Jest zezwolenie na realizację inwestycji drogowej – zachodniej obwodnicy Szczecina

kamienskie.info 4 godzin temu
Zdjęcie: tunel


Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 ma już zielone światło od wojewody. Elementem wielkiej inwestycji GDDKiA będzie najdłuższy tunel drogowy w Polsce o długości 5 kilometrów. Branża jest żywo zainteresowana trwającymi przetargami, co ma jednak pewne minusy.

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, iż wojewoda zachodniopomorski wydał w piątek (14 marca) decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6, złożonej z trzech odcinków.

Dzięki tym decyzjom przyszli wykonawcy będą mogli rozpocząć prace budowlane oraz procedury odszkodowawcze za przejęte nieruchomości.

Przetargi GDDKiA na wybór wykonawców ruszyły w grudniu ubiegłego roku. Jak dotąd, wpłynęło ponad 1,6 tys. pytań od firm zainteresowanych realizacją projektu. Wiąże się z tym pewien minus. Oferty planowano otworzyć w najbliższy poniedziałek (17 marca), ale termin ten przesunięto na 14 kwietnia. Ostatecznie jednak inwestorowi zależy, żeby wykonawcy dokładnie oszacowali koszty robót.

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka wyraził nadzieję, iż w drugim kwartale tego roku poznamy oferty wykonawców, a niedługo potem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisze umowy z wybranymi firmami.

Inwestycję podzielono na trzy odcinki realizacyjne: Kołbaskowo — Dołuje (13,6 km), Dołuje — Police (11,9 km) oraz Police — Goleniów (23,4 km). Postępowania obejmują wykonanie projektów wykonawczych oraz samej budowy. W ciągu ekspresowej „szóstki” powstaną m.in. 22 mosty i bezkonkurencyjnie najdłuższy tunel drogowy w Polsce (5 km). w tej chwili rekordzistą jest tunel na drodze ekspresowej S2 pod warszawskim Ursynowem, którego długość to nieco ponad 2,35 km.

ZOS przetnie na północ od Polic rzekę Odrę, którą prowadzi tor wodny do portu w Szczecinie. Uwarunkowania będą wymagały budowy najdłuższego drogowego tunelu w Polsce, choć tego typu rekordy w ostatnich latach są bite dość regularnie. Będzie to dwururowy obiekt drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine).

Wlot do tunelu drogowego, który przejdzie pod instalacjami Zakładów Chemicznych, liniami kolejowymi, drogą wojewódzka nr 114, terenami portu Police i nurtem Odry, zaczynać się będzie za węzłem Police. Wylot zlokalizowany będzie około 500 m od wschodniego brzegu Odry.

Nowa trasa, o długości blisko 50 km, ma odciążyć istniejące drogi A6, S3 i S6, które w tej chwili omijają Szczecin od południa i wschodu. W miesiącach letnich na tych drogach tworzą się zatory, co nowa obwodnica ma zniwelować. Szczególne znaczenie będzie miała dla Polic, skracając trasę do węzła Goleniów Północ z 58 km do 23 km.

Zakończenie prac na odcinku Police – Goleniów, ze względu na budowę tunelu pod Odrą, planowane jest na 2032 r. W przypadku pozostałych dwóch — w 2028 r. Według wstępnych szacunków inwestycja pochłonie ok. 7,5 mld zł, choć przy tak zaawansowanym projekcie niczym niezwykłym nie będzie, jeżeli w trakcie realizacji koszt wzrośnie.

Idź do oryginalnego materiału