Kcynia: Pociąg specjalny przewoził generator z południa Polski do Gdańska

4 tygodni temu
W dniu wczorajszymna kcyńskim dworcu pojawili się nieoczekiwani goście. A konkretnie dwa składy towarowe. W czasie kiedy do Kcyni nie przyjeżdżają już pociągi osobowe mieszkańcy mogą podziwiać tylko tabor towarowy. W ostatnim czasie ruch na Dworcu PKP w Kcyni jest zauważalnie większy, a dzieje się tak z powodu inwestycji w Nakle nad Notecią, gdzie kopany jest tunel łączący parking z dworcem PKP i wyłączone z użytkowania są linie kolejowe- poinformował naszą redakcję jeden z panów obsługujących skład towarowy.

Dzięki Panu Piotrowi Bugajowi możemy państwu przekazać wiele informacji o dzisiejszym pociągu „specjalnym”

  1. Skład co dość specyficznym ładunku czyli generatorze o przekroczonej skrajni składający się z

Lokomotywy SM31- 025 typ 411D (pieszczotliwie nazywana trumną przez kolejarzy ze względu na kształt nadwozia). Lokomotywy tej serii zostały zaprojektowane w roku 1973 ( do służby weszły w latach 1976-1985 było ich około 197 sztuk- PKP i przemysł) z przeznaczeniem do ciężkiej pracy manewrowej na górkach rozrządowych lub np. w portach (niekiedy ciężkiej pracy liniowej jak obecnie). Lokomotywa posiada podobny silnik a8C22 jednakże o podwyższonej mocy o około 50% dzięki zwiększeniu ciśnienia i doładowani oraz zmianie regulacji obrotów silnika. Z ważniejszych cech technicznych należy zaliczyć kilka podstawowych parametrów trakcyjnych wyżej opisanej lokomotywy spalinowej:

A ) układ osi wózków Co Co

B) Długość całkowita 17 000 mm

C) Rozstaw osi skrętu wózków 8750 mm

D) Masa służbowa 116 400 kg

E) prędkość maksymalna 80 km/h

F) Pojemność zbiorników paliwa: 4000 L

G) Przekładnia Elektryczna Dc

Wagon typu platforma budowy normalnej – wózki czteroosiowe stosowana do ładunków przestrzennych nie wymagających szczególnej wrażliwości na warunki atmosferyczne

Lub odpowiedni przed nimi zabezpieczone oraz do ładunków długich takich jak dłużyce

2 wagony budowy normalnej (typowo pasażerskie socjalne dla obsługi wyżej wymienionego składu)

Oraz przysłowiowy i najważniejszy regulowany wagon o Przekroczonej skrajni (obwodzie torowiska mówiąc potocznie) typ Krupp 32- osiowy specjalnej budowy do transportu generatora dużej mocy.

Wyżej wymieniony skład Rusza w dalszą drogę z południa Polski do Gdańska Portu w celu dostarczenia wyżej wspomnianego Generatora. Ze względu na ponadnormatywne rozmiary skład porusza się prędkością 20 km/h . Ze względu na olbrzymi ciężar samej lokomotywy jak i składu proszę wszystkich o zachowanie szczególnej ostrożności jak zobaczycie skład na przejeździe kolejowym.

  • Drugi skład towarowy składa się z Lokomotywy spalinowej typ ST44 oraz Wagonów Węglarek lokomotywa St44 i wagonów Węglarek Eaos budowy normalnej.

ST44 , (M 62 oznaczenie węgierskie występujące w Polsce) potocznie zwana Gagarinem, ruskiem , Gagarem, Iwanem) radziecka lokomotywa spalinowa dużej mocy produkowana przez Ługanskij Tiepłowozostroitielnyj Zawód dla wielu państw państw bloku wschodniego. Pierwotnie pojazd był wyposażony w dwusuwowy silnik spalinowy 14D40 o mocy 1470 kW o dość prostej budowie. Stanowiła jedną z najliczniejszych lokomotyw spalinowych na PKP (lata budowy pierwotnych egzemplarzy to 1965-1988 których ściągnięto około 1194 sztuk + ok 70 w sprowadzono przez firmy prywatne typ 62 M). Wadą lokomotywy jest nadmierne zużycie paliwa i oleju.

Z ważniejszych cech technicznych należy zaliczyć kilka podstawowych parametrów trakcyjnych wyżej opisanej lokomotywy spalinowej :

  1. Układ osi wózków : Co Co
  2. Długość całkowita : 17 550 mm
  3. Rozstaw osi skrętu wózka : 8600mm
  4. Masa służbowa 116 500 kg
  5. Prędkość maksymalna: 100 km/h
  6. Pojemność zbiornika paliwa : 3900 L
  7. Przekładnia elektryczna DC

Obecnie występuje wiele zmodernizowanych wersji lokomotywy tego producenta

Wagon węglarki typu E 4 osiowa – budowy normalnej (na fotografiach około 20 na pewno) – Służące do przewozu przede wszystkim do przewozu ładunków odpornych na wpływ warunków atmosferycznych sypkich takich jak węgiel , koks , ruda,ziemniaki,buraki żwir piasek, mało lub wielkowymiarowych stałych jak cegła Drewno- dłużyca , papierówka oraz ładunków opakowanych np. w skrzyniach .

E- z wysokimi ścianami i płaską podłogą, bez dachu

Materiały użyte w niniejszej publikacji :

  1. Atlas Lokomotyw spalinowych Paweł Terczyński wydawnictwa Kolpress
  2. Lokomotywy spalinowe Produkcji Polskiej Bogdan Pokropiński Wydawnictwo komunikacji i łączności
  3. Tabor kolejowy Dr. Inż. Aleksander Krzemieniecki Wydawnictwo Komunikacji i Łączności
  4. Wikipada – domena publiczna

tekst. Piotr Bugaj

fot. Robert Koniec

Idź do oryginalnego materiału