Karpatka wydrążyła 121 m tunelu w Babicy

2 godzin temu
Stopniowo, zgodnie z planem, gigantyczna maszyna TBM Karpatka drąży tunel w Babicy w ramach odcinka drogi S19. Od 11 lipca do końca ub. tygodnia wykonano 121 metrów tunelu. (Fot. GDDKiA)

Od trzech miesięcy, codziennie pod wzgórzem Grochowiczna w Babicy, na odcinku drogi S19, drążony jest tunel. Cały obiekt o długości ponad 2,2 km ma być gotowy za około 18 miesięcy, czyli w styczniu 2026 roku. Ile metrów od 11 lipca br. wydrążono tunelu na ponad 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej Rzeszów Południe – Babica?

Maszyna TBM, która przybrała nazwę Karpatka, wytrwale już od blisko 3 miesięcy drąży tunel w ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Karpatka ma 112 m długości, tarczę o średnicy 15,2 m i waży 4 tys. ton. Od 11 lipca br. pracując pod wzgórzem w Babicy pokonała 121 m. W tym czasie ułożyła 67 pierścieni obudowy tunelu. Takie informacje 5 października przekazał rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Na obudowę całego tunelu potrzeba 2230 pierścieni

Każdy z pierścieni składa się z połączonych ze sobą tubingów. Takie elementy są wykonywane w zakładzie prefabrykacji w Lutoryżu. Tamtejsza hala wyposażona jest w linię produkcyjną, są tam cztery suwnice (największa ma udźwig 60 ton) i węzeł betoniarski. Na obudowę całego obiektu wykorzystanych zostanie ponad 2230 pierścieni.

(Fot. GDDKiA)

Do trzech obrotów na minutę

Jak informuje GDDKiA, tarcza Karpatki ma 471 narzędzi służących do wiercenia. Pracuje ona z prędkością do trzech obrotów na minutę. Gdy maszyna TBM dotrze do portalu północnego, zostanie odwrócona i rozpocznie drążenie drugiej nawy tunelu. Samo odwrócenie Karpatki potrwa od trzech do czterech miesięcy. Cały tunel o długości 2,2 km ma być gotowy najwcześniej w styczniu 2026 roku. Drążenie tunelu prowadzone jest w warunkach fliszu karpackiego, co utrudnia roboty.

(Fot. GDDKiA)
Idź do oryginalnego materiału