To największy model w europejskiej ofercie Hyundaia. Ma aż 525 cm długości i komfortowo przewiezie 7 lub choćby 9 osób wraz z bagażami. Reprezentuje segment dużych vanów, którego możliwości przewozowe są w stanie zawstydzić choćby flagowe SUV-y. Jest świetnie wyposażony i ma hybrydowy układ o mocy 225 KM. To moment, na który wiele osób czekało z utęsknieniem. Właśnie rusza w Polsce sprzedaż modelu Staria.
Vany – gatunek poszukiwany, ale coraz rzadszy
W ostatnich latach segment vanów i minivanów bardzo się skurczył. Ma to związek z faktem, iż klienci coraz częściej wybierali SUV-y. Tymczasem możliwości przewozowe vanów są bezkonkurencyjne. Oto kilka liczb. Hyundai Staria, który trafi do polskich salonów już w listopadzie, jest aż o 42 cm dłuższy niż flagowy SUV w europejskiej ofercie – Santa Fe. Mało? Jest też o 25 cm dłuższy od flagowego SUV-a Hyundaia w ofercie amerykańskiej, czyli modelu Palisade. Staria ma długość porównywalną z samochodami dostawczymi. Z tym, iż jej wyposażenie i charakter jest jak najbardziej osobowe. W wersji siedmioosobowej przypomina kabinę klasy biznes. Na rynku jest wprawdzie kilka luksusowo wykończonych vanów, ale od spoglądania w ich cenniki może zakręcić się głowie. Tymczasem cennik Starii stoi dwiema nogami na ziemi.
Wersja 9-osobowa już od 199 900 zł
Bazowa wersja modelu Staria nazywa się SMART. Na jej pokładzie znajduje się wiele udogodnień, za które konkurencja każe sobie dopłacać – niekiedy całkiem słono. Podstawową kwestią dużych vanów jest wydajny system klimatyzacyjny całej przestrzeni pasażerskiej. We flagowym vanie Hyundaia standardem jest klimatyzacja trzystrefowa z nawiewami na drugi i trzeci rząd siedzeń. Zajmowanie miejsc jest wygodne, ponieważ Staria ma przesuwane drzwi – zarówno z lewej, jak i prawej strony. W każdej wersji, oprócz bazowej SMART, są one przesuwane elektrycznie. Standardem są także mocowania ISOFIX na tylnych siedzeniach, inteligentny tempomat i bogaty pakiet systemów bezpieczeństwa. Podgrzewane przednie fotele i kierownica również nie wymagają dopłat. Podobnie jak wybieranie trybów jazdy, łopatki przy kierownicy, kierownica obszywana skórą. Wyposażenie wersji SMART obejmuje także światła LED z charakterystyczną listwą świetlną pomiędzy reflektorami, kamerę cofania oraz przednie i tylne czujniki parkowania. Indukcyjna ładowarka, systemy CarPlay i Android Auto, system telematyczny Hyundaia BluLink, nawigacja z ekranem 10,25”. W zakresie wyposażenia podstawowego Staria zawiesiła poprzeczkę swojej konkurencji naprawdę wysoko.
LUXURY, czyli 7 osób w klasie biznes
Wersja siedmioosobowa wyróżnia się innym wykończeniem nadwozia z detalami dekoracyjnymi w kolorze czarnym lub mosiądzu. Pomiędzy przednimi fotelami znajduje się potężna konsola ze schowkami i portami USB-C. Fotele wykończone są wysokiej jakości tapicerką skórzaną Nappą dostępną bez dopłaty w jednym z czterech kolorów: czarna, granatowa, brązowa lub jasno-szara. Wrażenie luksusu podkreśla zamszowa podsufitka, a o dobre samopoczucie pasażerów dba nastrojowe oświetlenie. Siedzenia środkowego rzędu są odchylane do pozycji relaksacyjnej i mają wentylację. Ciekawym elementem wyposażenia jest interkom, który umożliwia komunikację głosową pomiędzy kierowcą i pasażerami tylnych foteli. Kierowca na wyświetlaczu może także wyświetlić sobie obraz kabiny. System nagłośnieniowy BOSE, rolety tylnych okien, dodatkowe wyciszenia i nastrojowe oświetlenie mają tylko jeden cel – sprawić, by podróż mijała jak najprzyjemniej. Wersja siedmioosobowa zaczyna się od kwoty 252 900 zł.
Dane techniczne
Staria będzie w Polsce dostępna z hybrydowym układem napędowym o mocy 225 KM i 367 Nm. Napęd na koła przednie przenoszony jest dzięki sześciostopniowej, hydrokinetycznej skrzyni biegów. Pojemność zbiornika paliwa wynosi 65 litrów, a deklarowane średnie spalanie wynosi 7,6 l/100 km. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, zaś z tyłu – zawieszenie wielowahaczowe. Masa własna pojazdu wynosi zależnie od wersji wyposażenia od 2200 do 2270 kg. Przyspieszenie mimo pokaźnych gabarytów wynosi 10,2 s do 100 km/h.
Produkcja Starii odbywa się w fabryce Ulsan w Korei. Pierwsze egzemplarze dotrą na polski rynek w listopadzie bieżącego roku. Samochód jest objęty trzyletnią gwarancją bez limitu kilometrów.