Ilustrowany Kurier Codzienny IKC
PKP Intercity kontynuuje modernizację swojego taboru, odbierając kolejne nowoczesne lokomotywy Griffin EU160 od nowosądeckiej fabryki Newag. Z początkiem marca 2025 roku flota przewoźnika wzbogaciła się o pięć nowych maszyn, co oznacza, iż spółka dysponuje już 66 egzemplarzami tych niezawodnych pojazdów.
Przyspieszone odbiory i ambitne zamówienia
Zgodnie z zapowiedziami sprzed blisko roku, PKP Intercity zwiększyło tempo odbiorów nowych lokomotyw. W samym marcu 2025 roku do przewoźnika trafiło pięć Griffinów EU160, a łącznie spółka odebrała już 66 z 96 zamówionych egzemplarzy. Systematyczna kooperacja z polskim producentem pozwala na stopniowe unowocześnianie floty i podnoszenie standardów usług.
Niezawodne polskie maszyny także w Krakowie
Lokomotywy Griffin EU160, które od pięciu lat służą w PKP Intercity, to sprawdzona konstrukcja osiągająca prędkość maksymalną 160 km/h. Zastępują one starsze i mniej wydajne maszyny, takie jak lokomotywy serii EP09, przyczyniając się do poprawy punktualności pociągów. Nowe Griffiny trafiły już do lokomotywowni w Warszawie, Gdyni, a teraz także do Krakowa. Dwie z nich będą obsługiwać trasę Kraków – Kołobrzeg przez Wrocław i Poznań w ramach pociągu IC Malczewski.
Plany taborowe na 2025 rok
Rok 2025 to nie tylko nowe lokomotywy. PKP Intercity planuje odebrać 119 wagonów, w tym 95 wielofunkcyjnych wagonów COMBO, dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi oraz rowerzystów. Dzięki tym inwestycjom podróżni zyskają większy komfort i dostępność usług.
Realizacje polskich producentów
Newag, oprócz dostaw Griffinów EU160, realizuje dla PKP Intercity dwa dodatkowe kontrakty: produkcję 63 lokomotyw wielosystemowych o prędkości 200 km/h (z opcją na 32 kolejne) oraz 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Łączna wartość umów z tym producentem wynosi 7,7 mld zł brutto. PKP Intercity współpracuje także z innymi polskimi firmami, takimi jak H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, która dostarczy 300 nowych wagonów i zmodernizuje 50 istniejących, oraz PKP Intercity Remtrak, modernizujący 150 wagonów. Wartość wszystkich umów z polskimi producentami przekracza 16,5 mld zł, z czego 11,8 mld zł przypadło na rok 2024.
(Żródło: materiały prasowe)