Jest decyzja! Obwodnica Limanowej coraz bliżej realizacji

2 godzin temu

To już pewne – burmistrz Limanowej wydała decyzję środowiskową, która wyznacza trasę przyszłej obwodnicy miasta. Nowa droga o długości 5,6 kilometra pobiegnie na południe od drogi krajowej nr 28 i ma całkowicie odmienić komunikacyjny krajobraz regionu. Decyzja otwiera drogę do kolejnego etapu – ogłoszenia przetargu na projekt i budowę, co planowane pozostało w tym roku.

Wariant 1A – ten przebieg zostanie zrealizowany

Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony wiosną 2023 roku, a w dokumentacji zaproponowano trzy możliwe warianty przebiegu obwodnicy. Ostatecznie zatwierdzony został **wariant 1A**, uznany za najbardziej optymalny i zgodny z zapisami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. To właśnie on zostanie zrealizowany w ramach **rządowego Programu budowy 100 obwodnic**.

Trasa rozpocznie się w okolicy skrzyżowania ulic Krakowskiej i Łokietka, przed mostem na Sowlince, gdzie powstanie rondo. Następnie droga pobiegnie na południe, by zakończyć się przy nowym rondzie w rejonie skrzyżowania Kościuszki i Agrestowej. Obwodnica będzie jednojezdniowa, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku oraz pasem awaryjnym.

Mosty, estakady i wiadukty – inwestycja z rozmachem

Projekt zakłada budowę **dwóch mostów** nad potokami Sucha Sowlinka i Sowlinka oraz **dwóch estakad** o długości ponad 300 metrów każda. Pierwsza z nich przebiegnie nad Sowlinką i ulicami Piastowską, Sikorskiego oraz Józefa Marka, a druga nad potokiem Jabłoniec i ulicą Wiejską.

Powstaną także dwa skrzyżowania – z ulicami Biedronia i Grunwaldzką oraz Żwirki i Wigury, a także dwa wiadukty, którymi ulice Lipowa i Łokietka przejdą nad obwodnicą. Przewidziano również cztery przejazdy pod trasą (Piastowska, Sikorskiego, Józefa Marka i Wiejska) oraz sieć dróg dojazdowych, które ułatwią komunikację w rejonie inwestycji. Jak podkreśla GDDKiA, ostateczne rozwiązania wypracowano we współpracy z samorządem Limanowej.

Obwodnica odciąży centrum Limanowej

Obecnie przez ścisłe centrum Limanowej – ulicami **Piłsudskiego, Jana Pawła II i Kościuszki** – każdego dnia przejeżdża blisko **21 tysięcy samochodów**. To jeden z najbardziej obciążonych odcinków drogi krajowej nr 28 w Małopolsce, zaraz po Nowym Sączu. Hałas, korki i spaliny od lat są zmorą mieszkańców miasta i powiatu.

Nowa obwodnica ma to zmienić. Po jej wybudowaniu ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza centrum, co nie tylko odciąży miejskie ulice, ale też poprawi bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców. Limanowa – po dekadach starań – wreszcie jest o krok od długo wyczekiwanej inwestycji.

Fot. GDDKiA oddz. Kraków

Idź do oryginalnego materiału