Inwestycje drogowe w regionie. Co skończymy? Co rozpoczniemy?

3 miesięcy temu

Rozbudowa drogi wojewódzkiej w Ostrowcu Świętokrzyskim z rozbudową mostu na rzece Kamiennej będzie najdroższą inwestycją drogową, realizowaną w tym roku przez władze województwa świętokrzyskiego. Jej koszt to prawie 140 mln zł. Ale dużych inwestycji drogowych w planach jest znacznie więcej.

Tomasz Jamka, członek zarządu województwa świętokrzyskiego informuje, iż prace nad aktualnie największą inwestycją rozpoczęły się w minionym roku.

– Kontynuujemy ją w tym roku, prace są zaawansowane. Koszt tej inwestycji jest tak duży, ponieważ zakłada budowę mostu i prace w centrum miasta. Udało nam się pozyskać na ten cel fundusze w kwocie prawie 87 mln zł z Polskiego Ładu, pozostałe koszty pokryje województwo – informuje.

Według harmonogramu droga powinna zostać wybudowana do października tego roku.

W 2024 roku rozpocznie się budowa obwodnicy Nowego Korczyna na odcinku Busko-Zdrój-Nowy Korczyn – Borusowa z przebudową mostu na Nidzie. Jej koszt to ponad 93 mln zł.

– Do Polski Wschodniej przedstawiliśmy wnioski dotyczące kilku zadań drogowych, między innymi budowę tej obwodnicy. Jest to długo oczekiwana przez mieszkańców inwestycja. Cieszę się, iż w końcu ją rozpoczynamy. Złożyliśmy wniosek, ale też rozstrzygnęliśmy już przetarg, więc ta inwestycja za chwilę będzie realizowana – mówi. Jej zakończenie, to z kolei według harmonogramu – grudzień 2025 roku.


Wcześniej, bo w lipcu 2025 roku ma być zakończona budowa innej obwodnicy – Bogorii. Ta inwestycja również ma być finansowana dzięki dotacji z Polski Wschodniej. Jej początek zlokalizowano w miejscowości Kiełczyna, natomiast koniec – tuż za miejscowością Bogoria w ciągu drogi wojewódzkiej numer 757.

Również z tego funduszu ma być finansowana rozbudowa drogi wojewódzkiej na odcinku Tychów Stary – Starachowice (ponad 46 mln zł). Władze wojewódzkie złożyły też dwa wnioski o dofinansowanie kolejnych odcinków z funduszy unijnych programu regionalnego. Są to: budowa drogi wojewódzkiej od Kornicy do Gowarczowa oraz rozbudowa drogi od Kazimierzy Wielkiej w stronę granicy województwa. Realizacja ma rozpocząć się w tym roku.

Wśród dużych projektów są także budowa drogi wojewódzkiej od końca realizowanej obwodnicy Starachowic do budowanej obwodnicy Wąchocka, na które województwo pozyskało prawie 91 mln zł z Polskiego Ładu. Będzie to łącznik między dwiema trasami kluczowymi dla gospodarki w północnej części regionu, ale i dla całego województwa. Inwestycja zakończy się prawdopodobnie w 2025 roku.

Na etapie projektowania są dwie duże inwestycje dofinansowane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – to II etap obwodnicy Włoszczowy (koszt całkowity: ponad 60 mln zł) oraz budowa południowej obwodnicy Morawicy (koszt całkowity: prawie 50 mln zł). W tej chwili otwarto też oferty na realizację drogi wojewódzkiej w Sandomierzu. Droga zacznie się przy moście na Wiśle i będzie biegła po nowym śladzie między domami jednorodzinnymi a strefą przemysłową, w kierunku Tarnobrzega i Stalowej Woli, do przejazdu kolejowego. Na tym odcinku będzie m.in. wiadukt i dwa ronda. Najtańsza oferta, jaka wpłynęła w przetargu to prawie 93 mln zł, ale wykonawca nie został jeszcze wyłoniony.


Idź do oryginalnego materiału