Honda odkłada swoje inwestycje w Ontario

goniec.net 1 dzień temu

Honda Canada opóźnia wartą 15 miliardów dolarów inwestycję w pojazdy elektryczne w Ontario, obejmującą planowaną budowę zakładu produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych i modernizację zakładu montażowego.

Informację tę podano do publicznej wiadomości 13 maja podczas globalnej konferencji prasowej Hondy , na której ogłoszono wyniki finansowe firmy za ostatni rok fiskalny, który zakończył się 31 marca.
„Patrząc w przyszłość, wzrost rynku pojazdów elektrycznych spowolnił bardziej niż początkowo oczekiwano, co utrudnia przewidywanie dalszego rozwoju” — powiedział inwestorom dyrektor generalny Hondy, Toshihiro Mibe, podczas swojej prezentacji . „W związku z tym postanowiliśmy odłożyć wielkoskalowe inwestycje w Kanadzie”.
Rzecznik Honda Canada, Ken Chiu, poinformował, iż Honda planuje odroczenie o około dwa lata kompleksowego projektu inwestycyjnego w Ontario.

„Firma będzie przez cały czas oceniać harmonogram i postęp projektu w miarę zmiany warunków rynkowych” – zapowiedział Chiu w oświadczeniu z 13 maja, dodając, iż decyzja nie wpłynie na obecne zatrudnienie w zakładzie produkcyjnym Hondy w Alliston w Ontario.

Kanadyjski projekt Hondy obejmuje fabrykę pojazdów elektrycznych i zakład produkcji akumulatorów w Alliston. Budowa rozpoczęła się jesienią ubiegłego roku, a fabryka pojazdów elektrycznych ma rozpocząć produkcję w 2028 roku. Po osiągnięciu pełnej sprawności będzie w stanie produkować 240 000 pojazdów elektrycznych rocznie, a zakład produkcji baterii będzie miał wydajność 36 gigawatogodzin.
Japońska firma rozpoczęła również prace nad fabryką separatorów w listopadzie ubiegłego roku w Port Colborne, Ontario, jako część joint venture z Asahi Kasei, która również ma siedzibę w Japonii. Produkcja komercyjna w zakładzie o wartości 1,7 miliarda dolarów pierwotnie miała rozpocząć się w 2027 roku.

Działalność Hondy w Kanadzie ma objąć również zakład produkujący aktywny materiał katodowy (CAM) oraz fabrykę prekursorowego aktywnego materiału katodowego (pCAM) w nieujawnionej lokalizacji w Ontario we współpracy z Posco Chemicals. CAM jest kluczowym komponentem akumulatorów litowo-jonowych stosowanych w pojazdach elektrycznych.

Zarówno zakład w Port Colborne, jak i zakłady CAM miały stanowić najważniejsze ogniwa łańcucha dostaw dla zakładu produkcyjnego samochodów elektrycznych Hondy w Alliston.

Projekt ogłoszono po raz pierwszy w kwietniu 2024 r. na wydarzeniu, w którym wzięli udział ówczesny premier Justin Trudeau i premier Ontario Doug Ford. Miał on uzyskać wsparcie ze strony rządu federalnego i rządu Ontario.

Rząd federalny i prowincja zobowiązały się do zainwestowania 2,5 miliarda dolarów w łańcuch dostaw japońskiego producenta samochodów w Ontario.
Premier Ford zobowiązał się do pociągnięcia do odpowiedzialności firm samochodowych, które otrzymały dofinansowanie rządowe.
„Każdy producent samochodów, cokolwiek mu przekażemy, upewni się, iż zostanie pociągnięty do odpowiedzialności i będzie kontynuował produkcję samochodów tutaj, w Ontario” – powiedział Ford podczas niezwiązanej z tym konferencji prasowej 13 maja w Pickering w Ontario.
„Kiedy rozmawiałem z Hondą, obiecali nam, iż będą kontynuować ekspansję. Będą kontynuować rozwój tego zakładu, więc zobaczymy, jak to się potoczy. Ale jesteśmy pewni, iż będziemy kontynuować produkcję pojazdów Hondy tutaj, w Ontario”.

Honda Global poinformowała, iż ​​jej zysk za ostatni rok obrotowy spadł o 24,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim i zaznaczyła, iż ​​cła wprowadzone przez prezydenta USA Donalda Trumpa pogorszą jej zyski.
Producent samochodów z siedzibą w Tokio poinformował, iż jego roczny zysk wyniósł 835,8 mld jenów (5,6 mld USD), co stanowi spadek w porównaniu z 1,1 bln jenów w roku poprzednim. Roczna sprzedaż wzrosła o 6,2 proc. do prawie 21,69 bln jenów (147 mld USD).

Wiceprezes wykonawczy Hondy Noriya Kaihara powiedział, iż cła USA będą szkodliwe, pozbawiając firmę 650 miliardów jenów (4,4 miliarda USD) z zysku operacyjnego za rok fiskalny do marca 2026 r. Wynika to przede wszystkim z ceł nałożonych przez Stany Zjednoczone na samochody importowane z Kanady i Meksyku. Eksport pojazdów Hondy z Japonii do Stanów Zjednoczonych jest minimalny.

Przedstawiciele władz podkreślili, iż przez cały czas istnieje wiele niewiadomych, ale ważne jest przedstawienie realistycznej perspektywy.

Mibe powiedział, iż Honda zrobi wszystko, co w jej mocy, aby zmniejszyć skutki taryf. W dłuższej perspektywie Honda zamierza przenieść produkcję samochodów do swoich zakładów w Stanach Zjednoczonych i ponownie ocenić swoje strategie inwestycyjne. Mibe powiedział reporterom, iż wszystkie decyzje będą podejmowane „bardzo ostrożnie”.

Idź do oryginalnego materiału