Jak wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, prawo do podnoszenia stawek wynika bezpośrednio z umowy koncesyjnej podpisanej jeszcze w 1997 roku. GDDKiA podkreśla, iż nie ma realnych narzędzi, aby zatrzymać decyzję koncesjonariusza, jeżeli mieści się ona w zapisach kontraktu. Jednocześnie instytucja krytykuje tak częste i znaczące podwyżki.
W swoim stanowisku GDDKiA zwraca uwagę, iż droższe przejazdy mogą zachęcić kierowców, szczególnie ciężarówek, do wybierania tras alternatywnych. To z kolei może prowadzić do zwiększonego ruchu na drogach lokalnych, a tym samym do obniżenia poziomu bezpieczeństwa zarówno uczestników ruchu, jak i mieszkańców przydrożnych miejscowości.
Dla porównania – przejazd autostradami zarządzanymi bezpośrednio przez GDDKiA pozostaje bezpłatny dla pojazdów o masie całkowitej do 3,5 tony.