23 listopada o godz. 11:00 z zajezdni Madalińskiego wyruszy parada 24 zabytkowych i współczesnych tramwajów. To kulminacja obchodów 145-lecia komunikacji miejskiej i dnia św. Katarzyny – patronki tramwajarzy.

Brama zajezdni zostanie otwarta już o godz. 10:00, a po przejeździe ulicami miasta – m.in. Hetmańską, Głogowską, Świętym Marcinem, Marcinkowskiego i dalej na Wildę – parada powróci na Madalińskiego, gdzie do godz. 16:00 zaplanowano liczne atrakcje. Na miejscu będzie można zobaczyć prezentację taboru historycznego i współczesnego, zwiedzić Izbę Pamięci MPK, obejrzeć makiety kolejowe oraz modele tramwajów, odwiedzić stoisko z gadżetami komunikacyjnymi, a także spotkać się z Remigiuszem Grochowiakiem podczas promocji jego książki.

Po zakończeniu parady część taboru będzie wozić pasażerów na specjalnej linii „K”. W ruchu znajdą się m.in. wagony 13N, „holender” 3G oraz różne składy N+ND z Poznania, Krakowa i Gdańska.

Wszystkie wydarzenia są bezpłatne. Z uwagi na charakter historycznego taboru miejsca w wagonach są limitowane. Członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych będą zbierać dobrowolne datki na renowację zabytkowych tramwajów.

Parada tramwajów:

Na tory wyjadą 24 pojazdy:

  • Bergische Stahlindustrie Typu I z wagonem doczepnym WD produkcji Carl Weyer (numery boczne 15+305),
  • KSW+S2D (158+423),
  • N+ND (178+436),
  • N+ND (286+456),
  • N+ND (9+454) – w ramach współpracy z MPK SA w Krakowie,
  • skład 13N (407+642) – dzięki współpracy z Tramwajami Warszawskimi,
  • 102N (1),
  • 102Na (71),
  • 105N+105N (82+81),
  • 105Na+105Na (144+145)
  • Beijnes 3G (805),
  • Düwag GT6 (2513),
  • Düwag GT8 (702),
  • Düwag GT8 ZR (907),
  • NGT6D (971)
  • Tatra RT6 (400),
  • Siemens Combino (501),
  • Moderus Beta MF02 (415),
  • Solaris Tramino S105p (547)
  • Moderus Gamma LF01 (500),
  • Moderus Gamma LF02 (610),
  • Moderus Gamma LF05 (600),
  • Moderus Gamma LF04 (941),
  • techniczny tramwaj wieżowy 4N1 (2041).
Idź do oryginalnego materiału