Jakie opony muszą mieć współczesne autobusy? Premiera Conti Urban HA 5 NXT.

3 dni temu

Trudno wskazać inny sektor pojazdów, który w ostatnich dwóch dekadach przeżył tak dużą transformację jak autobusy miejskie. Z racji tego, iż poruszają się one na stałych trasach, można było sprawnie poddać je rozwijającej się elektryfikacji. Presja na ten krok była związana oczywiście także z emisją zanieczyszczeń w przestrzeni miejskiej. Czy nowoczesne (elektryczne lub hybrydowe) autobusy potrzebują specjalnych opon? Nie ma takich przepisów, jednak producenci już teraz prześcigają się we wprowadzaniu ogumienia, które zwiększy wydajność i poprawi bezpieczeństwo. Przykład to Continental i jego nowa opona Urban HA 5 NXT.

Opony do autobusów miejskich – spojrzenie w przyszłość

Opony stosowane w autobusach miejskich muszą sprostać bardzo konkretnym i łatwym do przewidzenia warunkom eksploatacji. Codzienne manewrowanie w ciasnych uliczkach, częste zatrzymania, ruszanie z miejsca oraz kontakt z krawężnikami to wyzwania, dla których najważniejsza jest trwałość bieżnika, odporność konstrukcji i stabilność. Choć miejskie autobusy nie poruszają się zwykle z wysokimi prędkościami, charakteryzuje je wysoka masa własna – zwłaszcza w przypadku autobusów elektrycznych, która dodatkowo waha się w zależności od tego, czy pojazd jest pełen pasażerów czy pusty. Sprawne zatrzymanie takiego pojazdu na suchej, mokrej czy oblodzonej nawierzchni to kolejne wyzwanie dla opon.

Wyżej wymienione cechy związane z trwałością i bezpieczeństwem jazdy w dzisiejszych czasach trzeba jeszcze łączyć z komfortem jazdy, niskimi oporami toczenia i zgodnością z wymogami ekologicznymi. Choć w tej chwili Unia Europejska jeszcze nie wprowadziła przepisów, które wprost nakazywałoby producentom opon autobusowych używanie określonych surowców – biodegradowalnych lub pochodzących z recyklingu, istnieje kilka inicjatyw, projektów i propozycji, które zmierzają w tę stronę (np. projekt nowego Rozporządzenia o pojazdach „End-of-Life Vehicles (ELV). Wiodący producenci opon, dostarczający swoje produkty na rynek pierwszego montażu (OE), jak i na aftermarket, chcą już dziś być gotowi na taką przyszłość. Przykładem jest zaprezentowana na tegorocznych targach Busworld w Brukseli opona Conti Urban HA 5 NXT.

Technologia NXT w oponach do pojazdów ciężkich

„NXT” to nazwa linii oraz wyróżnik, który Continental używa dla swoich najnowszych produktów, podkreślających nowatorskie podejście do ekologii i zrównoważonej produkcji. Wcześniej wprowadzona w gamie opon do aut osobowych, technologia NXT wchodzi na rynek pojazdów ciężkich.

Nowa opona została zaprojektowana z myślą o autobusach miejskich, w których najważniejsze znaczenie mają energooszczędność, trwałość oraz niskie emisje hałasu. Do 60% surowców użytych w jej produkcji pochodzi ze źródeł odnawialnych, recyklingu lub posiada certyfikat ISCC PLUS. W skład tej grupy wchodzą m.in. naturalny kauczuk, recyklingowana guma i stal, a także włókna PET z odzysku.

Zmiany w składzie nie odbyły się kosztem osiągów. W porównaniu z poprzednim modelem (Conti Urban HA 3), opory toczenia udało się zredukować o 25%, co przekłada się na wydłużenie zasięgu autobusów elektrycznych choćby o 15%. Trwałość bieżnika wzrosła o około 15%, a opona utrzymuje wysoką klasę B przyczepności na mokrej nawierzchni. Zoptymalizowany układ lameli pozwolił również obniżyć poziom hałasu zewnętrznego do klasy A.

1/3Galeria
Previous Next

Producent podkreśla, iż nowy model przeszedł ocenę cyklu życia (LCA) zgodną z normami ISO 14040/44, która wykazała 11-procentową redukcję emisji gazów cieplarnianych w porównaniu z poprzednią generacją opony. To wynik, który może mieć realne znaczenie w kontekście przyszłych wymagań środowiskowych UE – takich jak planowane przepisy dotyczące większego udziału materiałów z recyklingu w pojazdach i komponentach, a także obowiązek projektowania produktów z myślą o ich ponownym wykorzystaniu i odzysku surowców. Opona została opracowana tak, by odpowiadać wymaganiom zarówno autobusów z napędem konwencjonalnym, jak i elektrycznym.

Przeczytaj więcej o oponie Continental Conti Urban HA 5 NXT

Opony stosowane w autobusach miejskich należą do najbardziej obciążonych w całym segmencie transportowym. Muszą łączyć wysoką nośność, odporność na częste ruszanie i hamowanie, a także zapewniać bezpieczeństwo i komfort pasażerów w każdych warunkach. Jednocześnie coraz większe znaczenie zyskują parametry energooszczędności, niskiego hałasu i zrównoważonego składu materiałowego. Continental, wprowadzając model Conti Urban HA 5 NXT, pokazuje, iż branża oponiarska już dziś potrafi skutecznie łączyć trwałość, efektywność i ekologię – czyli trzy filary, które będą definiować przyszłość miejskiego transportu.

Idź do oryginalnego materiału